Kosten voor planbare zorg inzichtelijk

Bezoeker

Het bevreemdt me m.b.t. 'planbare zorg' dat het -ondanks de marktwerking in de zorg- nog altijd dramatisch gesteld is met de kostentransparantie van ziekenhuizen. Wat ik daarmee bedoel is: op diverse plekken (ook in de Zorgzoeker van Zilveren Kruis) vind je patiëntbeoordelingen in de vorm van bolletjes, sterren, rapportcijfers of zelfs recensies. Maar als er een ingreep moet plaatsvinden na een doorverwijzing door bijvoorbeeld je huisarts? Dan is het lastig, zo niet onmogelijk, om van tevoren een prijsopgave te krijgen van wat die ingreep kost.

Voor mij persoonlijk geldt dat er op maximaal 30 autominuten zeker 4 ziekenhuizen met allemaal min of meer dezelfde beoordeling gevestigd zijn, het ligt dan voor de hand (vanwege mijn eigen risico, maar ook met in gedachten dat zorg niet méér hoeft te kosten dan noodzakelijk is) om de goedkoopste zorgaanbieder te kiezen. Alleen: het ziekenhuis kan me geen concreet bedrag noemen of een 'offerte' opstellen, maar ook Zilveren Kruis zelf niet.

Ik heb van ZK letterlijk in een gesprek (tijdens de planningsfase, toen ik nog geen ziekenhuis gekozen had) vernomen: "Normaal kost deze ingreep tussen de €600 en €1800. Maar of het nu zes- of achttienhonderd euro is, dat maakt voor u verder niet uit hoor. Want u betaalt toch hooguit uw eigen risico van €385 en de rest wordt gewoon vergoed."

Natuurlijk is dat voor mij als klant wel een juiste ontzorging; ik hoef me immers nergens druk om te maken. Mijn zorgkosten worden vergoed en onderaan de streep is dat waar het voor gaat. Maar ik heb niet het idee dat 'meedenken over de kosten van zorg' op die manier gestimuleerd wordt.

Kosten voor planbare zorg inzichtelijk

5 ANTWOORDEN

Re: Kosten voor planbare zorg inzichtelijk

Fanatiekeling

U heeft gelijk. Nog steeds niet. De zorgverzekeraars doen er alles aan om het zo te laten. Kleine consulten en vaak voorkomende kleine behandelingen worden opzettelijk duur geprijsd. Er is geen relatie tussn de prijs en de kosten. Ondanks alle toezeggingen en afspraken van minister Schippers. Het zijn allemaal natte-vinger-prijzen. De meeste zorgverzekeraars betalen niet per ingreep, maar betalen 1 bedrag per jaar voor al hun verzekerden aan een ziekenhuis.

Groet, Feina.

Community Manager

Goed dat je je hierom bezorgd maakt, @allan24nl. In dit geval heeft mijn collega je denk ik gerust willen stellen. En jou niet verder lastig willen vallen met de kosten van een behandeling. Heb je liever wel dat er vooraf met jou gesproken wordt over de kosten? En hoe kijken anderen hier tegenaan?

Je kunt op meerder manieren achter de prijs van een behandeling komen

In onze Zorgverkenner kun je zelf bekijken wat een (ziekenhuis)behandeling kost. Kun je een behandeling niet terugvinden in de Zorgverkenner? En ga je naar een zorgverlener waarmee wij afspraken hebben gemaakt? Dan kun je onze Zorgcoach bellen. Zij kunnen de prijzen van behandelingen opzoeken. En een persoonlijk zorgrapport voor je maken. Onze Zorgcoach kan je helpen aan de informatie waarnaar je op zoek bent. Zo kun je zelf afwegen wat voor jou de beste beslissing is. En zonodig kan de Zorgcoach ook zorgen dat je snel aan de beurt bent.

1 rekening voor de hele behandeling

Zoals @Feina ook al aangeeft, werken ziekenhuizen met DBC's. Je krijgt dan 1 nota voor de hele ziekenhuisbehandeling. Mocht je hier meer over willen lezen, kijk dan eens op onze pagina 'DBC: 1 rekening voor uw ziekenhuisbehandeling'.

Is er nog iets anders dat wij zouden kunnen doen?

Welke behoefte leeft er bij jullie? Zijn er meer mensen die vooraf zouden willen weten wat een behandeling kost? En wat de prijsverschillen zijn? En raadplegen jullie hiervoor dan wel eens de Zorgverkenner of de Zorgcoach?

Bezoeker
Ik zou dat vooraf wel willen weten inderdaad. Een vergoeding wordt immers betaald vanuit alle premies die bij elkaar gelegd worden, door alle verzekerden. En als die (mezelf incluis) kritisch omgaan met zorgkosten houden we samen de zorg betaalbaar.
Ik vergelijk het met een verbouwing die ik onlangs heb laten uitvoeren (aan mijn huis, niet aan mezelf ;-)). Daar heb ik vooraf ook offertes voor opgevraagd & de recensies van aannemers vooraf vergeleken, en op basis daarvan de voor mij beste keuze gemaakt. Dat zou ik met een planbare ingreep ook graag zelf willen kunnen, het lijkt me dat dat ook de marktwerking bevordert.

Community Manager

Dank voor je reactie @allan24nl. Onze Zorgverkenner gaat hier bij helpen. Deze zomer wordt de Zorgverkenner aangepast zodat het gebruik ervan iets handiger wordt. Ik zal in dit topic laten weten wat de verbeteringen zijn en wanneer het live gaat.

Meer informatie staat ook op de pagina 'Wat kost mijn behandeling in het ziekenhuis?'

Community Manager

Onze Zorgverkenner is aangepast @allan24nl. Misschien vind je het leuk om de pagina over de vernieuwde Zorgverkenner te bekijken? Ik hoor graag wat je ervan vindt!