Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kan ik zonder verwijzing naar de spoedeisende hulp?

Bewerkt 
Voorbijganger

Beste, ik ben (bijvoorbeeld) op een SEH behandeld met een fractuur. Ik ben zonder verwijzing naar de seh gegaan omdat ik duidelijk scheefstand zag in mijn onderarm. Nu moet ik een verwijsbrief halen bij mijn huisarts anders zou ik de rekening zelf moeten betalen?
Nu weigert mijn huisarts en meldt dat ik eerst langs de huisarts had moeten gaan?
Klopt de weergave van dit scenario?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Kan ik zonder verwijzing naar de spoedeisende hulp?

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: Kan ik zonder verwijzing naar de spoedeisende hulp?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Dit klopt absoluut niet! De SEH is voor spoedeisende hulp en voor hulp die duidelijk alleen in het ziekenhuis te behandelen is. 

Op veel plekken in NL zijn onderlinge afspraken tussen huisartsenposten en SEH's. Maar dat betekent niet dat u, de patient , daarvan op de hoogte hoeft te zijn. Een SEH is verplicht om patienten te helpen en kan de rekening gewoon bij de zorgverzekeraar indienen. 

Als u problemen blijft ondervinden met dit ziekenhuis, raad ik u aan om : zilveren kruis te hulp te roepen en als dat ook niet werkt deze zaak aanhangig te maken via een patientenorganisatie. 
Alternatief: de rekening indienen bij zilveren kruis en als niet vergoed wordt: bezwaar maken en in beroep gaan bij SKGZ. 
Dit is te ongelooflijk! Dat zoiets mogelijk is in NL! 
Dat de huisarts weigert om achteraf een verwijsbrief te geven is op zich ook wel begrijpelijk. Maar de SEH zit volgens mij echt fout door een verwijsbrief te eisen. Dan hadden ze u maar terug moeten sturen !

Bewerkt 
Fanatiekeling

Nog een link met informatie van de website van Zilveren Kruis over de kosten van spoedzorg: 

Bewerkt 
Medewerker

Hallo Lilian,

is het scenario dat je schetst als algemene vraag bedoeld, dit omdat je tussen haakjes "Bijvoorbeeld" aangeeft? Zo niet zou ik graag in een DM je polisgegevens willen hebben zodat ik kan kijken wat ik voor je kan doen.

Groet,
Michiel

PS ik verplaats dit topic naar Ziekenhuis

Bewerkt 
Fanatiekeling

Bij goed nalezen zie ik ook dat het waarachijnlijk om een hypothetische situatie gaat. Ik denk trouwens dat deze situatie niet volledig hypothetisch is. Wat is het geval? 

De huisartsen menen het alleenrecht op de spoedeisende hulp te hebben gekregen ( wat natuurlijk niet zo is, bij echte spoed en duidelijke breuk moet je nog steeds linea recta bij het ziekenhuis terecht kunnen). En nu schijnen er huisartsen te bestaan, die bezig zijn hun patienten te " heropvoeden" met dit soort oukazes. 

Ik ben echter voor "Vrijheid, Blijheid". Als ik zelf van mening ben dat ik spoedeisend ziek ben, dan ga ik toch liever naar de SEH toe. Huisartsen zijn toch een beetje van "pappen en nat houden" : daar heb je niet veel aan als er hoogstaande spoedzorg nodig is. Door het bezoek aan een Huisartsenpost ( of huisarts, overdag) kan er kostbare tijd verloren gaan.