Hoe zit het met ambulance vervoer en eigen risico

Bewerkt 
Nieuwkomer

Beste Zilveren Kruis.

Afgelopen maand ben ik niet goed geworden op mijn werk. In ons kantoor zit een zorgcentrale gevestigd. Een vepleegkundige niv 3 nam de beslissing om 112 te bellen. 
De ambulance is gekomen. Ze hebben een hartfilmpje gemaakt en veel vragen gesteld. Op het hartfilmpje was iets afwijkends te zien en in combinatie met mijn medicijngebruik (concerta) heeft het ambulance personeel besloten mij mee te nemen. Ze hebben ter plaatse infuus aangebracht en ik ben mee genomen. Er zou een kans aanwezig zijn dat het een tia was. 

Nu krijg ik een nota van zilveren kruis dat ik moet betalen eigen risico. 

Mijn vraag is:
Een verpleegkundige die werkt op een zorgcentralen en noodmeldingen aan neemt en dan moet beoordelen of 112 gebeld moet worden heeft besloten 112 te bellen. Ambulancepersoneel neemt beslissing mij mee te nemen omdat zij het noodzaak vonden. Geldt dan een eigen risico?
Met vriendelijke groet,
Mandy van den Enden

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoe zit het met ambulance vervoer en eigen risico

OPGELOST
15 ANTWOORDEN

Re: Hoe zit het met ambulance vervoer en eigen risico

Voorbijganger
ja dat klopt idd.  deze kosten vallen ook onder je eigen bijdrage totdat je je limit heb bereikt. daarna kost het je niks meer. dit is mijn ervaring dan he.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ook als iemand anders voor jou de ambulance bestelt moet je betalen. Als het ambulancepersoneel het niet nodig had gevonden om je mee te nemen, dan zou de rekening vast en zeker lager zijn geweest. Maar ook dan zal deze door de basisverzekering ( onder aftrek van eigen risico) vergoed worden.

Let op: " Eigen Bijdrage" is bij de zorgverzekering iets anders dan " Eigen Risico" . Eigen risico is die € 375,- dat is de eerste € 375,- van de zorg die je in een jaar krijgt, die je zelf moet betalen. Buiten dat bestaan er nog " eigen bijdragen". Dat zijn bepaalde kosten, die je per behandeling of voor bepaalde dure medicijnen zelf moet betalen. 
PS het eigen risico kan zelfs € 875,- zijn, als verzekerde € 500,- extra vrijwillig eigen risico heeft genomen. Hier lees je meer over het eigen risico

Webcare
Hallo Mandy2013
Goed dat je het vraagt of dit eigen risico meetelt.
Gaat het inmiddels goed met je?
Er is volgens de voorwaarden een verrekening van het eigen risico voor ambulancevervoer zoals @relaxrex en en @Elze30 al bevestigen.

Als er een bedrijfsongeval was gebeurd, dan had ik je de tip gegeven om bij je werkgever het eigen risico te verhalen.
Dus bijvoorbeeld, een losliggende kabel, waar jij over viel, maar in jouw situatie is dit geen issue.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer
Mijn vrouw heeft een ongeluk in het park gehad, omstanders hebben 112 gebeld en die heeft een ambulance gestuurd, Dat was ook hard nodig. Deze fijne verzekering stuurt rustig een rekening van 530, 52. Boeven zijn het.:@

Moderator
Hoi R.V.H.,

ik hoop dat het inmiddels weer goed gaat met je vrouw.
Wat betreft de rekening: voor de ambulance betaal je inderdaad eigen risico, omdat dit onder de basisverzekering valt. Dat is door de overheid bepaald en geldt voor alle zorgverzekeringen bij alle verzekeraars.
Als het bedrag zo hoog is, dan ga ik ervan uit dat ze een vrijwillig eigen risico gekozen had. Dan kan het bedrag inderdaad wel oplopen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Hoe zit het dan als iemand een ambulance belt voor een persoon en de gene weigerd me te gaan, wie betaald dan zo'n rekening van een ambulance?

Voorbijganger
Dan nog een vraag.:
Als je een ongeluk krijgt en de ambulance wil je vervoeren naar het meest slechte ziekenhuis in Twente [ZGT groep Hengelo / Almelo] en je wilt daar niet heen gebracht worden maar bijvoorbeeld naar Hardenberg of Hoogeveen wie betaald dan de ambulance ook ingeval van een levensbedreigende situatie na een ongeval?

Voorbijganger
F.O. schreef:
Hoe zit het dan als iemand een ambulance belt voor een persoon en de gene weigert me te gaan, wie betaald dan zo'n rekening van een ambulance?

Bewerkt 
Moderator

Hoi F.O.,

als er een ambulance voor je gebeld wordt en dan worden deze kosten gedeclareerd op de verzekering van degene die hulp nodig heeft. Het kan zijn dat de ambulance je ter plekke kan helpen en dat je niet naar het ziekenhuis gebracht hoeft te worden. Ook dan worden de kosten van de hulp ter plaatse gedeclareerd. Het ambulancepersoneel beoordeelt naar welk ziekenhuis ze je brengen.

Voor ambulancezorg geldt het eigen risico. Hiervoor maakt het niet uit hoe levensbedreigend je situatie is. Als dit de eerste zorgkosten voor jou zijn uit de basisverzekering, dan krijg je wel een rekening voor eigen risico.

Vervoeren ze je niet? Dan worden er geen kosten in rekening gebracht op je eigen risico. Deze kosten zijn meegenomen in de gemiddelde prijs van de ambulance. 

Nieuwkomer
Ziekenhuiskosten / eigen bijdrage na een ongeval, schuld ligt bij de tegenpartij. Zijn de kosten te verhalen?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Jay, welkom op de community. Het is inderdaad mogelijk om bij schuld door derden de schade te verhalen. Als zorgverzekeraar verhalen wij de schade van de door ons gemaakte kosten. Eventueel eigen risico/eigen bijdrage moet los worden verhaald, dit kan je doen via de rechtsbijstandsverzekering of het letselschadebureau. 

Bewerkt 
Voorbijganger

112: Eigen bijdrage, eigen risico. Lastig hoor. Dure grap. Ik weet niet of ik wel een  ambulance zal bellen in geval van nood . . . (!)

Bewerkt 
Fanatiekeling

Je kunt rustig een ambulance bellen als je eigen risico al gebruikt is. Maar.... geldt er eigenlijk een eigen bijdrage vervoer voor een ambulance?

In tegenstelling wat hierboven staat , dacht ik dat een ambulance geen kosten rekent als zij beslissen om jou niet mee te nemen. 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Jan & Feina,

Heb even verder gezocht en volgens mij klopt het wat Feina zegt. Heb het volgende gevonden op ambulanceblog.nl:

Ambulancezorg respecteert het recht op zelfbeschikking van iemand die niet per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd wil worden. ,,We dwingen niemand mee te gaan”, benadrukt Vos. Directeur Bert Benthem van Ambulancezorg Groningen legt uit dat in het geval van eerste hulp ter plaatse en geen vervoer naar het ziekenhuis, niets in rekening wordt gebracht.

Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Het is toch anders dan ik dacht. Ik dacht dat je niets hoefde te betalen als de ambulance niet naar het ziekenhuis wilde vervoeren. Maar ook als je zelf weigert, hoef je kennelijk niets te betalen.

Groet, Feina.