Wat is jouw ervaring met langdurige zorg?

Lid verzekerdenraad

Hoi, ik ben Mike en ik ben lid van de verzekerdenraad van Zilveren Kruis. Leden van de verzekerdenraad gaan een aantal keer per jaar in gesprek met medewerkers en directie van Zilveren Kruis over verschillende onderwerpen. Binnenkort staat het onderwerp langdurige zorg op het programma. Daarom ben ik benieuwd wat jullie ervaring met deze zorg is en wat belangrijk is om deze zorg ook in de toekomst goed te regelen.

Zorg voor mensen die langere tijd intensieve zorg nodig hebben is geregeld via de WLZ. Dat zijn bijvoorbeeld kwetsbare ouderen. En volwassenen of kinderen met een beperking of een chronische ziekte. Dit kan bijvoorbeeld zorg zijn in een verpleeghuis, maar ook intensieve zorg thuis.

Heb jij ervaring met deze zorg? En wat gaat daarbij goed en wat zou je graag anders zien?

Wat is jouw ervaring met langdurige zorg?

2 ANTWOORDEN 2
Highlighted

Re: Wat is jouw ervaring met langdurige zorg?

Bekend gezicht

Ik ben mantelzorger voor mijn thuiswonende vrouw.

Met de wlz hebben wij geen ervaring. In het verleden hebben wij wel een poging aanvraag wilz geprobeerd maar deze strande al snel door de 6 grondslagen. Met een wlz is het bijna onmogelijk om een pgb te ontvangen waarmee informele zorg ingekocht kan worden.

Mijn vrouw heeft zorg in de nabijheid nodig.

Als er al een pgb wlz nodig is hangt hier ook een eigen bijdrage aan. Dit zou weer drukken op het budget als deze voor informele zorg gebruikt wordt en de partner, zoals in mijn geval, hier een betaling uit ontvangt. De pgb zou voor mij een deel inkomsten zijn. in 2021 gaat er wel wat veranderen binnen de wlz. Psychische aandoeningen kunnen dan makkelijker een indicatie krijgen voor zorg en bij chronische aandoeningen kan er een langdurige indicatie worden afgegeven.

Mijn vrouw ontvangt nu een pgb ZvW.

Highlighted

Re: Wat is jouw ervaring met langdurige zorg?

Community Manager

Hoi Eric,

Bedankt voor je bijdrage! Zo te lezen is het met de ervaring die je hebt, met het aanvragen, een behoorlijke rompslomp geweest. Goed dat jullie een afweging hebben gemaakt toen de tijd. 

@tijn63 @PatriceFlugel @HSS @hogevonder @jt @Peter Izeboud, jullie schreven in het verleden over Wlz. Mag ik vragen hoe jullie kijken naar de vragen van de verzekerdenraad?

Zie hiervoor het huidige topic waarin jullie zijn getagd, het topic "Oplossing personeelstekorten" en het topic "Hoe zie jij de zorg voor jezelf en jouw naasten in de toekomst?"

Bedankt alvast! ​​​​​​​

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.