Highlighted

Hoe zie jij de zorg voor jezelf en jouw naasten in de toekomst?

Lid verzekerdenraad

Ik ben Leo en ben lid van de verzekerdenraad van Zilveren Kruis. Leden van de verzekerdenraad gaan een aantal keer per jaar in gesprek met medewerkers en directie van Zilveren Kruis over verschillende onderwerpen. Binnenkort praten we over hoe we zorg in de toekomst goed kunnen blijven regelen, nu steeds meer mensen ouder worden en ook meer zorg nodig hebben. 

We worden in Nederland steeds ouder en door de vergrijzing zal het aantal ouderen komende jaren toenemen. Hierdoor zal ook het aantal mensen met diagnoses als dementie toenemen. Om de zorg voor iedereen goed te blijven regelen hebben we met elkaar een uitdaging. Er komen steeds meer mensen die zorg nodig hebben en tegelijk zijn er nu al niet altijd genoeg mensen om de vacatures in te vullen. We betalen deze zorg met elkaar, maar betekent dat ook dat deze kosten niet oneindig kunnen stijgen. Ook zien we dat veel mensen het liefst zolang mogelijk thuis blijven wonen, in hun vertrouwde omgeving.

Hoe zou jij de zorg voor jezelf en je naasten in de toekomst willen regelen?

Hoe zie jij de zorg voor jezelf en jouw naasten in de toekomst?

3 ANTWOORDEN 3
Highlighted

Re: Hoe zie jij de zorg voor jezelf en jouw naasten in de toekomst?

Bekend gezicht

Ik lees een hoop vragen in uw topic. Ook lees ik een aantal zaken waar wij met z,n allen nu al tegenaan lopen. De zorgkosten lijken uit de hand te lopen. Mensen blijven het liefst zo lang als mogelijk thuis wonen. Door het wegbezuinigen van verpleeg en verzorgingshuizen is er een keerpunt gekomen. Het heeft ons aan het denken gezet. We zorgen nu langer zelf voor onze zieke geliefde. Helaas moeten we ook met z,n alle constateren dat het bezuinigen iets is doorgeschoten. Naar mijn mening is er te weinig rekening gehouden met het feit dat er een groter beroep gedaan zou worden op informele zorg. Zorg welke niet meer als gebruikelijke zorg gezien kan worden. Ik weet zeker dat iedereen echt wel een stapje meer wil doen dan wat er binnen de gebruikelijke zorg zou vallen. En toen ontstond de mantelzorg. Mensen welke meer of zelfs veel meer dan de gebruikelijke zorg geven aan geliefde. Of het langer thuis willen wonen helemaal een 100% eigen keus is lijkt mij discutabel, immers , er zijn geen of veel te weinig zorginstellingen over gebleven. Ik ben absoluut niet tegen langer iemand de zorg geven waardoor deze langer thuis kan wonen. Zelf zorg ik al heel lang voor mijn vrouw. Ik ben mantelzorger. Ik kan over mij zelf schrijven dat ik eigen voor een deel formele zorg aan mijn vrouw geef. Toch heb je als mantelzorger de status informeel zorger. Mijn vrouw ontvangt een kleine pgb ZvW. Uit deze pgb ontvang ik 1.80 uur per dag aan financiele ondersteuning. De daadwerkelijk zorg zou een veelfout aan uren zijn. Mijn vrouw heeft zorg in nabijheid nodig. Dat is ook welke ik geef. Om de zorg te kunnen waarborgen ben ik minder gaan werken. Hierdoor is mijn inkomen sterk verminderd. toch is het voor ons erg belangrijk dat mijn vrouw zo lang als mogelijk thuis kan blijven wonen.

Ik denk dat mantelzorgers meer als een ondersteuner van de formele zorg gezien moet worden en een passende vergoeding dient te ontvangen. Als ik mijn mantelzorg niet zou geven is er heel veel formele zorg nodig. Deze zorg staat door een groot te kort aan formele zorgers onder druk. Een groot deel van de zorg welke ik mijn vrouw nu geef kan zeer goed door informele zorger/mantelzorger gedaan worden. In dit idee zie ik nog een hoop te halen door zorgverzekeringen en beleidsmakers.

Highlighted

Lid verzekerdenraad

Beste Erik , 

Dank voor de reactie ; er staat veel dat ik helemaal herken en trouwens petje af voor jouw inzet en betrokkenheid . We zullen zeker de positie van de mantelzorg/ informele zorg onder de aandacht blijven brengen . Die positie kan beslist verbeteren ! 
Leo Kool 

Verzekerden Raad 

Highlighted

Bekend gezicht

Beste Leo,

Ontzettend fijn dat de positie van de mantelzorgers aandacht blijft houden.

Ik hoop van harte dat er uiteindelijk een mooie uitkomst komt.

groet, Eric.