Spiraaltje

gestart door Moderator ‎03-06-2015 16:05 - bewerkt ‎08-06-2015 13:45

Ik wil een spiraaltje. Wat moet ik doen en waar ga ik heen?

1 Ga naar de huisarts

De huisarts kijkt met je of een spiraaltje voor jou inderdaad de beste optie is. Meestal plaatst de huisarts het spiraaltje vervolgens zelf. Soms is er een medische reden om het spiraaltje in het ziekenhuis te laten plaatsen. Dan verwijst de huisarts je door naar de gynaecoloog.

2a Huisarts plaatst het spiraaltje

Je huisarts schrijft het spiraaltje voor. Met het recept haal je zelf het spiraaltje bij de apotheek. Je maakt een afspraak bij de huisarts voor het plaatsen van het spiraaltje en neemt het door jou opgehaalde spiraaltje mee.

2b De huisarts verwijst je door en de gynaecoloog plaatst het spiraaltje

Je maakt met de verwijzing een afspraak in het ziekenhuis om het spiraaltje te laten plaatsen. Het spiraaltje wordt door het ziekenhuis geleverd. Je haalt het niet zelf bij de apotheek.

3 Na maximaal 5 jaar laat je het spiraaltje verwijderen

Je maakt een afspraak hiervoor bij de huisarts. Als er een medische reden is om dit in het ziekenhuis te laten doen, dan verwijst de huisarts je door.

Vergoeding

Tot en met 20 jaar:

Het spiraaltje zelf en het plaatsen van het spiraaltje worden uit de basisverzekering vergoed. Het eigen risico (vanaf 18 jaar) geldt voor het spiraaltje zelf als je het bij de huisarts laat plaatsen en voor het plaatsen (incl. spiraaltje) als je het in het ziekenhuis laat plaatsen.

De behandeling in het ziekenhuis is veel duurder en je betaalt dus meer eigen risico, als je dat niet eerder aan iets anders betaald hebt.  

Vanaf 21 jaar bij de huisarts:

Het plaatsen wordt vergoed uit de basisverzekering. Je betaalt geen eigen risico. Het spiraaltje wordt vergoed uit de aanvullende verzekering. Heb je geen aanvullende verzekering? Dan betaal je het spiraaltje zelf.

Vanaf 21 jaar in het ziekenhuis:  

Het plaatsen (inclusief spiraaltje) wordt vergoed uit de basisverzekering. Je betaalt wel het eigen risico.

Met mijn aanvullende verzekering krijg ik het spiraaltje vergoed, maar moet toch eerst zelf bij de apotheek betalen.

Dat klopt! Je betaalt het spiraaltje zelf bij de apotheek. Daarna declareer je de nota bij ons.

Meer informatie over de vergoeding van anticonceptie in het algemeen

Lees meer informatie over de vergoeding van anticonceptie op onze website:

Anticonceptie tot en met 20 jaar

Anticonceptie vanaf 21 jaar

Bijdragers
Opmerkingen
Debutant
Hoe zit het met de vergoeding als de verloskundige hem plaatst?
Moderator
Moderator

@Joukje Sinds september 2014 zijn verloskundigen bevoegd om spiraaltjes te plaatsen als onderdeel van postnatale zorg. Wij vergoeden de plaatsing van een spiraal door een verloskundige helaas niet. De reden hiervoor is dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) nog geen tarief heeft vastgesteld voor het plaatsen van een spiraaltje door verloskundigen. Zonder NZa tarief kunnen wij niet uitbetalen.

Hoe dit in de toekomst geregeld gaat worden is nog niet duidelijk. Wij passen het artikel aan als wij hier meer over weten.