Een beenbreuk of blessure tijdens het skiën of snowboarden komt helaas vaak voor. Het is daarom goed om vooraf te controleren of je voldoende verzekerd bent. De belangrijkste onderdelen om te controleren zijn de medisch spoedeisende zorg in het buitenland en een terugkeer naar Nederland (bijv. gipsvlucht) als dit noodzakelijk is.

Hoe ben ik verzekerd voor spoedeisende zorg in het buitenland?
Het is van belang te weten welk pakket je precies hebt afgesloten. Je kunt dit controleren in MijnZilverenkruis of op jouw polisblad.
Heb je een BasisPlusModule of minimaal een aanvullende verzekering met 1 ster? Je bent dan volledig voor spoedeisende zorg in het buitenland verzekerd (let wel op het eigen risico) Het is in dit geval niet nodig extra medische dekking af te sluiten bij de reisverzekering.
Heb je alleen een basisverzekering? Het is dan wel verstandig een reisverzekering met een extra module voor medische kosten af te sluiten.

Wie betaalt het vervoer van een buitenlands ziekenhuis naar een Nederlands ziekenhuis?
Wij vergoeden een terugkeer naar Nederland uit de zorgverzekering als je direct naar een ziekenhuis in Nederland moet worden gebracht. Je hebt dan wel minimaal een BasisPlusModule of aanvullende verzekering met 1 ster nodig. Heb je geen aanvullende verzekering? Dan is het verstandig een reisverzekering met extra medische dekking af te sluiten.

Voorbeeld: Je breekt een been in een land waar medische zorg niet voldoende is. Je wordt in deze situatie om medische redenen naar een ziekenhuis in Nederland vervoerd voor verdere behandeling.

Wie betaalt een gipsvlucht van mijn vakantieadres naar huis?
Wij vergoeden een gipsvlucht als je een reisverzekering met sportdekking hebt afgesloten. De sportdekking kun je extra afsluiten bij een tijdelijke reisverzekering. In een doorlopende reisverzekering van Zilveren Kruis is wintersport direct meeverzekerd.

Voorbeeld: Je breekt een been tijdens de wintersport. De operatie heeft in het buitenland plaatsgevonden en jouw been zit in het gips. Er is hier sprake van een reisprobleem omdat er geen medische noodzaak is om je naar Nederland te vervoeren. De kosten voor een gipsvlucht zijn in dit geval verzekerd in de reisverzekering. Dit is niet verzekerd in de zorgverzekering.

Is het nodig een sportdekking af te sluiten als ik ga wintersporten?
Ja, het is nodig een sportdekking af te sluiten als je gaat skiën of snowboarden. Je bent niet verzekerd voor wintersporten als je de sportdekking niet hebt afgesloten.

En als ik een ernstig ongeluk krijg op de piste? Wordt de helikopter dan vergoed door de zorgverzekering? 

Heb je een aanvullende verzekering of reisverzekering met wintersportdekking en medische kosten? In dit geval vergoeden wij het medisch noodzakelijk vervoer per ambulance, helikopter, sneeuwscooter volledig.  Het gaat dan om vervoer naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis of arts.

Heb je alleen een basisverzekering? Wij vergoeden medisch noodzakelijk vervoer dan tot maximaal het Nederlandse tarief. Als het medisch noodzakelijk vervoer in het buitenland duurder is dan Nederland dan betaal je het verschil zelf.

Let op! Het verplicht eigen risico is van toepassing op deze kosten. 

Versiegeschiedenis
Revisienr.
4 van 5
Laatste update:
‎02-03-2015 16:23
Bijgewerkt door:
Moderator

Opmerkingen
En als ik een ernstig ongeluk krijg op de piste? Wordt de helikopter dan vergoed door de zorgverzekering? Ik vind namelijk dat deze dan als ambulance moet worden gezien.

Hallo @Feina 

De vergoeding van medisch noodzakelijk vervoer van de piste met een helikopter, ambulance of sneeuwscooter is vergelijkbaar met ambulance vervoer in Nederland. Ik heb het artikel aangepast en jouw vraag hierin meegenomen. 

Groet,

Jan