Begeleiding nieuw geneesmiddel

gestart door Moderator op ‎29-01-2015 11:17 - laatst bewerkt op ‎10-03-2016 16:55 door Moderator
Update: Vanaf 2016 staat 'begeleiding nieuw geneesmiddel' niet meer apart op het declaratieoverzicht. Wanneer dat nodig is, wordt deze handeling in rekening gebracht. Deze kosten worden dan meegenomen in de totale prijs van het medicijn.

Wanneer je een medicijn voor het eerst haalt, dan wordt naast het medicijn ook “begeleiding nieuw geneesmiddel” in rekening gebracht. In dit artikel lees je waarom dit zo is en hoe de prijs van je medicijn is opgebouwd.

Er staat “begeleiding nieuw geneesmiddel” op mijn nota-overzicht. Wat betekent dat?
De eerste keer dat de apotheek een medicijn levert, doet de apotheker meer werk dan bij een herhaalrecept. Daarom betalen we voor een eerste verstrekking meer. Op je nota-overzicht staat dit als “begeleiding nieuw geneesmiddel”.

Wanneer worden deze kosten in rekening gebracht?
- Als je een medicijn (exact hetzelfde in o.a. dosis) de afgelopen 12 maanden niet hebt gehad.
- Als de apotheker niet kan vaststellen of je een medicijn eerder hebt gehad (bijv. omdat je het eerder bij een andere apotheek haalde)

Wat doet de apotheker als je een medicijn voor het eerst haalt?
- controleren welke medicijnen je al gebruikt
- controleren of je nieuwe medicijn samen gebruikt kan worden met je andere medicijnen
- controleren of je niet allergisch bent voor het medicijn of een hulpstof
- contact opnemen met je arts als daar aanleiding voor is
- mondelinge uitleg geven over het gebruik van het medicijn
- schriftelijke uitleg meegeven om later nog eens na te lezen (bijv. bijsluiter)

Kun je de uitleg weigeren?
Nee, de apotheker kan medicijnen niet meegeven zonder te controleren of deze veilig gebruikt kunnen worden.

Sinds wanneer moet ik hiervoor betalen?
Deze kosten worden al jaren in rekening gebracht. Je betaalt er ook eigen risico over. Sinds 2014 staan je apart op je nota. Daarvoor waren ze verwerkt in de prijs van het medicijn.

In het nieuws

Het komt steeds vaker voor dat apothekersassistenten agressief worden belaagd door patiënten. Dat meldt brancheorganisatie KNMP woensdag 15 juli 2015.

De KNMP-voorzitter stelt voor om de splitsing van de kosten op de rekening terug te draaien.''De splitsing moet zo snel mogelijk worden teruggedraaid. Dan kan de apothekersassistent zich weer bezighouden met de zorg in plaats van gebakkelei over de rekening.''

Wat denk jij over apotheekkosten? Moeten apotheekkosten apart op de nota staan of niet? Praat mee

Opmerkingen
Geregelde bezoeker

Ik heb ergens gelezen dat deze toeslag ook wordt berekend na een jaar van verstrekking. Ik vind het sowieso al onzin dat die toeslag bestaat want ondanks het "werk" dat aan een eerste verstrekking vast zit vind ik dat de apotheek voldoende moet kunnen verdienen om "gewoon" te kunnen werken zonder noodzakelijke toeslagen. 

Webcare
Webcare

Ha Wim, het geldt inderdaad ook als je het medicijn langer dan een jaar niet hebt gehad. Ik begrijp je opmerking, bij (bijna) alles wat je koopt worden de servicekosten niet apart vermeld. Een brood bij de bakker is inclusief het advies van de verkoper, toch? De overheid wilt dat de apotheker die extra handeling apart rekent, om de zorgkosten zo inzichtelijker te maken, vandaar.
Groet, Kim

Fanatiekeling
Een andere vraag is of je de factuur kan betwisten, als je kunt aantonen dat de apotheek geen " begeleiding nieuw geneesmiddel" heeft gegeven.
Moderator
Moderator

@Feina Wanneer je twijfelt over het feit of de declaratie 'begeleiding nieuw geneesmiddel' terecht is, is het goed om eerst goed te bekijken wat de declaratie precies inhoudt. Die uitleg wordt in dit kennisbank artikel gegeven.

Wanneer je alsnog van mening ben dat de declaratie niet terecht is wil ik adviseren contact met ons op te nemen. Wij zullen dit dan verder met jou bekijken. 

Vind je dit een goede vraag om ook toe te voegen aan het kennisbank artikel Feina?

Debutant

Als de overheid wilt dat de apotheken duidelijker aangeven waar de advieskosten voor zijn en wat ze in rekening brengen, ben ik het daar wel mee eens. Duidelijkheid voorop.

Echter vraag ik me het volgende af:

De advieskosten worden berekend bij nieuwe medicijnen of wanneer ze een jaar niet verstrekt zijn. Maar onder advies versta ik dan ook echt een advies wat gegeven wordt.

En niet zoals mijn apotheek doet: de bijsluiter erbij pakken en letterlijk oplezen wat daar staat aan mogelijke bijwerkingen en zaken waar ik rekening mee moet houden. 

dat kan ik zelf ook wel lezen in de bijsluiter.

Daarbij heb ik het advies betreffende het medicijn al van de arts ontvangen die het heeft voorgeschreven. Dan zit ik echt niet te wachten op een zogenaamd advies van iemand die alleen letterlijk opleest wat er op het papiertje staat. 

ook na mijn opmerking hierover werd mij toegebeten dat zij daar niets aan konden doen en de kosten in rekening moesten brengen. Als ik klachten had moest ik ze maar melden bij de zorgverzekering. Heeft ZilverenKruis dan een oplossing hiervoor?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey svw78, vreemd dat je naar de zorgverzekeraar word verwezen voor kosten die zij moeten maken en berekenen. Je kan hier zien wat de apotheker doet binnen de begeleiding van een nieuw geneesmiddel. Het is dus meer dan het oplezen van een bijsluiter. Deze kosten waren er altijd al, alleen voorheen zaten ze bij de prijs in. Het is het inkomen van de apotheker. Het is dus niet iets wat op te lossen is, zonder inkomen gaat de apotheek immers failliet. 

Cadet

Gebruik al jaren dezelfde medicatie, en plots staat er op het declaratieoverzicht een bedrag voor begeleiding nieuw geneesmiddel. Het is toch van de zotte dat ze het nu in rekening durven te brengen. Om de 3 maanden haal ik netjes mijn herhaalmedicatie op en er is niets

veranderd!!!

Webcare
Webcare

@majasa61:

Allereerst welkom op het forum! Vreemd dat dit in rekening is gebracht, heb je dit ook gecontroleerd bij de apotheek waarom deze nota in rekening is gebracht? Mocht je willen kijk ik via een privébericht graag na wat er is gedeclareerd. Je kan me een privébericht sturen via mijn icoon met je relatienummer en geb. datum, dan kijk ik het graag met je na!

groet,

Jochem

Cadet

Inmiddels achterhaalt wat deze kosten waren, neemt niet weg dat het advies gewoonweg werd afgelezen van de sticker op het doosje.

Had dit zelf ook kunnen lezen en waren de kosten bespaard gebleven!