ADHD-medicijnen

gestart door Moderator ‎29-01-2015 10:16 - bewerkt ‎16-03-2016 12:13
Wij krijgen veel vragen over de vergoeding van ADHD medicijnen. De meestgestelde vragen hebben we voor je op een rij gezet.

Welke medicijnen kunnen er worden voorgeschreven bij ADHD? 
Naam geneesmiddel
Eigen bijdrage
Eigen risico boven de 18 jaar
Concerta
Ja
Ja
Equasym
Ja
Ja
Strattera
Ja
Ja
Medikinet
Tablet vorm: nee. Capsule vorm: ja
Ja
Ritalin
Nee
Ja

Naast deze merkmedicijnen zijn er ook een aantal merkloze medicijnen met dezelfde werkzame stof. Het kan dat je van de apotheker een medicijn met een andere naam maar dezelfde werkzaamheid mee krijgt. Meer informatie hierover lees je in het artikel over merkmedicijnen en merloze medicijnen.

Wie kan ADHD-medicijnen voorschrijven?
ADHD-medicijnen mogen worden voorgeschreven door een (kinder)psychiater of bij kinderen ook door een kinderarts. Jouw huisarts mag een herhaalrecept uitschrijven.

Ik heb bij de apotheek een bedrag betaald en krijg ook een rekening van jullie. Klopt dit?
Bovenstaande medicijnen worden vergoed vanuit de basisverzekering. Wanneer je boven de 18 jaar bent, dan betaal je voor medicijnen uit de basisverzekering het eigen risico. Deze rekening ontvang je van je zorgverzekeraar. Meer uitleg lees je in het artikel over het eigen risico.
Een groot gedeelte van deze medicijnen heeft ook een eigen bijdrage. Dit bekent dat het medicijn niet volledig wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De overheid heeft bepaald dat je een gedeelte zelf betaalt.

Een voorbeeld (met fictieve bedragen):
Concerta kost
€ 75,-

Uit de basisverzekering wordt vergoed
€ 40,-
De apotheek stuurt de nota naar ons.
Jij krijg evt. een rekening voor eigen risico van ons.
Wettelijke eigen bijdrage
€ 35,-
Jij betaalt zelf bij de apotheek.
Heb je een aanvullende verzekering met 4 sterren? Dan declareer je de nota bij ons.

Kan ik deze eigen bijdrage bij jullie verzekeren?
Veel ADHD-medicijnen hebben een eigen bijdrage. Het is mogelijk je te verzekeren voor deze eigen bijdrage. Vanuit onze aanvullende verzekering met 4 sterren ben je verzekerd voor maximaal € 750,- per kalenderjaar.

Bijdragers
Opmerkingen
Fanatiekeling
De uitleg zou moeten worden uitgebreid met meer uitleg over de verschillende soorten tabletten/capsules/tabletten met gereguleerde afgifte en de prijsverschillen. Ik heb bijvoorbeeld de prijs van 100 capsules 40 mg Strattera opgezocht. Deze kosten €300, waarvan maar €12 vergoed wordt door de basisverzekering. Op deze manier biedt zelfs de viersterren AV weinig soelaas. Dus met andere woorden, een tabel waarin vermeld wordt bij welke middelen een eigen bijdrage wordt gevraagd, geeft onvoldoende informatie. Een globale indicatie van de hoogte van de kosten is veel belangrijker.
Medewerker
Medewerker

Hoewel we goed begrijpen dat het belangrijk is dat deze informatie kenbaar moet zijn, zou een tabel waarin alle vormen, hoeveelheden en sterktes staan, onoverzichtelijk worden. Wel kunnen we een link plaatsen naar de geneesmiddelenzoeker. Via deze zoeker kan dan de verhouding tussen prijs en eigen bijdrage worden gezocht. Zou dit een optie zijn of heb je nog andere ideeën?

Voorbijganger
Ik heb net een tijd met een dame van het zilveren kruis aan de telefoon gezeten en snap er nu nog niks van....mijn zoon slikt al jaren dexamfetamine maar nu blijkt dat het eerst allemaal uit het eigen risico gehaald wordt voordat het vergoedt wordt.. Waarom is dit opeens zo?

Hey @DianaFr

Diverse mogelijkheden komen er in mij op, vandaar mijn uitgebreide antwoord hieronder.

Het eerste wat er in mij opkomt is de vraag of jouw zoon ouder is dan 18 jaar? Zodra jouw zoon 18 is wordt over ieder medicijn die vergoed wordt uit de basisverzekering het eigen risico verrekend. Deze kosten worden dan direct gedeclareerd door de apotheek, vervolgens sturen wij een nota over het eigen risico toe. 

Naast de vergoeding uit basisverzekering is er ook een dekking voor de eigen bijdrage (het deel dat niet uit de basisverzekering vergoed wordt), zoals je in dit kennisbank artikel leest wordt deze vergoed uit de Aanvullend 4 ster verzekering. Dit staat los van het eigen risico. 

Vaak staan er meerdere mensen op een polis, waardoor er bijvoorbeeld voor jou een rekening van het eigen risico ontvangen is. Omdat de betalingen via de verzekeringsnemer lopen wil het dan zijn dat een vergoeding voor jouw zoon verrekend wordt met de inhouding van jouw eigen risico. De reden is, dat de betalingen via 1 rekeningnummer lopen voor zowel de af als bijschrijvingen. Het is dus makkelijker om dit direct te verrekenen in plaats van een bedrag eerst over te maken en dan weer af te schrijven.

Ik hoop dat mijn bovenstaande antwoord jouw vraag beantwoord? Anders hoor ik dat graag van je en kijken we op een andere manier wat de oplossing is! 

Voorbijganger
Dank je wel voor het antwoord, mijn zoon is inderdaad ouder dan 18 dus ik begrijp dat hij dan eerst zijn eigen risico opmaakt voordat het vergoedt wordt.

@DianaFr Het deel dat vergoed wordt uit de basisverzekering wordt inderdaad in mindering gebracht op het eigen risico. Het eigen risico dit jaar is €375,- in 2016 is het eigen risico €385,-. 

Nieuwkomer

Ik vind het echt onoverzichtelijk allemaal. Waarom zijn er zulke prijsverschillen in de eigen bijdrage voor gereguleerde afgifte? Enig advies hierin (en de goedkoopste optie) zou welkom (en klantvriendelijk) zijn. Meestal is er een geode mediache reden voor het nodig hebben van gereguleerde afgifte...

Medewerker
Medewerker

Hallo @LK,@LK,

dat de eigen bijdrages zo verschillen heeft te maken met de basisprijs die vergoed mag worden. Het kortwerkende ADHD-medicijn methylfenidaat (Ritalin of een generiek middel) is aangemerkt als 'eerste keuze medicatie' bij AD(H)D. Het wordt daarom, op het eigen risico na,  volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Alles wat boven dit bedrag zit heet een eigen bijdrage. Afhankelijk van de prijs van het middel, dat de gereguleerde afgifte heeft, kan dit dus per merk verschillen. Omdat de arts zal bepalen wat voor jou het beste middel is kunnen wij niet zomaar zeggen welke de goedkoopste is. Als er meerdere merken bij jou mogelijk zouden zijn kunnen we kijken welke het laagste in prijs is.