Meestgestelde vragen over ons declaratie-overzicht

gestart door Moderator op ‎28-01-2015 15:44 - laatst bewerkt op ‎18-03-2016 17:11 door Moderator
We krijgen regelmatig vragen over ons declaratie-overzicht. In dit artikel vind je de meestgestelde vragen.

Waarom worden nota’s waarvoor ik eigen risico moet betalen verrekend met nota’s die ik zelf naar jullie stuur. Ik hoef voor bijvoorbeeld mijn tandartsnota toch geen eigen risico te betalen?
Regelmatig komt het voor dat we binnen korte tijd verschillende nota’s ontvangen. Nota’s waarvoor je eigen risico moet betalen en nota’s die je zelf bij ons declareert.
We kunnen dan twee brieven sturen: één met de rekening die je moet betalen en één met de rekening waarvoor je geld terug krijgt. Dat doen we niet.
We sturen één rekening. Daarin verrekenen we het bedrag dat je moet betalen met het bedrag dat je van ons ontvangt. Hierdoor hoeven we veel minder losse rekeningen te sturen.

Een voorbeeld:                                              
We ontvangen van je apotheek een nota van € 20,- voor je medicijnen. Je stuurt zelf een nota van je tandarts waarvoor je € 50,- vergoed krijgt. Je ontvangt dan een rekening waarin staat dat je € 30,- (€50,- min € 20,-) van ons ontvangt.

Ik krijg geld van jullie terug. Toch staat er op mijn brief “U ontvangt € 0,-”. Hoe zit dat?
Als je een nota instuurt, dan betalen wij de vergoeding zo snel mogelijk aan jou. Daardoor ontvang je soms het declaratie-overzicht pas nadat wij de nota aan jou betaald hebben.
Op de voorpagina van de brief staat dan “U ontvangt € 0,-“ en bij de nota zelf staat “eerder aan u betaald”. Je ziet de betaling dan op je rekeningafschrift tussen het moment waarop je de nota instuurde en het moment dat je het declaratie-overzicht ontving.

Ik heb één keer bloed laten prikken. Nu staan er heel veel declaraties op mijn overzicht. Klopt dat wel?
Ja, dat klopt. Vaak laat je (huis)arts in één keer een aantal bloedonderzoeken doen. Hij zet dan een flink aantal kruisjes op het aanvraagformulier. Elk onderzoek wordt apart gedeclareerd. Op je declaratie-overzicht staat dan een hele rij met declaraties.

Op mijn declaratie-overzicht staat “verstrekking apotheek”. Waarom zetten jullie niet altijd de naam van het medicijn op mijn overzicht?
We mogen niet altijd de naam van een medicijn op je brief zetten vanwege privacy-wetgeving. Van sommige medicijnen is de naam privacy-gevoeliger dan van andere. Een bekend voorbeeld daarvan is anticonceptie voor een dochter die meeverzekerd is met haar ouders.
Weet je niet welk medicijn je op de aangegeven datum hebt gehaald? En wil je meer informatie? Neem dan contact op met een van onze medewerkers.

Waarom staat er op mijn declaratie-overzicht “begeleiding eerste levering”?
Wanneer je een medicijn voor het eerst haalt, dan heeft een apotheker daaraan meer werk dan bij een herhaalrecept. Hiervoor wordt een bedrag in rekening gebracht. Voor nota's tot en met 2015 staat dat op je declaratie-overzicht als “begeleiding eerste levering”.
Meer uitleg vind je in het artikel over begeleiding eerste levering.

Op het declaratie-overzicht staat een heel algemene omschrijving van mijn ziekenhuisbehandeling. Waar vind ik meer informatie om te controleren of deze nota klopt?
Op je declaratie-overzicht staat inderdaad een algemene omschrijving. Uitgebreidere informatie, bijvoorbeeld over welk onderzoeken je gehad hebt, vind je in Mijn Zilveren Kruis.
Hoe je dit kunt bekijken, lees je in ons artikel over ziekenhuisbehandelingen.
Opmerkingen
Stamgast

waarom is de naam  van een medicijn  privacy  gevoelig  in uw vorbeeld over de pil voor de dochter  zou toch een voudig gewoon de merknaam van de pil vermeld kunnen worden. want allen de verzekerings nemer  weet dan  wel   wat dat is .  Waarom word er bij  1 buisje bloed toch meerdere onderzoeken apart gedeclareerd   je wordt bij 1 iemand geprikt, daarna gaat het naar 1 labaratorium  waar  alles onderzocht word  .  

Moderator
Moderator

Juist wanneer niet de verzekeringsnemer maar de verzekerde het medicijn haalt doen we dit om privacy redenen. In het voorbeeld wordt een dochter genoemd die is meeverzekerd met haar ouders. In dit geval zou de verzekeringsnemer (bijvoorbeeld haar vader) een declaratie overzicht ontvangen waar in jouw voorbeeld een merknaam van de anti conceptie staat. 

Ik snap je punt over de laboratorium kosten Gijsbertus. Ik ben wel benieuwd hoe andere daar over denken. Ik kan mij namelijk ook wel voorstellen dat je graag wilt weten wat er allemaal gedeclareerd wordt door de zorgverlener en waar het bedrag uit is opgebouwd.