Waarom betaal ik eigen risico?

De overheid heeft bepaald dat iedere volwassene eigen risico betaalt voor zorg uit de basisverzekering. De gedachte hierachter is dat je je bewuster bent van de kosten van zorg, doordat je de eerste kosten zelf betaalt. Ook blijft de premie lager doordat deze kosten niet vergoed worden.

Wie bepaalt de hoogte van het eigen risico?

De overheid bepaalt elk jaar de hoogte van het (wettelijke) eigen risico. De overheid heeft de jaarlijkse stijging van het eigen risico gekoppeld aan de stijging van de zorgkosten (uit de basisverzekering).

Daarnaast kun je ervoor kiezen om je eigen risico te verhogen in stappen van €100,- tot maximaal €500,- extra (dus maximaal € 885,- totaal in 2016). Omdat je zelf meer eigen risico betaalt als je zorg nodig hebt, krijg je korting op je premie.

Vindt Zilveren Kruis dat het eigen risico verder kan stijgen?

Nee, wij vinden het geen goed idee dat het eigen risico verder stijgt. We snappen de gedachte dat mensen zich meer bewust zijn van hoe duur zorg is, als ze het eerste deel zelf moeten betalen. Dat doel is met het huidige eigen risico meer dan bereikt.

Wanneer het eigen risico nog veel hoger wordt, dan wordt het risico groter dat mensen er vanwege de kosten voor kiezen om zorg niet te gebruiken, terwijl ze die zorg wel nodig hebben. Wij hebben dan ook samen met andere zorgverzekeraars de minister opgeroepen om het eigen risico niet verder te laten stijgen.

Chronisch zieken betalen altijd het volledige eigen risico. Is dat niet oneerlijk?

De overheid heeft het eigen risico ingevoerd om mensen meer bewust te maken van de kosten van de zorg. Dat het eigen risico mensen bewust maakt van de kosten, betekent meestal niet dat ze een keuze hebben of ze de zorg wel nodig hebben. Veel klachten, zeker van chronisch zieken, gaan niet over zonder behandeling. We zien juist dat chronisch zieken zich meestal heel erg bewust zijn van de kosten van de zorg. Door het eigen risico, maar ook doordat zij vaak betrokken zijn bij de zorg die ze nodig hebben. 

De balans tussen premie en eigen risico gaat over solidariteit tussen zieke en gezonde mensen. Gezonde mensen betalen via de premie mee aan de zorg voor zieke mensen. Mensen die zorg nodig hebben betalen zelf ook een stukje mee. Als dat niet zo zou zijn, dan zou voor iedereen de premie omhoog gaan. Dat is gunstig voor mensen die zorg nodig hebben, maar ongunstig voor mensen die geen zorg nodig hebben.

In veel landen betaal je iets of veel zelf als je zorg nodig hebt. Vaak is dat een percentage: als je meer zorg nodig hebt, dan betaal je ook meer. Het systeem met het eigen risico stelt een grens aan wat mensen zelf betalen als ze zorg nodig hebben. Je betaalt als chronisch zieke dus inderdaad altijd een bedrag zelf, dat gezonde mensen niet hoeven te betalen. Maar het bedrag dat je betaalt, wordt niet steeds hoger als je meer zorg nodig hebt. Jij betaalt een vast bedrag of jouw zorg nu € 1000,- of € 100.000,- kost.

Verwacht je dat je het volledige eigen risico moet betalen? Dan kun je ervoor kiezen om het eigen risico gespreid te betalen.

Kunnen de kosten die ik moet betalen voor zorg niet omlaag?

De kosten voor zorg stijgen elk jaar. Onder andere door vergrijzing en nieuwe behandelmethoden. Het is dus niet waarschijnlijk dat je in totaal minder gaat betalen voor zorg. We doen wel ons best om de kosten (en dus jouw premie) zo min mogelijk te laten stijgen.

Daarom vinden we het belangrijk om samen met zorgverleners afspraken te maken over het verder verbeteren van de kwaliteit van zorg. Het verder verbeteren van de kwaliteit zorgt voor minder kosten. Denk bijvoorbeeld aan een operatie, die in één keer goed gaat. Daarbij is de patiënt het beste af en er worden geen kosten gemaakt voor bijvoorbeeld een heroperatie.

Versiegeschiedenis
Revisienr.
3 van 3
Laatste update:
‎28-06-2016 16:08
Bijgewerkt door:

Bijdragers
Bijdragers
Opmerkingen
Debutant

Ik rook niet en drink geen alcohol. Ik eet biologisch en beweeg op gezette tijden.

Wat ik belangrijk vind is solidariteit met (chronisch) zieken en ouderen, daar wil ik absoluut geen afbreuk aan doen. Maar ik betaal ook mee aan vruchtbaarheidsbehandelingen, wintersportblessures en ongevallen door alcoholgebruik - al dan niet op de vakantiebestemming. Daar zie ik geen noodzaak toe en daar mag van mij het eigen risico zwaarder wegen. Deze zaken zouden in mijn optiek hooguit uit aanvullende verzekeringen vergoed kunnen worden maar niet uit de basisverzekering.

Als de basisverzekering omlaag gaat, is daarmee de last van het eigen risico beter behapbaar. Nu gaan beide nog jaarlijks omhoog.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Bedankt voor je verfrissende kijk op het huidige zorgstelsel Joan2517.

Je wilt argumenteren dat de reden voor de zorg mee moet tellen voor de vergoeding. Dus iemand die door eigen toedoen zorg nodig heeft moet meer betalen dan iemand die daar niets aan kan doen. Dat klinkt redelijk alleen het lijkt mij zo moeilijk om die grens vast te stellen. Wanneer is het wel en niet je eigen schuld? Als zorgverzekeraar bepalen wij niet de inhoud van de basisverzekering maar wel van de aanvullende verzekering.

Ik ben nieuwsgierig hoe jij hier een grens zou trekken als je politicus was of het mocht inrichten.

Anton

Debutant

Waarom is het eigen risico een vast bedrag?

Ik ben al meer dan 40 jaar diabeet, d.w.z. langdurig chronisch ziek. In alle jaren dat het verplicht eigen risico bestaat, heb ik steeds het maximum eigen risico betaald. Alleen al voor de kosten van de benodigde noodzakelijke medicijnen, waar ik uiteraard niet buiten kan. Dat er een verplicht eigen risico bestaat en dat de hoogte daarvan meestijgt met de kosten van de gezondheidszorg, kan ik alleszins billijken.

Waar ik niet over te spreken ben, is dat het verplicht eigen risico een nominaal en voor iedere inwoner van Nederland gelijk bedrag is! Het maakt nogal wat uit of je een werknemer in loondienst met een modaal inkomen bent of dat je, volkomen ongewild (tijdelijk) op een bijstandsuitkering bent aangewezen. Vooral in deze laatste groep zitten de mensen die de zorg gaan mijden, ook wanneer die noodzakelijk is.

Er wordt nu door verschillende belanghebbenden gepleit voor het verlagen, danwel afschaffen van het verplicht eigen risico. Zou het een idee zijn om het nominale bedrag te vervangen door een inkomensafhankelijke bijdrage? Draagt dat niet veel meer bij aan de solidariteit dan dat het huidige systeem doet?

Moderator
Moderator

Bedankt voor het delen van je verhaal Walter. Mooi om te lezen dat het je stukje inkomen meeneemt in je verhaal. Dat je je eigen risico jaarlijks kwijt bent als diabeet is één ding. Maar wie kan dit betalen en wie komt er dan in de problemen? Ongeacht of het éénmalig is of ieder jaar.  En wat is daar aan te doen?

Het eigen risico is op dit moment een veel besproken onderwerp. Momenteel zijn veel leden met elkaar in gesprek in dit topic: Eigen risico, wat vind jij daarvan?
Je sluit je reactie af met een aantal suggesties en bijpassende vragen. Zoals je suggestie over een inkomensafhankelijke bijdrage. Dit soort onderwerpen worden ook in het topic besproken. 

Lijkt het je wat om verder in gesprek te gaan hierover en je ideeën ook te delen met de andere leden? Dan nodig ik je graag uit het topic eens te bekijken.

Bezoeker

Het Eigen Risico vind ik een schandalige kostenpost !  Ben je 10 jaar oud en heb je een chronische ziekte, kwaal, o.i.d.

staat bij voorbaat al vast dat je dan met ingang van het 18e jaar het dan geldende E.R.-bedrag gaat ebetalen n dat jaarlijks. Te gek om los te lopen !  Daarom per direct dit E.R. voor chronisch zieken afschaffen !  Hoe het tekort, wat dan wellicht ontstaat, gecompenseerd moet worden, weet ik dus ook niet, maar ik weet wel dat als de staat ergens een bedrag met 8 of 9 nullen tekort komt er binnen korte altijd weer een potje wordt gevonden om dit gat op te vullen. Is altijd gelukt, moet in dit geval dus ook kunnen !

In ieder geval geen percentage van het inkomen (veel te veel rompslomp), maar bijvoorbeeld een kleine BTW-verhoging over alles van een 1/2 %punt.

Webcare
Webcare

Duidelijk punt Deschamps. Er zijn nu, in de aanloop van de verkiezingen, een hoop politieke partijen die tegen het eigen risico zijn of een lager eigen risico willen. Ik ben benieuwd wat dat zal brengen, en als het wordt afgeschaft: waar het geld dan vandaan gehaald wordt. We volgen het op de voet.
Groet, Kim

Debutant

In de basis verzekering worden transgenders vergoedingen aangeboden dat hoort niet in de basis verzekering maar in een aanvullende verzekering. Hier houd de solidariteits gedacht op wat mij betreft. Ook vindt ik het niet van deze tijd om de kraamhulp in het basispakket te stoppen. zeker ook geen solidariteits gedachte. Waarom kunnen deze voorzieningen niet gewoon in de aanvullende verzekeringen worden op genomen? In welk overleg wordt het nu vastgesteld wat er in de basis verzekering noodzakelijk zijn, zijn dat de lobyisten of andere instanties aan mij wordt nooit de vraag gesteld,  wat er in de basisverzekering kan komen. Ik ziet het altijd uitgekleed worden. Door marktwerking zoals dat door dhr. Hoogervorst is beloofd dat de zorg veel goedkoper zou worden blijkt een leugen. De VVD heeft er voor de rijken weer een verdienmodel bij. Met dank aan de sorry minister president!

Webcare
Webcare

Hallo Rolf, de overheid bepaalt welke zorg is opgenomen in de basisverzekering. Daarbij wordt de overheid geadviseerd door het Zorginstituut Nederland (ZiN). Op hun website lees je meer over hun werk. 
Hier staan een paar feiten over de zorg en de kosten op een rij. Wellicht interessant voor jou om te lezen!
Groet, Kim

Medewerker
Medewerker

Ik als medewerker van een zorgverzekeraar merk dat het voor sommige groepen verzekerden die chronisch ziek zijn, moeilijk is om het verplicht eigen risico te kunnen betalen. Als persoon doet het mij soms best veel. Ik zie de beide kanten van het verhaal.

Ik begrijp dat de intentie van de overheid de mensen bewust te laten worden van de kosten die in de zorg zijn. Ik begrijp ook dat je als patient graag alle zorg wilt hebben om beter te kunnen worden of goede zorg te kunnen hebben bij chonische indicaties. Ik vraag mij soms ook af of de mensen zich werkelijk bewust willen zijn wat de kosten op jaar basis zijn? Wij zijn ( als ik naar mijzelf kijk) opgegroeid met onbeperkte goede gezondheidzorg. Zelfs nu na jaren verplicht eigen risico.  Ik ben blij dat er meer transparantie is met het online kunnen bekijken van de persoonlijke kosten. Hier is het soms schrikken wat een bepaald medicijn kost of wat het ziekenhuis aan kosten heeft ingediend.

Ik ben persoonlijk geen voorstander om het verplicht eigen risico af te schaffen. Waar ik persoonlijk wel voor voel is te kijken naar de hoogte van inkomens. Ook denk ik dat wij het met zijn allen ( of je nu ziek bent of niet) moeten dragen. Immers we willen ook goede zorg behouden voor onze kinderen.

Stamgast

Sophie schreef:

Je betaalt als chronisch zieke dus inderdaad altijd een bedrag zelf, dat gezonde mensen niet hoeven te betalen. Maar het bedrag dat je betaalt, wordt niet steeds hoger als je meer zorg nodig hebt. Jij betaalt een vast bedrag of jouw zorg nu € 1000,- of € 100.000,- kost.

Daar wil ik nog wel even een kanttekening bij plaatsen. V.w.b. het eigen risico klopt dat verhaal, maar je vergeet gemakshalve dat je als chronisch zieke ook regelmatig wordt geconfronteerd met eigen bijdrages. Voor zittend ziekenvervoer (een kleine € 100,-- per kalenderjaar), voor orthopedische schoenen (€ 136,-- per paar, hoewel ik daar persoonlijk niet heel hard over wil janken, want ik hoef ook geen andere schoenen te kopen; je kunt je alleen wél afvragen of ik daar € 272,-- per anderhalf jaar aan zou uitgeven), en dan nog verschillende medicijnen, waarvan de minister in al zijn wijsheid heeft besloten dat ik die best zelf kan betalen. Alsof ik ze voor de flauwekul gebruik, wel zonder zou kunnen. Terwijl het de harde waarheid is dat ik ze hard nodig heb, vele daarvan ook alleen maar op recept kan krijgen zelfs. Daar komen nog tal van hulpmiddelen bij die ik ook 'gewoon' zelf moet betalen.

Dus nee, ik vind niet dat je zomaar kunt stellen dat het bedrag dat je als chronisch zieke betaalt niet steeds hoger wordt. Dat dien je m.i. enigszins te nuanceren.