Meest gestelde vragen over de zorgverzekering in 2017

gestart door Community Manager op ‎24-10-2016 14:30 - laatst bewerkt 2 weken geleden door Moderator

Dagelijks ontvangen we veel vragen over de zorgverzekering. Zeker rond de jaarwisseling, wanneer het weer tijd is om uit te zoeken welke zorgverzekering het beste bij je past. Om jou hierbij te helpen hebben we de meest gestelde vragen over de zorgverzekering samengevoegd in dit kennisbankartikel.  

 

De top 10 meest bekeken vragen:

 1. Kun je met elke basisverzekering bij alle ziekenhuizen terecht?

 2. Wordt hulp-aan-huis na een ziekenhuisopname vergoed vanuit de basisverzekering?

 3. Wanneer en hoe ontvang ik mijn polisblad voor 2016?

 4. Wordt vervoer vanuit het buitenland en spoedeisende hulp in het buitenland eigenlijk betaald vanuit ...

 5. Worden tandartskosten na een ongeluk vergoed vanuit de basisverzekering?

 6. Wanneer het verstandig om een tandartsverzekering te nemen?

 8. Heb ik dit jaar nog recht op een vergoeding voor mijn bril of lenzen?

 9. Mijn kind heeft een beugel nodig. Waar moet ik op letten?

10.Hoe kom ik er achter of een zorgverlener gecontracteerd is door Zilveren Kruis?

 

Er zijn nog meer vragen die we regelmatig voorbij zien komen. Deze vragen hebben we onderverdeeld in 3 categorieën: vergoedingen, polis en het zorgstelsel in Nederland. Staat jouw vraag hier niet bij? Stel hem dan direct aan ons door een topic
te openen!

 

Vergoedingen:

 1.  Ik heb een MRI-scan nodig. Worden deze kosten betaald vanuit mijn basisverzekering?

 2.  Het lukt me niet om zelf naar het ziekenhuis te gaan. Wordt een taxi vergoed?

 3.  Heb ik recht op een second opinion?

 4.  Vallen geneesmiddelen onder het eigen risico?

 5.  Ik heb een ooglidcorrectie nodig. Wordt dit vergoed vanuit de basisverzekering?

 6.  Wat is het verschil tussen 'eigen bijdrage' en 'eigen risico'?

 7.  Worden mijn medicijnen vergoed vanuit de basisverzekering?

 8.  Ik wil stoppen met roken. Kan ik rekenen op vergoedingen?

 9.  Eigen risico, wat betekent dat precies?

10. Wordt de anticonceptiepil vergoed vanuit de basisverzekering?

11. Hoeveel dagen kraamzorg worden er vergoed vanuit de basisverzekering?

Vragen over de verzekering:
 1. Waarom sturen zorginstellingen hun facturen soms direct naar de zorgverzekeraar en soms naar mij?

 2. Heb ik als klant recht op kortingen?

 3. Kan ik zien hoeveel eigen risico ik al heb betaald dit jaar?

 4. Kan ik een betalingsregeling treffen?

 5. Is er voor mij ook een collectieve verzekering mogelijk?

 6. Heb ik als ZZP’er recht op korting op mijn verzekering?

 7. Kan ik als mantelzorger de verzekering van mijn ouders wijzigen?

 8. Ik wil van huisarts veranderen, helpt Zilveren Kruis mij hiermee?

 9. Hoe weet ik of een zorgverlener wel goede kwaliteit zorg biedt?

10. Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?

11. Mijn kinderen staan bijgeschreven op mijn polis. Vallen die dan ook onder mijn eigen risico?

12. Wanneer kan ik van zorgverzekeraar veranderen?

13. Waarom maakt Zilveren Kruis afspraken met zorgverleners?

14. Zijn mijn kinderen eigenlijk meeverzekerd in mijn basisverzekering?

15. Ik heb een wijziging doorgegeven, maar zie nog niets online. Gaat het wel goed?

16. Is een basisverzekering verplicht als ik voor meerdere jaren in het buitenland ga studeren?

17. Hoe meld ik mijn pasgeboren baby aan?


Vragen over het zorgstelsel:
 1.  Waarom betaal ik eigenlijk voor vergoedingen vanuit de basisverzekering waar ik nooit gebruik van ma...

 2.  Kan ik vergoedingen schrappen uit mijn basisverzekering, zodat ik minder betaal?

 3.  Wat zit er nu wel én niet in de basisverzekering?

 4.  Welke wijzigingen voert de overheid in per 2017?

 5.  Kan ik met de Basis Budget na een ongeluk naar elk ziekenhuis?

 6.  Waarom betalen jongeren minder voor een aanvullende verzekering dan ouderen?

 7.  Wat betaal ik voor een zorgverzekering bij Zilveren Kruis?

 8.  Hoeveel geld geeft Zilveren Kruis uit aan reclame?

 9.  Wat betekent dat nou eigenlijk, een aanvullende verzekering?

10. Hoe is de premie opgebouwd?

11. Wie betalen er in Nederland allemaal premie?

12. Waarom heeft Zilveren Kruis geld op de plank liggen?

 


Kun je met elke basisverzekering bij alle ziekenhuizen terecht?
Nog niet alle ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra zijn in 2017 gecontracteerd. De gecontracteerde zelfstandige behandelcentra en ziekenhuizen waar je wel naar toe kan, vind je in onze zorgzoeker. Met de Basis Budget krijg je 100% vergoed bij een aantal geselecteerde ziekenhuizen en alle zorgverleners met een contract. Bij spoedgevallen, IVF en verloskunde kan je wel in elk ziekenhuis terecht. Wanneer je wordt behandeld door een specialist en een verwijzing krijgt naar een ander ziekenhuis dan kan je daar terecht met je Basis Budget polis.

 


Hoe kom ik er achter of een zorgverlener gecontracteerd is door Zilveren Kruis?
In de zorgzoeker zie je met wie Zilveren Kruis afspraken heeft gemaakt. Ook vind je in de zorgzoeker kwaliteitsinformatie, bijvoorbeeld over ziekenhuizen. Bij een niet gecontracteerde zorgverlener krijg je mogelijk een lagere of geen vergoeding.

 

Maar het kan ook zo zijn dat een behandeling uit verschillende zorgtrajecten bestaat. En dat deze zorgtrajecten apart worden gedeclareerd. In dat geval wordt er gekeken naar de startdatum van het zorgtraject. Dan kan het dus voorkomen dat er voor één behandeling van 2016 en één behandeling van 2017 eigen risico wordt berekend.



Vallen geneesmiddelen onder het eigen risico?
Ja, de kosten van geneesmiddelen worden in mindering gebracht op uw eigen risico. Als klant van Zilveren Kruis ontvang je na de behandeling een vergoedingenoverzicht van jouw declaratie. Hierop zie je hoeveel eigen risico je hebt betaald.



Waarom sturen zorginstellingen hun facturen soms direct naar de zorgverzekeraar en soms naar mij?
De reden zou kunnen zitten in het type basisverzekering die je hebt. Heb je een Basis Budget? Dan krijg je de nota zelf wanneer je naar een ziekenhuis gaat waar we voor die polis geen contract mee hebben. Heb je een Basis Zeker of Basis Exclusief dan stuurt het ziekenhuis de nota rechtstreeks naar ons. We hebben dit zo afgesproken met alle ziekenhuizen voor Basis Zeker of Basis Exclusief.​​​



Zijn mijn kinderen eigenlijk meeverzekerd in mijn basisverzekering?

Ja, kinderen tot 18 jaar zijn automatisch meeverzekerd op de verzekeringen van hun ouders. Zowel voor de basisverzekering, als de aanvullende verzekering. Jouw kind is gekoppeld aan de ouder met het meest uitgebreide pakket.

Heb je zelf een Basis Budget van Zilveren Kruis, dan krijgt je kind automatisch de Basis Zeker. Hiermee heb je een uitgebreidere keuze aan ziekenhuizen waar je naar toe kunt als uw kind zorg nodig heeft.​​​



Heb ik dit jaar nog recht op een vergoeding voor mijn bril of lenzen?

Je hebt per drie kalenderjaren recht op een vergoeding voor brillen of lenzen. Controleer daarom altijd goed de vergoedingsperiode van je aanvullende verzekering. Dit is per aanvullende verzekering verschillend. Je kunt op onze website zien wat voor jouw aanvullende verzekering van toepassing is op brillen en lenzen. (vergoedingen.zilverenkruis.nl)

Voorbeeld: Je hebt per 1 januari 2012 een aanvullende verzekering met een vergoeding van € 150 per 3 kalenderjaren. Je koopt op 10 maart 2013 een bril van € 200. De vergoeding is in dit geval € 150. De vergoedingsperiode wordt nu berekend over 2013, 2014 en 2015 (3 kalenderjaren). Voor heel 2013, 2014 en 2015 heb je nu geen recht meer op een vergoeding. Vanaf 1 januari 2016 heb je weer recht op de maximale vergoeding. In Mijn Zilverenkruis kun je zien wanneer je voor het laatst een bril of lenzen heeft gedeclareerd. Ga naar MijnZorgkosten, kies een jaartal en selecteer de zorgsoort 'Hulpmiddelen'. Je ziet nu een overzicht van alle gedeclareerde hulpmiddelen in dat kalenderjaar.

Let op: Deze optie is alleen aanwezig als je in dat kalenderjaar hulpmiddelen heeft gedeclareerd.
Zie je slechts een deel van de maximale vergoeding of zie je meerdere declaraties? Neem dan contact met ons op. Je kunt in Mijn Zilverenkruis zelf tot 3 kalenderjaren terugkijken. Wij kunnen wel verder voor je terugkijken. 



Wordt vervoer vanuit het buitenland en spoedeisende hulp in het buitenland eigenlijk betaald vanuit de basisverzekering?

Vervoer van een buitenlands naar een Nederlands ziekenhuis wordt niet volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Spoedeisende hulp in het buitenland wel. Dit wordt tegen de geldende kostprijs in Nederland (100% van het Nederlands tarief) vergoed. Maar de medische kosten in het buitenland zijn vaak hoger dan in Nederland. Kosten die boven het Nederlandse tarief uitkomen moet je zelf betalen. Je kan je hiervoor verzekeren door onze doorlopende reisverzekering met medische module af te sluiten.



Wat zit er nu wel én niet in de basisverzekering?

Het basispakket van de zorgverzekering vergoedt onder andere veelgebruikte geneeskundige zorg, geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en vervoer. Jaarlijks bepaalt de overheid wat er in het basispakket zit. Er verdwijnen in 2017 geen behandelingen uit de basisverzekering. Maar de basisverzekering wordt uitgebreid. Bekijk welke behandelingen erbij komen. Heb je een specifieke vraag over de basisverzekering? Kijk hier of jouw vraag al eerder gesteld is of leg hem voor aan de community. 



Wie betalen er in Nederland allemaal premie?

Verzekerden betalen in Nederland maandelijks een vaste premie aan hun zorgverzekeraar. De zorgverzekeraars bepalen zelf de hoogte van deze premie. Zo kan de premie dus verschillen per zorgverzekeraar. Via het inkomen betaalt iedereen die werkt ook nog een inkomensafhankelijke bijdrage. Hoe meer iemand verdient, hoe hoger deze bijdrage. Verzekerden jonger dan 18 jaar betalen geen premie, maar moeten wel verzekerd zijn. Hiervoor zijn de ouders verantwoordelijk. Premiebetaling is pas verplicht vanaf 18 jaar.



Hoe weet ik of een zorgverlener wel goede kwaliteit zorg biedt?

Als je zorg nodig hebt, reken je op kwaliteit. Van de behandeling, van je arts en van jouw ziekenhuis. En als je echt een ingrijpende behandeling nodig hebt, dan wil je ook kiezen voor de zorgverlener die het meest gespecialiseerd is in jouw aandoening. Dat kan alleen met goede informatie. Wij vinden het belangrijk dat je zelf kunt kiezen voor een behandeling en/of behandelaar. Deze keuze kan voor iedereen anders zijn. Wij geven transparantie over kwaliteit en zorg. Dit doen wij samen met zorgverleners. Hier lees je hoe we de kwaliteit van zorg verbeteren. Ook kun je checklisten vinden met vragen over jouw behandeling die u aan jouw arts kunt stellen. Daarnaast kun je onze zorgcoach bellen voor een persoonlijk ziekenhuisrapport. Dit is een vegelijking van ziekenhuizen zodat je zelf een passende keuze kunt maken.



Hoeveel geld geeft Zilveren Kruis uit aan reclame

Je ziet ons vast wel eens voorbij komen op bijvoorbeeld televisie, radio en internet. Deze uitingen zijn nodig om 3,5 miljoen bestaande en nieuwe klanten te informeren over onze basis- en aanvullende verzekeringen. Wij geven dit jaar ongeveer € 15 miljoen uit aan reclame en marketing. Dat is omgerekend € 0,36 per verzekerde per maand. Het totale bedrag verdelen wij als volgt:

Communicatie door het jaar heen (€ 9 miljoen) Reclame en marketing voor nieuwe en bestaande klanten tijdens de eindejaarscampagne (€ 3 miljoen) Voorlichting naar bestaande klanten over de zorgverzekering (€ 3 miljoen)



Moet ik twee jaar eigen risico betalen bij een behandeling die start in 2015 en doorloopt in 2016?

Dat is afhankelijk van welke basisverzekering en/of aanvullende verzekering je kiest. Daarnaast kun je via een collectiviteit korting krijgen of je kunt jouw vrijwillig eigen risico verhogen. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd.

Wij hebben 3 verschillende basisverzekeringen

  • Basis Budget (€ 104,95) Je krijgt 100% vergoed bij een aantal geselecteerde ziekenhuizen en alle zorgverleners met een contract.
  • Basis Zeker (€ 117,45) Je krijgt 100% vergoed bij alle gecontracteerde ziekenhuizen en alle zorgverleners met een contract.
  • Basis Exclusief (€ 121,75) Je krijgt 100% vergoed bij alle ziekenhuizen en alle zorgverleners.

In onze zorgzoeker zie je met welke ziekenhuizen en zorgverleners wij afspraken hebben gemaakt.

Aanvullende- en tandartsverzekering
Naast de basisverzekering kun je jezelf aanvullend verzekeren. Bijvoorbeeld voor fysiotherapie of tandartskosten. Dit zijn behandelingen die niet of beperkt vanuit de basisverzekering worden vergoed. De premie is afhankelijk van jouw pakketkeuze, je leeftijd en de korting die je krijgt. Ben je al klant bij ons, dan zie je in Mijn Zilveren Kruis de hoogte van jouw premie. Heb je niet gekozen voor een digitale polis dan heb je een brief ontvangen met de premie en het wijzigingenoverzicht. Ben je nog geen klant bij ons, dan kan je heel eenvoudig jouw premie berekenen. Ook als je al wel klant bent kun je via deze weg jouw pakket aanpassen.

 


Waarom betaal ik eigenlijk voor vergoedingen vanuit de basisverzekering waar ik nooit gebruik van maak?

Het komt voor dat er vergoedingen in het basispakket zitten die  je niet nodig hebt. Maar vanuit de wet is bepaald dat de zorgverzekering een zogenaamde solidaire verzekering is. Dat betekent dat we met z'n allen betalen voor de totale kosten van de zorg.

Als iedereen zelf zou kunnen kiezen wat er wel én niet in het verzekeringspakket zit, zou zorg onbetaalbaar worden voor degene die het echt nodig hebben. Bijvoorbeeld kraamzorg. Alleen aanstaande moeders zouden zich hiervoor verzekeren. Daardoor zou deze groep de totale kosten van de kraamzorg moeten bekostigen. Hetzelfde geldt voor dure specialistische zorg. Als niet iedereen een beetje meebetaalt, draaien de mensen die op deze dure zorg zijn aangewezen, op voor de kosten. Dan is de zorg uiteindelijk niet meer te betalen.