Zorgcontracten met ziekenhuizen in 2017

Starter

Er is mij het een en ander onduidelijk.

Via de website op van zilveren kruis kun je via de zorgzoeker bekijken welke behandelaar gecontracteerd is.

Ik heb in 2017 een doorverwijzing van de huisarts gekregen, en ben die aangegaan. 

Deze behandeling is afgerond in 2018, de factuur kreeg ik later dan verwacht. Anyway

Via zorgzoeker kan ik niet meer achterhalen of mijn ziekenhuis toen al was gecontracteerd of niet. 

Voor mijn weten wel, anders ga ik zoiets niet aan lijkt mij. 

Voor 2018 staat hij (en specifiek mijn behandelaar)gecontracteerd. Maar voor 2018 geldt niet, aangezien de start in 2017 was. 

Eerst zeiden ze tegen me van niet, en ook voor 2018 niet. (wat gek!)

Ik kreeg de opmerking: Omdat zij (zilveren kruis) geen factuur kregen van het ziekenhuis, maar IK, gingen ze er vanuit dat het niet gecontracteerd is. Want, gecontracteerde zorg, gaat altijd buiten de client om.

Het ziekenhuis zegt echter, dat zij NOOIT facturen naar zorgverzekeringen sturen.. ookal hebben zij gecontracteerde zorg.

Het is toch gek dat ik geen zorgzoeker van 2017 kan gebruiken, als ik een factuur in begin 2019 krijg, over het jaar 2017??? De 1 zegt dit, de ander wat anders, waar kan ik van uit gaan?? 

Het betreft een behandeling behorend bij een diagnoseclassificatie (staat op de factuur)

Wie kan mij verder helpen ?

Zorgcontracten met ziekenhuizen in 2017

4 ANTWOORDEN 4

Re: Zorgcontracten met ziekenhuizen in 2017

Fanatiekeling

Ik ben niet van ZK, maar ik heb wel tips.

- In de ZVW is vastgelegd, dat rekeningen uit 2017 die ( door de zorgverzekeraar?) na 31 dec 2018 ontvangen worden, niet aan de klant mogen worden doorbelast w.b. eigen risico.( zie polisvoorwaarden ZK artikel 6.3 van de Algemene Voorwaarden Basisverzekeringen

"6.3 Voor sommige zorgkosten geldt geen verplicht eigen risico
Wij houden geen verplicht eigen risico in op:
a de kosten van zorg of overige diensten die in 2018 zijn gemaakt, maar
waarvan wij de nota’s pas na 31 december 2019 ontvangenSmiley Knipoog 

- een behandeling in 2017 begonnen loopt slechts door tot 90 dagen erna. Onderdelen die daarna gedaan zijn, komen ten laste van 2018. Bijv. Start op 1 november 2017, dan komt alles dat na ca. 30 januari 2018 is gedaan, op een nieuwe dbc, met startdatum 30 januari. Dus in 2018, dus wel een contract. ( maar ook een nieuw eigen risico). 

- ZK moet ongetwijfeld beschikken over de informatie over de contracten van 2017. Maar ik begrijp volkomen dat je dit ook zelf wil kunnen bekijken. 

- als de zorgverlener zegt dat ze nooit " facturen sturen naar de zorgverzekeraar" dan is dit idd twijfelachtig. Kan het zijn dat ze bedoeld hebben dat ze nooit fysieke, papieren facturen versturen? ( ze factureren idd alles digitaal). 

Groet, Feina.

Webcare

Goed dat je het vraagt @HetRoosje91 en welkom op de community! Ik begrijp dat je graag meer duidelijkheid wil hebben over de rekening van een ziekenhuisbehandeling uit 2017. Ik zoek graag voor je uit of het ziekenhuis toendertijd gecontracteerd was met ons. Ook ben ik benieuwd of je de rekening al hebt geprobeerd te declareren bij ons.

@Feinaheeft al wat informatie gegeven. Bedankt hiervoor! @HetRoosje91 Zou je mij een chatberichtje willen sturen met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en relatienummer zodat ik het een en ander voor je uit kan zoeken?

Groetjes, Reinier 

Starter

Jammer dat Reinier niet meer reageert op mijn prive bericht. 

Heel lastig ook, als iemand de pb overneemt met als reactie: U kunt via de zorgzoeker zelf ook kijken...etc.

NEE, dat kan dus juist niet! Die weet dus niet waar het over gaat.

Graag wil ik dus nog het volgende kwijt:

De behandeldatum is 02-05-2017 tot 02-05-2018.

Dit is ingediend en ontvangen bij de zorgverzekeraar op 26-03-2018.

De nota zelf heb ik op de post gekregen eind februari. 

Dus Feina, als ik je goed begrijp, mag deze nota niet worden doorbelast w.b. eigen risico ??

En ookal was dat wel zo. Dan zou de behandeldatum gelden tot (90 dagen na 02-05-2017) augustus. Vanaf augustus voor het jaar 2018. en 90 dagen daaaarna, in december, zou gelden voor 2019 ??

Dus Reinier, of iemand anders, Help

Webcare

Ik zie inderdaad dat mijn collega heeft gereageerd op je vraag. Helaas blijft het antwoord hetzelfde. De kosten voor de behandeling die in 2017 zijn gestart, vallen onder het jaar 2017. Toen was het ziekenhuis niet gecontracteerd en kunnen de kosten helaas niet worden vergoed. Ik begrijp dat dit niet het bericht is waar je op hoopt, maar we kunnen er niets anders van maken.

Groetjes, Reinier