Ziezo basis combineren met aanvullende verzekering van Zilveren Kruis

Fanatiekeling

Het combineren van Ziezo-basis met een AV van Zilveren Kruis schijnt niet mogelijk te zijn, terwijl de aanvullende verzekeringen wel af te sluiten zijn voor klanten met een basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar ( Menzis, VGZ, CZ). Zie dit topic van @Verwijderde account : https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Mondzorg/Zie-Zo-Tand-2-verhogen-naar-aanvullend-Tand-4-Sterren/m-p/27500

In de polisvoorwaarden van de aanvullende verzekeringen artikel 1 p. 54 staat bovendien:

" Iedereen die recht heeft op onze basisverzekering, kan op eigen verzoek een aanvullende verzekering aanvragen. U (verzekeringnemer) meldt zich aan voor de aanvullende verzekering door een aanvraagformulier volledig in te vullen, te ondertekenen en in te sturen. U kunt ook op onze website het aanvraagformulier invullen. Maar dat kan alleen, als u tegelijkertijd onze basisverzekering aanvraagt. Wij gaan een aanvullende verzekering nooit met terugwerkende kracht aan, tenzij er sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 6.1 van deze algemene voorwaarden."

Volgens mij kloppen deze polisvoorwaarden niet, als ZIEZO-klanten worden uitgesloten. Want een VGZ-klant en een ZIEZO-klant hebben beide " recht op jullie basisverzekering". En een VGZ-verzekerde vult het formulieren ook niet op de website in. 

Ik vind het heel vreemd dat een ZIEZO verzekerde toch wordt uitgesloten. Ik doe de suggestie om dit in de polisvoorwaarde artikel 1 van de aanvullende verzekeringen te vermelden: " ZIEZO verzekerden worden uitgesloten". Want ook bij de Consumentenbond kun je vinden dat Zilveren Kruis een zorgverzekeraar is die ook niet-ZK-verzekerden  accepteert voor de aanvullende verzekeringen. Dan moet de informatie bij de Consumentenbond dus worden aangepast. 

Groet, Feina.

Ziezo basis combineren met aanvullende verzekering van Zilveren Kruis

9 ANTWOORDEN 9

Re: Ziezo basis combineren met aanvullende verzekering van Zilveren Kruis

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Bedankt weer voor het meedenken @Feina. Ik ga dit topic even bespreken met mijn collega's bij Product Management. En kom er later nog op terug!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Feina, ik ben in gesprek gegaan met productmanagement, juridische zaken en marketing. Er staan in de polisvoorwaarden geen beperkingen genoemd wat betreft het combineren van een basisverzekering van ZieZo en een aanvullende verzekering van Zilveren Kruis. Dus dit is toegestaan. De productmanagers van ZieZo gaan de polisvoorwaarden voor volgend jaar opnieuw bekijken. Voor nu betekent het dat combineren mogelijk is en dat de stelligheid waarmee aangegeven werd dat dat niet mag, niet terecht was. We bieden het combineren niet actief aan omdat volgens ons de producten niet goed op elkaar aansluiten en daardoor ook niet op de klantbehoefte. De werkinstructie voor klantenservice medewerkers reflecteert dit nog niet en we gaan die opnieuw bekijken.

In het specifieke geval van nico2 is het inderdaad zo dat de medische keuring voor de tandartsverzekering van Zilveren Kruis met 3 en 4 sterren ervoor zou zorgen dat hij deze niet kan afsluiten. Voor andere verzekerden is het combineren wel een optie.

Fanatiekeling

@Corine V, bedankt!

Groet, Feina.

Voorbijganger

@Corine V of andere collega:

Ik citeer: ''Er staan in de polisvoorwaarden geen beperkingen genoemd wat betreft het combineren van een basisverzekering van ZieZo en een aanvullende verzekering van Zilveren Kruis. Dus dit is toegestaan. De productmanagers van ZieZo gaan de polisvoorwaarden voor volgend jaar opnieuw bekijken."

Als ik het goed begrijp, was het in 2019 en de jaren daarvoor mogelijk om de basisverzekering van Ziezo te combineren met een aanvullende verzekering van Zilveren Kruis. Hoe ziet het beleid eruit voor 2020, is het voor het verzekeringsjaar 2020 ook nog steeds mogelijk?

Webcare

Hoi Estelle, 

Ik heb voor je uitgezocht of het mogelijk is in 2020 om de basisverzekering van Ziezo te combineren met de aanvullende verzekering van Zilveren Kruis. In de polisvoorwaarden van Zilveren Kruis heb ik bij het artikel C.1 'Hoe sluit u de aanvullende verzekering af?'  het volgende gevonden: 1.2 Soms kunnen wij u niet aanvullend verzekeren. In een aantal gevallen sluiten wij geen aanvullende verzekering voor u af. Wij weigeren uw aanvraag als: u een ZieZo Selectief of ZieZo Basis (basisverzekering) heeft afgesloten'' 

Heb je hiermee voldoende duidelijkheid Estelle? Laat het gerust weten als er nog vragen zijn. 

Groet, Kimberly 

Voorbijganger

Hoi Kimberlyl,

Bedankt voor de reply! Als ik het goed begrijp, weigert Zilveren Kruis (nieuwe) aanmeldingen voor de aanvullende verzekering als de hoofdverzekering bij Ziezo ondergebracht is. Dat is helemaal duidelijk!

Echter hoe zit het met verzekerden die nu al reeds aanvullend bij Zilveren Kruis verzekerd zijn en blijven en hun basisverzekering bij Ziezo onderbrengen per 2020? 

Webcare

Dat is een goeie vraag waar ik eerlijk gezegd ook niet het antwoord op weet. Heb hier intern navraag gedaan en wat in ieder geval zeker is, is dat deze combinatie niet mogelijk is. Een basisverzekering van Ziezo kan dus niet met een aanvullende (tand)verzekering van Zilveren Kruis.

Ook mijn collega's van de polisadministratie hebben deze situatie niet eerder gezien (dus wanneer iemand al losse aanvullende verzekeringen heeft en de basisverzekering elders en vervolgens overstapt van basisverzekering naar Ziezo). Vermoedelijk zal de aanvraag uitvallen en krijgt de verzekerde een brief met uitleg dat bij een overstap naar Ziezo de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis zullen vervallen.

Hele interessante vraag, Estelle! Sorry dat ik geen concreter antwoord voor je heb.

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Voorbijganger

Hoi Michiel88,

Bedankt voor de reply! In je reactie lees ik 'vermoedelijk'. Is daar nog niks concreet over bekend? Ik weet bijv wel dat de Ziezo tandverzekering pakket 2 niet aan te vragen is per 2020, maar indien je deze reeds hebt, deze geldig blijft in 2020. Zou dat dan ook niet zo zijn als je in 2019 een aanvullende verzekering hebt bij Zilveren Kruis en een basisverzekering neemt bij Ziezo in 2020? 

Uit de nieuwe polisvoorwaarden van ZKA blijkt namelijk alleen dat een 'aanvraag' van een aanvullende verzekering bij ZKA niet wordt behandeld indien bij Ziezo basis verzekerd. 

Webcare

Hi Estelle87,

De situatie zoals jij 'm beschrijft hebben we hier nog niet eerder gezien (iemand die al losse aanvullende verzekeringen heeft en dan de basisverzekering bij Ziezo afsluit). Hoe de berichtgeving dan is weten we dus niet. Vandaar dat het 'vermoedelijk' op deze manier zal gaan.

Groetjes, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.