ZieZo Basis of Basis Zeker? Wat zijn de verschillen?

Voorbijganger

Ik heb nu de Basis Zeker verzekering plus een aanvullende 2 sterren tandarts verzekering.

Hierbij ook een Collectiviteitskorting via mijn werkgever.

Als ik echter zou kiezen voor ZieZo Basis in combinatie met ZieZo Tand 2 zou ik ongeveer 10 euro goedkoper uit zijn per maand, ondanks dat ik dan geen collectiviteitskorting meer krijg.

Plus als ik de Zorgzoeker raadpleeg dan zijn voor mij 2 belangrijke ziekenhuizen bij ZieZo Basis al gecontracteerd en bij Basis Zeker nog "in gesprek". Wat ik vreemd vind...

Wat zijn precies de verchillen tussen:

Basis Zeker + 2 sterren Tandartsverzekering

en

ZieZo Basis + ZieZo Tand 2

?

En waarom zijn bij ZieZo Basis bepaalde ziekenhuizen al gecontracteerd en bij Basis Zeker niet??

ZieZo Basis of Basis Zeker? Wat zijn de verschillen?

14 ANTWOORDEN

Re: ZieZo Basis of Basis Zeker? Wat zijn de verschillen?

Fanatiekeling

Ik heb de zorgzoeker gecheckt voor Utrecht en ziezo-basis en basis-zeker, resp. 5 km en 25 km. Zie de vier afbeeldingen. 

Voor Utrecht is er geen verschil tussen de twee natura-verzekeringen.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Regio Drenthe/Groningen wel verschillen.

Bij ZieZo Basis: Treant Zorgroep Scheper te Emmen en UMCG Groningen WEL gecontracteerd.

Bij Basis Zeker: Treant Zorgroep Scheper te Emmen en UMCG Groningen nog IN GESPREK?

Fanatiekeling

Ik krijg voor beide verzekeringen wèl dezelfde resultaten. Zie bijlage. 

Groet, Feina.

Voorbijganger

Bij "Status" zie je toch verschil Feina? Ook in jouw documentje....

Voorbijganger

Maar wil ook graag weten wat de verschillen zijn tussen ZieZo Basis en Basis Zeker...

Neem aan dat die er zijn, anders heeft het niet zoveel nut twee 'producten' te lanceren...

Fanatiekeling

Sorry Jeroen,

Ik had geen verschil gezien. Het klopt wat jij zegt: basiszeker loopt achter in de contracten vergeleken met ziezo. Zie bijlage " ziekenhuiscontractenzkbasiszekervsziezobasis".

Ik heb ook een vergelijking bij Independer gemaakt: opvallend is dat bij ZIEZO Basis 293 van de 293 ziekenhuizen zijn gecontracteerd en bij zilverenkruis Zeker slechts 254 van de 293.  Nu mag Zilveren Kruis dit eens uitleggen! Hier is toch geen touw meer aan vast te knopen! Zie het bijgevoegde screenshot.

Het verschil tussen beide verzekeringen is dat de ZIEZO een online-verzekering is. Er is verplicht een internet-apotheek en internet-hulpmiddelen ( dit vind ik persoonlijk heel beperkend : zie de tweede bijlage " ziezovszk")

De communicatie met Zilveren Kruis gaat verplicht digitaal ( bijv. Declaraties). ( dus misschien geen klantenservice?).

Een ander nadeel is dat ( vermoedelijk) alleen de aanvullende verzekeringen van ZIEZO gekozen kunnen worden. Het komt vaker voor ( ook bij Ditzo, Kiemer, dit zijn soortgelijke lowbudget verzekeringen), dat de aanvullende verzekeringen heel beperkt en ook tamelijk duur zijn.

Zilveren kruis kan dit het best beantwoorden, ik hoop dat zij snel reageren. 

Tip: download de polisvoorwaarden van ZieZO ( ca. 120 pagina's). Als je  de andere polisvoorwaarden ook downloadt, kun je vergelijken. 

Groet, Feina.

Moderator

Goedemorgen @JeroenEmmen

Goed dat je je vraag hier stelt! Ik zie dat @Feina al veel van je vragen heeft beantwoord!

Het verschil tussen de ZieZo Basis en de Basis Zeker is dat de Ziezo Basis een online polis is. Met de ZieZo polis is betalen alleen mogelijk via een automatische incasso, daarnaast ga je ermee akkoord dat wij informatie alleen digitaal toesturen, het opgeven van een e-mailadres is dus verplicht. Zoals je in je eigen bericht aangaf, werkt ZieZo inderdaad zonder collectiviteiten.

Visuele hulpmiddelen, hulpmiddelen voor mobiliteit, verpleging en verzorging op bed of diabeteshulpmiddelen bestel je online bij de door ons geselecteerde leveranciers. Alleen dan krijg je deze hulpmiddelen 100% vergoed.

Daarnaast zie ik dat je vraagt naar het verschil in de ZieZo Tand 2 en de Zilveren Kruis tandartsverzekering met 2 sterren. Ik kan je aangeven dat daar qua vergoeding geen verschil in zit. 

Voor onze Ziezo polis kunnen we inderdaad al aangeven dat verzekerden zonder bijbetaling terechtkunnen bij alle ziekenhuizen in Nederland.Voor de ZieZo selectief polis zijn dit een aantal geselecteerde ziekenhuizen in Nederland. Dit komt omdat het een relatief kleine groep verzekerden betreft en het de onderhandelingsgesprekken die we nog voeren met een aantal ziekenhuizen, niet onder druk zet. 

Kan je met deze informatie een goede keuze maken Jeroen? Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag Smiley Vrolijk 

Fanatiekeling

Er is nog een verschil tussen Ziezo-Basis en Basis-Zeker: je kunt vanaf 1 januari 2017 Ziezo niet meer bellen via het klantenservice-nummer van Zilveren Kruis: Ziezo krijgt een eigen 0900 nummer. Zie de bijlage.

Groet, Feina.

Verschil ZieZo (aanvullend 1, tand2) en Zilveren Kruis (aanvullend 2, tand2)?

Nieuwkomer

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het oriënteren op een nieuwe zorgverzekering (net zoals de rest van Nederland ;-)). Afgelopen jaar heb ik een kies moeten laten verwijderen bij de kaakchirurg. Aankomend jaar moet ik een implantaat + een nieuwe kroon laten plaatsen. Verder gebruik in anticonceptie (Nuvaring) en heb ik contactlenzen. Ik twijfel op dit moment tussen twee zorgverzekeringen, namelijk:

- ZieZo basisverzekering, eigen risico 385, aanvullend 1, tand 2
- Zilveren Kruis basis zeker, eigen risico 385, aanvullend 2 sterren, tand 2 sterren

Wat is nu precies het verschil tussen ZieZo en de 'reguliere' Zilveren Kruis verzekering? Voor zover ik heb kunnen begrijpen krijg ik bij allebei de pakketten 75 % vergoed wat de tandartskosten betreft (max 500 euro) en krijg ik bij ZieZo geen vergoeding voor contactlenzen en een gedeeltelijke vergoeding wat betreft de anticonceptie in tegenstelling tot de reguliere Zilveren Kruis verzekering. Klopt dit? Waarom zijn de kosten dan zo'n groot verschil?

En klopt het dat een overstap van mijn huidige verzekering naar Zilveren Kruis geen verschil maakt hierin?

Bij voorbaat dank!

Webcare

Hoi Nikki,
Leuk dat je een berichtje plaatst op onze community! Ik neem even een paar belangrijke verschillen tussen ZieZo en Zilveren Kruis met je door. ZieZo is een volledig digitale zorgverzekering gericht op verzekerden vanaf 18 tot 40 jaar. Dat betekent dat je de meeste zaken over je zorgverzekering online regelt.

Je ontvangt dus geen brieven (zoals declaratieoverzichten en polisbladen) van ons per post. Dat is 1 van de redenen dat de premie van ZieZo lager ligt dan bij Zilveren Kruis. Een andere reden is dat de betaling van de premie via automatische incasso moet verlopen! Omdat wij geen acceptgiro's versturen maken wij minder administratieve kosten. Een groot verschil tussen Zilveren Kruis en ZieZo is verder dat ZieZo geen collectiviteiten kent. Dat betekent dat je geen korting kunt ontvangen via bijvoorbeeld een werkgever of vereniging.

De ZieZo Aanvullend Tand 1 en 2 zijn wat betreft vergoedingen identiek aan de Aanvullend Tand 1 en 2 sterren van Zilveren Kruis. Dus een maximale vergoeding van € 250,- of € 500,- per jaar. De behandeling zelf bepaalt of wij 100% tot het maximum is bereikt vergoeden of 75%. Bij de ZieZo Aanvullend 1 en 2 zijn er wel wat opvallende verschillen in vergoedingen. Zoals je goed hebt gezien vergoeden wij geen brillen en/of contactlenzen uit de aanvullende verzekeringen van ZieZo. Voor anticonceptiva geldt dat zowel de ZieZo Aanvullend 1 en 2 dit  volledig vergoeden. Voor sommige anticonceptiemiddelen geldt echter wel een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage wordt alleen vergoed vanaf de ZieZo Aanvullend 2, ten opzichte van de Aanvullend 1 bij Zilveren Kruis. Er zijn dus echt wel een paar verschillen.

Check de vergoedingspagina op onze website om een vergoeding op te zoeken. Je kunt dan ook wisselen tussen de pakketten van ZieZo en Zilveren Kruis. Zo kan je per vergoeding die voor jou belangrijk is een goede vergelijking maken! Onderaan mijn bericht staat een linkje naar de vergoedingspagina. Laat het weten als je nog vragen hebt!

Groet,
Bart

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Overzicht.aspx

Starter

Ook een vraag over de verschillen;

Als je medicijnen nodig hebt na doktersbezoek of waarvoor je eerder een recept hebt gehad, kun je die met de ziezo verzekering nog wel bij je eigen apotheek bestellen en ophalen, of moet dit bij een ziezo geselecteerde (online) apotheek?

Worden de vergoedingen en declaraties automatisch gedaan of moet je alles zelf betalen en achteraf zelf (online) declareren bij de verzekering?

Groeten,

Olav

Webcare

Goedemorgen Olav goed dat je kritisch kijkt naar de verschillen. Je kunt ook naar je eigen apotheek voor geneesmiddelen als je met ZieZo verzekerd  bent. Het heeft onze voorkeur dit online te bestellen maar het is geen verplichting.

Hoe is het bestelproces bij de internetapotheek?

De internetapotheek moet een origineel recept hebben. Net als bij een gewone apotheek. Deze is nodig om het geneesmiddel af te leveren.

Je leest hier meer over de online bestellen, per gecontracteerde internetapotheek is hier een procedure: voor; https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorgverzekering/ziezo/paginas/medicijnen.aspx

De gecontracteerde internetapotheek stuurt de nota direct naar ons als het gaat om geneesmiddelen die vergoed worden uit de basisverzekering.

In Mijn Zilveren Kruis vind je op het declaratieoverzicht een overzicht en stand van je eigen risico.

Laat je me weten of je zo voldoende antwoord hebt?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Hallo,

Je geeft aan dat het geen verplichting is om naar de internet apotheek te gaan en dat je ook naar je eigen apotheek kan.

Wat ik nog wel wil weten is of dan ook alles vergoed wordt zoals ik nu gewend ben met Basis Zeker en dat dit in direct contact wordt doorgegeven aan de verzekering of dat je dit zelf achteraf moet declareren.

Ik wil namelijk weten wat precies de verschillen zijn tussen ZieZo Basis en Basis zeker, mocht ik naar de ZieZO variant overstappen dat ik niet voor verassingen kom te staan.

Webcare

Goedemorgen Olav,

Goed dat je het vraagt! De basisverzekering is bij elke zorgverzekering hetzelfde wat betreft de vergoedingsmogelijkheden. Het pakket is namelijk wettelijk vastgesteld. Je kan op deze pagina de vergoedingen bekijken waar jij gebruik van maakt: https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/ziezo/Paginas/overzicht.aspx.

Heb je hier wat aan?

Groetjes, Reinier