Xpert clinic

Geregelde bezoeker

Heeft er iemand ervaring met Xpert clinic? Ik werd door Z.K. gewezen op hun bestaan vanwege de korte wachttijd. 

Maar de organisatie met benadering naar de klant toe roept veel vragen bij mij op.

Een afspraak maken is zo geregeld, je wordt teruggebeld.

Daarna moet je een hele lijst via internet invullen, verwijzing huisarts en overzicht apotheek bijvoegen etc.

Vervolgens kom je bij de betreffende specialist die je na diagnose verwijst naar de receptie voor het vervolg.

Daar krijg je te horen dat je wordt ingepland voor verdere behandeling. Je wordt daarover t.z.t. teruggebeld.

Direct daarna wordt je verwezen naar de verpleeg- fysiotherapieafdeling.

Die mensen, in eerste instantie in de hoedanigheid van verplegers, informeren je over van alles en nog wat, doen een intake en vragen je vervolgens al dat gene wat je al eerder via de vragenlijst op internet had ingevuld en medegedeeld. Vervolgens krijg je weer een pak papieren die je moet lezen en ondertekenen, waaronder een vrijwaring voor het bedrijf.

Op mijn opmerking waarom ze de gegevens niet overnemen van de receptie stellen ze dat dat nu eenmaal de regels zijn en dat zij van een andere organisatie zijn als die van de specialisten. Vreemd, nietwaar?

Daarop werden er afspraken ingepland voor een verpleging na de behandeling én een dubbele afspraak voor fysiotherapie waarvan de eerste afspraak een intake fysiotherapie betrof. 

Op mijn vraag wederom waarom dat dat u weer nodig was, kreeg ik eenzelfde antwoord als eerst, regels en een andere afdeling. Maar die intake gold wel als een behandeling, kassa.

Thuis gekomen kreeg ik via de mail drie nieuwe vragenlijsten toegezonden welke ik op korte termijn moest invullen en retour sturen. Vragen die mij vreemd voorkomen, m.i. bij de intake al gesteld moeten worden en voor een groot deel niet ter zake doend. 

De bureaucratie is overweldigend. 

Hierop kreeg ik toch wel een vreemd idee bij o.a. het kostenplaatje, communicatie binnen de behandeling en verantwoordelijkheid bij calamiteiten. Mijn vertrouwen is er niet beter op geworden.

Maar goed, ik kan mij vergissen. 

Inmiddels in mijn vertrouwde ziekenhuis maar een afspraak gemaakt en wat langer wachten.

 

Xpert clinic

12 ANTWOORDEN 12

Re: Xpert clinic

Fanatiekeling

Deze kliniek-keten behandelt hand- en polsklachten. Volgens de website zijn zij gecontracteerd door alle grote zorgverzekeraars. De zorgverzekeraar betaalt dus de rekening die zij rechtstreeks ontvangen. 

Maar volgens mij zit er wel een addertje onder het gras. Na de operatie is er handtherapie nodig, en vermoedelijk valt dit niet onder de kosten van de operatie. Dus dit moet waarschijnlijk zelf betaald worden! Er zijn slechts 2 chirurgen op 12 handtherapeuten in dienst, dus ik vermoed dat deze kliniek het meeste verdient aan de ( niet door de basisverzekering ) vergoede handtherapie. Zie de tekst die hierover op de website staat ( bijlage).

Groet, Feina.

Re: Xpert clinic

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Klinkt als een hoop gedoe inderdaad @Djoei maar wat is nu precies je vraag? Want je hebt het onder andere over bureaucratie, kostenplaatje en vertrouwen. Zou je daar nog iets meer over kunnen toelichten? Of ben je alleen op zoek naar mensen die gelijksoortige ervaringen hebben?

 

Ik ben ook benieuwd of je van te voren nog contact hebt gehad met onze Zorgcoach. Als dat zo is, zou je mij dan in een privébericht jouw relatienummer, adres en geboortedatum willen sturen? Dan vraag ik of de zorgcoach even mee kan kijken. Je stuurt me een privébericht door naast mijn foto op mijn naam te klikken. Kies daarna voor de rose button 'een bericht verzenden'.

Re: Xpert clinic

Geregelde bezoeker

Beste Feina,

Allereerst bedankt voor je antwoord. Verduidelijkt enigszins datgene wat mij in het behandeltraject verbaast. Immers, "handtherapeuten" die o.a. de hechtingen verwijderen, vallen dus niet onder de normale basisverrichtingen. Daar mag het Z.K. bij een "verwijzing" daarnaartoe wel rekening mee houden, lijkt mij. Althans wijzen op de risico's.

Beste Corine,

Ook bedankt voor de aandacht, maar om nu direct privé in conclaaf te gaan lijkt mij prematuur en niet noodzakelijk.

Een eerder contact met Z.K., ruim één jaar geleden, vestigde de aandacht op de kliniek. Uiteindelijk, door omstandigheden toch bij het ziekenhuis uitgekomen. Nu echter was het eigen initiatief omdat de wachttijd lang was.

Na contact kwam ik dus al deze zaken tegen.

Om de zorgkosten in de hand te houden lijkt het mij dus geen goede zaak als deze commerciele instellingen zonder voorlichting en waarschuwing aan de klanten gepresenteerd worden. Ook, om naar nu blijkt, te voorkomen dat klanten, niet- of onverzekerd op hoge kosten worden gejaagd door de verpleeg en therapiekosten.

Al met al krijg ik geen goed gevoel bij deze instanties.

Maar mogelijk een leuke casus voor Radar of een ander media?

Alvast bedankt.

Groet

Ed

 

Re: Xpert clinic

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Bedankt voor je toelichting @Djoei. Ik heb even navraag gedaan bij onze zorgcoaches over de bureaucratie die jij schetst. De zorgcoach die ik sprak geeft aan dat wij niet eerder gehoord te hebben dat er een dergelijke papierenbundel of digitale vragenlijst meermaals ingevuld moet worden. Wij waren daarvan dus niet op de hoogte. Heb je dit nog verder aangekaart bij Xpert Clinic zelf? Overigens goed om te lezen dat je zo kritisch kijkt de procedure die gehanteerd is. En alert bent op de eventueel daaraan gekoppelde kosten.

 

Je kaart aan dat je wil voorkomen dat klanten, niet- of onverzekerd op hoge kosten worden gejaagd door de verpleeg en therapiekosten. In de vergoedingsvoorwaarden leggen we zo goed mogelijk uit wat er vergoed wordt, wat niet en of er sprake kan zijn van eigen risico. 

 

Ik ben benieuwd wat jij vindt dat wij in onze voorlichting over de kosten nog meer zouden moeten doen. Welke gedachten of welk voorstel heb je daarbij?

 

 

Re: Xpert clinic

Geregelde bezoeker

Beste Corine,

Geen idee waarom dergelijke berichten je niet eerder hebben bereikt. Dat zegt m.i. meer over hoe cliënten in uiterste nood de zaken over zich heen laten komen i.v.m. de wachttijden in de regionale ziekenhuizen.

Je gaat van te voren ook niet zo snel de ellenlange voorwaarden van o.a. de privé-kliniek lezen. Daarin is overigens wel te lezen dat zij, afgezonderd van de operatiekosten, geen enkele verantwoordelijkhein nemen t.a.v. het vergoedingenbeleid van de zorgverzekeraar.

Expliciet wordt voor de kosten van verpleging, nazorg, therapie etc. verwezen naar de (aanvullende) verzekeringsvoorwaarden van de verzekeraar.

Daar wringt hem nu de schoen. Immers, ik ben al enkele keren in het GHZ geopereerd en heb daarbij nog nooit de kosten van verpleging en verzorging gepresenteerd gekregen noch heb ik deze kosten aangetroffen in het declaratieoverzicht onder aanvullende kosten of eigen risico.

Dat fysiotherapie in je aanvullend pakket zit is algemeen bekend, maar dat de therapeuten daar in die kliniek met twee petten opzitten is voor mij nieuw. 

Dit is natuurlijk, net als de construcie van DWDD Matthijs, een slim verdienmodel.

En daaraan verleent de zorgverzekeraar, bedoeld of onbedoeld, zijn medewerking aan. 

Immers, als simpele verzekerde denk je er in de verste verte niet aan dat bij een privékliniek de kosten van verpleging, hechtingen verwijderen, wondcontrole en voortgang van genezing etc. voor eigen kosten komen of geschaard worden onder de aanvullende fysiotherapie verzekering.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?

Je vraagt mij of ik dit heb aangekaart bij de kliniek. Wat ik al eerder omschreef, heb ik mijn verwondering en ongenoegen daaromtrent ter plaatse geuit maar daarop werd gereageerd enerzijds met de opmerking dat dat nu eenmaal de regels binnen het bedrijf waren en anderzijds dat de therapeuten, verplegers en verzorgers, van een ander bedrijf waren als de kliniek en er dus géén informatieuitwisseling van o.a. gegevens was.

Groeten

Ed

Re: Xpert clinic

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Bedankt voor je toelichting @Djoei. Ik ben nog wel op zoek naar jouw vraag aan ons. Wat is het probleem dat je wil aankaarten? En hoe zouden we dat probleem kan kunnen oplossen volgens jou? Kun je maar bij die vraag nog een beetje helpen?

Re: Xpert clinic

Geregelde bezoeker

Beste Corine,

Jammer dat ondankt het uitgebreide betoog de vraag expliciet gesteld moet worden en niet er ujit kan worden gehaald.

Goed.

1e. De kliniek stelt in haar voorlichting, en Z.K. beaamd dat, dat de kosten van behandeling, lees operatie door de specialist/chirurg onder de basisverzekering vallen.

2e. Nergens blijkt expliciet uit, tenzij je de voorwaarden van de kliniek gaat uitpuizen, dat alle verdere kosten zoals die van de nacontrole door de afdeling verpleging, het verwijderen van de hechtingen etc. niet door de kliniek gedaan worden maar door een ander, door hen ingehuurd bedrijf, welke NIET onder de basis verzekering valt. Evenals fysiotherapie, wat normaal is.

3e. Navraag bij klanten leerde dat de kosten van controle direct na de operatie beginnen bij €150,00 te voldoen door de patiënt. Hechtingen verwijderen rond de €54,00. Gezegd werd  door de kliniek dat indien de verzekering niet betaalt, men die kosten kan afschrijven van de belasting.

Bij behandeling in een regulier ziekenhuis vallen deze kosten onder de basisverzekering.

De vraag is dus, lijkt mij, waarom gaat het Z.K. hierin mee en geeft zij daar geen voorlichting over als zij klanten naar een kliniek verwijst.

Bovendien is dit toch een besparing voor het Z.K. indien zij deze kosten niet uit de basisverzekering hoeft te voldoen.

Vraag is ook of er ergens een accoord is dat de mensen die zowel de fysiotherapie geven alwel de nacontrole, verpleging en handelingen als hechtingen verwijderen, daar gekwalificeerd voor zijn. Dat ligt toch ook ter goedkeuring bij de zorgverzekering?

Als de vraag nu niet duidelijk is, dan ga ik voor de bonus.

Groet

Ed.

Re: Xpert clinic

Community Manager

Bedankt voor de verdere toelichting.

Duidelijk verhaal, inclusief de extra concrete voorbeelden. Zoals hoeveel je moet betalen voor de verschillende verrichtingen, zoals het verwijderen van de hechtingen. Fijn dat je (hier) aan de bel hebt getrokken. Ik kan me voorstellen dat dit wel de nodige vragen oproept. Zeker als dat je het gaat vergelijken met de gang van zaken bij een ziekenhuis. Wat mij betreft de moeite waard om binnen de organisatie verder te laten uitzoeken. En dat is ook wat we hebben gedaan. 

Ik kom net van de afdeling van onze zorgcoaches vandaan. Daar is @NatasjaJ druk bezig hiermee. Ik begrijp dat ze antwoorden heeft (en aan het krijgen is) op verschillende van je vragen en punten. Dus daarom nu even dit kortere antwoord van mij. Om aan te geven dat je deze week van haar een reactie kan verwachten. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Xpert clinic

Expert

Beste Djoei,

 

Ik ben Natasja een Persoonlijke Zorgcoach van de afdeling Zorgbemiddeling en ben met jouw vragen verder aan de slag gegaan
 

Wij (de Zorgcoach) bemiddelen mensen met hand- en polsklachten inderdaad met regelmaat naar de Xpert clinic.  Naast hun korte wachttijd leveren zij goede zorg. Het is bij ons bekend dat er hier ook handtherapie wordt gegeven die niet vergoed wordt uit de basisverzekering, wij geven dit ook aan bij onze bemiddeling. Zo willen wij juist financiële verrassingen voor onze verzekerden voorkomen.

 

Afhankelijk van de klachten en of er wel of geen operatie uitgevoerd moet worden, kan er verwezen worden naar de therapie.  De therapie is niet verplicht. Het is een advies en het zal de klachten helpen te verminderen of genezing bevorderen. De Xpert clinic moet bij dit advies aangeven of de therapie onder de nota van de Xpert clinic valt of niet.

De therapeuten binnen de kliniek huren een ruimte in de Xpert clinic. Zij zijn vrijgevestigde therapeuten.

Als er geen sprake is van een operatie kan het zijn dat de therapie onder de dekking van een aanvullende verzekering valt. Heeft de verzekerde geen (juiste) aanvullende verzekering dan kunnen deze kosten voor eigen rekening komen.

 

Ik heb het idee dat die informatie je toen die tijd niet goed heeft bereikt. Klopt dat? Als je je het nog kan herinneren hoor ik daar graag wat meer over, zodat we dit kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld hoe je bent verwezen door ons. Denk aan de vorm van contact en welke afdeling.

 

De kosten van een consult, operatie en nacontrole (hechtingen verwijderen) vallen allemaal onder 1 nota die vergoed wordt vanuit de Basisverzekering. Deze kosten worden volledig vergoed buiten je eventuele openstaande eigen risico om. Krijg je toch onverwachts een nota laat het ons dan weten!

 

De lijst met vragen is ter voorbereiding op het consult. Dit om zo een duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de klachten die er spelen. Het zijn inderdaad veel vragen , maar omdat deze vooraf ingevuld worden bespaart dit tijd op het consult. Ik lees dat je meerdere keren (dezelfde) vragen heeft moeten beantwoorden. Dit is heel vervelend en zou een misverstand geweest moeten zijn. Dit is niet gebruikelijk.

 

Ik begrijp heel goed dat je door deze ervaring weer voor het eigen ziekenhuis gekozen hebt. Je geeft aan dat er in je eigen ziekenhuis een lange wachttijd is. Als wij hier toch nog iets in mogen betekenen dan kan je altijd contact opnemen met een persoonlijke Zorgcoach en bellen op  071-3640250. Wij zijn van 8:00 tot 18:00 uur bereikbaar. Geef dan aan dat je contact hebt gehad met Natasja.

 

Een privé bericht op deze reactie mag uiteraard ook.

 

 Je tips en ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!

 

Je Persoonlijke Zorgcoach

Natasja

Re: Xpert clinic

Geregelde bezoeker

Beste Natasja,

Ik heb nog eens zorgvuldig mijn vorige berichten nagelezen en heb het ook anderen laten lezen. Ik en zij zijn ervan overtuigd dat ik alles goed heb omschreven en weergegeven.

Uw reactie doet vermoeden dat mijn verhaal niet of niet helemaal is begrepen.

Jammer, meer kan ik bij u althans niet doen.

Mogelijk dat anderen mij verder kunnen helpen.

Bedankt voor de moeite.

Groet

Ed.

 

Re: Xpert clinic

Nieuwkomer
Hier geweest bij xpert clinic echt super hoe ze mij hebben geholpen kreeg zelf handtherapie vergoed dit ligt nl aan waaraan je geopereerd bent maar dat kunnen ze je gewoon uit leggen hoor gewoon hun even bellen dan afspraak voor intake en klaar en tuurlijk moet je vragen invullen om je beter te kunnen helpen echt ik zou het iedereen aanraden

Re: Xpert clinic

Expert

Beste Renate,

 

Wat fijn om te lezen dat de behandeling bij Xpert Clinic naar wens is verlopen en je dit met ons wilt delen.

Als de behandeling recent heeft plaatsgevonden wens ik je een voorspoedig herstel.

 

Je Persoonlijke Zorgcoach

Natasja