Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Wanneer moet volgens jou de leeftijdsafhankelijke premieverhoging ingaan?

Medewerker

De premie van onze aanvullende (tandarts)verzekeringen stijgt met de leeftijd. Hiervoor hebben we verschillende leeftijdscategorieën. Meer informatie over waarom we leeftijdscategorieën hanteren lees je op onze kennisbank. Deze leeftijdscategorieën blijven bestaan. 

Op dit moment gaat de nieuwe (hogere) premie in vanaf de maand na je (30e, 45e of 65e) verjaardag. Als je bijvoorbeeld op 25 juni jarig bent, dan betaal je vanaf juli meer premie. Met een aantal collega’s ben ik in gesprek hierover. Is het goed om dit zo te blijven doen of is het beter om dit te verschuiven naar 1 januari na je verjaardag?

Zelf denk ik dat het goed is om het te verschuiven naar 1 januari. Je betaalt dan het hele jaar dezelfde premie. Dat is duidelijker en eerlijker dan een premieverhoging midden in het jaar. Midden in het jaar kun je immers niet kiezen voor een andere zorgverzekeraar. Per  1 januari kun je wel wisselen van pakket of zorgverzekeraar en heb je dus keuzevrijheid als je dat wilt.

Sommige collega’s denken daar anders over. Als je de datum verschuift naar 1 januari, dan betaalt iemand die in januari jarig is, langer een lagere premie, dan iemand die in december jarig is. Ook daar is natuurlijk iets voor te zeggen.

Daarom zijn we benieuwd hoe jullie hierover denken.                                                                                          

• Beleid
  • Eigen risico en premie
  • Innovatielab

Wanneer moet volgens jou de leeftijdsafhankelijke premieverhoging ingaan?

6 ANTWOORDEN

Re: Ingangsdatum premiewijziging

Medewerker

Gezien de leeftijdgroepen komt het niet vaak voor. Maar eigenlijk geef je zelf al het antwoord. Mensen kunnen niet overstappen bij een hogere premie. Ik ben dan ook van mening dat de premie per 1 januari moet worden aangepast.

Webcare
Mij lijkt 1 januari ook een goede keuze. Met een vooraankondiging en duidelijke uitleg waarom de nieuwe leeftijdsscategorie een premieverhoging brengt. Bijvoorbeeld op het nieuwe polisblad dat in november wordt verstuurd of/en een melding in Mijn Zilveren Kruis.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Medewerker
Dank voor je reactie.

Medewerker
Ik denk dat het sowieso goed is om zo'n leeftijds verhogende premie pas in te laten gaan per de eerste januari volgend op het jaar dat iemand jarig is geweest.
Daarnaast zou het nòg klantvriendelijker zijn, om mensen bij aanbieding van de mogelijke polis voor het volgende jaar attent te maken op het feit dat zij te maken gaan krijgen met een leeftijds verhogende premie. Op basis van de door de verzekeraar beschikbare gegevens zou dit moeten kunnen.
Naar aanleiding van mijn melding op Facebook kreeg ik het verzoek deze reactie ook hier te posten.
Overigens moet ik er wel even bij zeggen, dat ik zelf alweer enige jaren geleden (ik word dit jaar 49 en heb mijn reactie destijds direct na mijn eigen leeftijds verhoging van premie bij Achmea gemeld) al de tip heb gegeven (ook via de interne verbeteringsacties van Achmea; ik ben nl. een collega) om hier klantvriendelijker mee om te gaan. Ook toen werd mijn tip enthousiast omarmd, maar blijkbaar is er in al die jaren nog niets echt mee gebeurd. Hoop dat dit nu wel wordt gedaan!

Hartelijke groeten,
Willemijn Bouwes-Barth

Medewerker

Mooie bijdrage Willemijn, waarvoor dank! We gaan zeker met de reacties aan de slag, om te kijken wat het beste is! Houd de ontwikkelingen goed in de gaten.

groet,

Jochem

Moderator

Bedankt voor jullie input alweer een aantal maanden geleden. We zijn met jullie en andere input over dit onderwerp aan de slag gegaan. Nog even voor de nieuwe lezers de volledigheid:

Wanneer je 30 en 45 jaar wordt, stijgt de premie van je aanvullende verzekering. (Waarom dit zo is, lees je hier.) Deze wijziging gaat nu vrijwel meteen in na je verjaardag. Veel van jullie vinden dit niet het juiste moment, en stellen de vraag: kan die premieverhoging ingaan op 1 januari van het nieuwe jaar? We hebben het voor jullie uitgezocht.

Hoe gaat het eruit zien per 1 januari 2016?

Hoewel het uitstellen van de premieverhoging ons geld kost, hechten we veel waarde aan het vervullen van jullie wens. Dus het besluit is genomen: vanaf 2016 gaat de premie van je aanvullende verzekering pas omhoog per 1 januari volgend op je 30e en 45e verjaardag