Waarom nog de restitutie polis

Stamgast

je leest dat alle zorgverzekeraars nagenoeg  met alle zorgverleners  wel een contract heeft.

waarom dan nog de dure restitutiepolis aanhouden. ?

welk beleid voert ZK ook bijna met elk zorgverlener een contract? zoja mee eens dat  dan de basis dekking voldoende is?

gaarne uw commentaar.

mvg kritische consument

Waarom nog de restitutie polis

13 ANTWOORDEN 13

Re: waarom nog de restitutie polis

Fanatiekeling
Zilveren Kruis zal zeker geen pleidooi houden voor de restitutieverzekering. Ik vind dat deze zorgverzekeraar niet de juiste partij is om dit te vragen. Het antwoord zou niet objectief kunnen zijn.
Groet, Feina.

Stamgast

Feina je maakt  je er wel heel makjelijk vanaf je mag van je verzekeraar een mening verwachten en niet zoals u doet verschuilen, past niet meer  in de huidige tijd.

Waarom zou een zorgverzekeraar niet open zijn over het

al dan niet  afgesloten contracten met de meeste zorgverleners.

vr.gr. 

Fanatiekeling

@kritische consu, ik ben niet van Zilveren Kruis. Ik heb alleen gezegd dat een consument geen objectief antwoord van een zorgverzekeraar kan verwachten. De ene zorgverzekeraar zal zeggen dat de natura verzekering voldoende is, de andere zal het tegendeel beweren. 

Groet, Feina.

Community Manager

Leuk je weer terug te zien kritische consu. 
Interessant onderwerp. Waarom is er de restitutiepolis?

Zodat we allemaal weten waarover we het hebben. Hier een linkje met uitleg over de restitutie en de naturapolis: Een naturapolis en een restitutiepolis: het verschil. Goed om te weten is dat de vergoeding met een restitutiepolis bij niet-gecontracteerde zorg hoger is dan bij een naturapolis.

Ik wil eerst even nagaan of dat ik je goed begrijp. Dan kan ik je meer informatie geven. Of - waar nodig - iets uitzetten in de organisatie. Jij legt de verbanden met de hoeveelheid contracten. Als in: als (bijna) alle zorgverleners een contract hebben. Waarom is deze polis dan nog nodig? Is een naturapolis dan niet voldoende?

Ook zie ik het beleid achter het afsluiten van contracten terugkomen in je reactie's. Zoek je dan meer informatie over het beleid zelf? Of cijfers over het aantal contracten? Daarop vooruitlopend, het inkoopbeleid lees je hier: Inkoopbeleid 2019 

Feina, wie zou volgens jou een goede partij zijn om deze vraag te beantwoorden? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Waarom nog de restitutie polis

Stamgast

ik denk degene die afspraken maken met zorgverleners duidelijk inzage moeten geven  met welke zorgverleners en deze b.v. op uw website vermelden.

Op deze manier kun je zelf vooraf beter bepalen welke zorgpolis je neemt.

met vr.gr. kritische consument

Fanatiekeling

@kritische consu,

In de zorgzoeker worden alle gecontracteerde zorgverleners vermeld. Zowel apotheken, logopedisten, hulpmiddelenleveranciers , fysiotherapeuten, diëtisten, ziekenhuizen, prive-klinieken, etc. staan er in. Klik https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl

Je moet eerst de soort zorg intypen ( let op dat je de juiste soort kiest uit de suggesties) , daarna soms de soort verzekering ( Budget of niet-budget) , dan de stad, en dan het aantal kilometers rond die stad. 

Er is een Zorgzoeker voor de contracten van 2019 en die van 2018. Sommige ziekenhuizen en andere instellingen ( vooral Wijkzorg, GGZ), hebben omzetplafonds, dwz dat ze vanaf een bepaald moment in het kalenderjaar geen patienten van Achmea meer aannemen. Een restitutiepolis schijnt daar niet tegen te helpen. Volgens de Consumentenbond zouden restitutieverzekerden van CZ en VGZ hier geen last van hebben omdat er een zogenaamde doorleverplicht in het contract is opgenomen. Op televisie werd bij Kassa of Radar gezegd dat een restitutieverzekering niet ' helpt' tegen een patientenstop.

Een restitutieverzekering maakt het echter wel mogelijk, dat je, in dringende nood, ook naar een buitenlands ziekenhuis (soms is toestemming noodzakelijk) zou kunnen gaan en dan een betere ( gedeeltelijke) vergoeding krijgt dan met een naturapolis. Dit is vooral belangrijk voor verzekerden in de grensstreek met Duitsland en Belgie. Ook als je langere periodes in het buitenland verblijft is een restitutieverzekering logischer. Maar als je eenvoudig van normale Nederlandse zorg gebruik maakt, dan is een naturapolis voldoende. De meeste mensen weten niet eens of ze natura of restitutie hebben. Toch sta je sterker als restitutieverzekerde. Denk ook eens aan het voorbeeld van de verloskundigen die geen contracten meer willen afsluiten. En met de fysiotherapeuten gaat het ook niet gemakkelijk.( dit geldt alleen voor de chronische fysio via de basisverzekering)  Dat is mijn mening, maar dit jaar stap ik ook over naar een natura verzekering ivm de prijs. 

Kijk eens naar de vraag over de bevalling in Frankrijk. Daar is het advies, ook van de zorgverzekeraar, toch een restitutieverzekering. Zilveren Kruis zal niet gemakkelijk het advies voor een restitutieverzekering geven. In feite geven zij daarmee het signaal af, dat er te weinig contracten gesloten zijn. 

PS @Eva S, om een beeld te krijgen van de contract-compleetheid van een zorgverzekeraar zou het prettig zijn als er percentages per soort zorg gegeven zouden kunnen worden. Want het is niet alleen belangrijk om de contracten in je eigen omgeving te kennen, maar ook de dekking over Nederland. Dus de mogelijkheden als je op vakantie bent elders in NL, als je verhuist! ( belangrijk bij een Budgetverzekering) en de uitwijkmogelijkheden bij een patientenstop of als je ontevreden bent over de ziekenhuizen in de buurt. 

Groet, Feina.

Gast

Ik zou bijna zo'n polis nemen, ZK is nl nog steeds aan het onderhandelen met "mijn" zkhs, 

dit is vanzelfsprekend zo om de beste zorg te garanderen.

Stamgast

Nog in onderhandeling om de beste zorg te realiseren.

Ik denk alleen onderhandelen  over de prijs, immers een ziekenhuis zal nooit mindere zorg plegen met in het achterhoofd we krijgen een bepaalde prijs.

Onderhandelen tot het gaatje kan wel leiden dat uiteindelijk de zorgverlener afhaakt en geen contract met

ZK sluit.

Gast

@kritische, 

ik bedoelde het cynisch,

maar dat is wat het ZK roept bij raar lange onderhandelingen.

groet!

Fanatiekeling

@Eva S

Ik verzoek je om te reageren op mijn uitleg van 18 december 2018 in dit topic. Klopt dit allemaal? 

Groet, Feina.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Het is makkelijker antwoord geven als je aangeeft waar je aan twijfelt @Feina.

Wat de contracteringsgraad betreft lijkt het of je een nieuwe idee oppert. Klopt dat? Zo ja, dan stel ik voor dat je hiervoor een nieuw 'Denk mee - idee' aanmaakt. Dan kunnen we discussies zuiver en overzichtelijk houden.

Fanatiekeling

@Corine V, ik ga ervan uit dat ZK controleert wat er geschreven wordt. Dus als jullie niet reageren, dan is de informatie volgens jullie juist.

Groet, Feina.

Community Manager

Goed dat je het aangeeft Feina. 

Om meteen antwoord te geven op je laatste vraag. Alles wat jij of andere communityleden zeggen is op eigen titel. Alles wat moderators (of communitymanagers en webcare) zeggen is namens Zilveren Kruis, tenzij expliciet aangegeven. In de huisregels lees je ook dat: "Geplaatste berichten zijn uitsluitend de verantwoordelijkheid van de persoon die het bericht plaatst."

We hebben ook jouw reactie gelezen. Waarin het 1e deel duidelijk (en correct) antwoord geeft op de vraag en reactie van kritische consu. Het gesprek leek daarna ook verder die kant op te gaan, en dat hebben we even de tijd gegeven. Passende bij de oorspronkelijke insteek van het topic. 

Zoals collega Corine ook aangeeft. Twijfel je ergens over? Of wil je graag verder in gesprek over een bepaald onderwerp. Laat het weten en open waar nodig ook gerust een nieuw topic. In het kort wil ik alleen nog even wijzen op het verschil tussen spoedeisende zorg in het buitenland en niet spoedeisende zorg in het buitenland (met en zonder contract).

@kritische consuIs het uiteindelijk allemaal gelukt met de zorgzoeker en de contracten? 

@clorisIk begreep dat jij ook al contact hebt gehad met mijn collega's over jouw ziekenhuis. Ben je er ook helemaal uitgekomen voor 2019?​​​​​​​

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.