Waarom betaal ik mee aan de zorg van een ander?

Re: Waarom betaal ik mee aan de zorg van een ander?

Voorbijganger
Jeppe van Zilveren Kruis schreef:
Solidariteit: wilt u betalen voor de behandeling van uw buurman?

Veel behandelingen worden door bijna iedereen als noodzakelijke zorg gezien. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een behandeling voor een ernstig ziek kind dat weer helemaal beter kan worden.
Wat als iemand door zijn leefstijl een hoger risico op een ziekte heeft? Krijgt een roker met longkanker dezelfde behandeling als een niet-roker of maken we daarin in verschil?
Wat als een aandoening wel ongemak oplevert, maar geen ernstige ziekteverschijnselen? Zijn die spataderen niet mooi of veroorzaken ze ernstige pijn?
Wanneer horen kosten bij het normale levensonderhoud? Waarom betalen we incontinentie-materiaal voor kleine kinderen niet, maar voor ouderen wel?

Waar ligt voor u de grens van wat wij met zijn allen betalen? Praat hierover mee.

Momenteel zelf ziek, zag dit onderwerp voorbij komen. Kon het niet laten liggen aangezien mijn interesse op dit gebied hoog is.

De zorg moet voor een iedere burger in Nederland (en zelfs over heel de wereld) zonder problemen toegangbaar zijn met desgewenst de meest efficiënte genezingen. Echter gezien de levensstijl van een persoon moet er per individu gekeken en beoordeeld worden. De beoordeling moet proportioneel en een draagvlak bieden betreft het risico met een frequentie van ziek worden met daarbij de balans in oorzaak. Een persoon tussen een goed en normale levensstijl zou aan de hand van een bonus telling elk jaar een lagere premie moeten betalen met daarbij natuurlijk een drempel. Personen die de grens hebben bereikt van een ongezonde levenstijl waarvan de beoordeling dit bepaald moeten een overgangs kans krijgen om de levensstijl te corrigeren. De correctie moet echter wel binnen 1 jaar zichtbaar zijn. Met andere woorden, een persoon die binnen een jaar afvalt omdat hij een overwicht heeft maar nog niet de juiste gewicht heeft bereikt, moet onder de categorie goed en normaal zitten met restricties. De restricties kunnen zijn dat de voortgang van afvallen elke jaar bewezen moet worden om steeds in aanmerking te komen voor de categorie goed en normaal.

Personen die er niets aan doen, daarvan kan de premie elk jaar om hoog gedurende 4 jaar met een maximum. Dit in de hoop dat er een besef komt in die 4 jaar zodat men de koers kan wijzigen naar een gezonde levensstijl.

De oudere mensen is een kwetsbare groep. Het liefst zie ik ze geen premie betalen en als nog de beste zorg te geven. Echter betreft het hier om een grote groep, waarvan de kosten de pan uitrijzen.

Oude mensen moeten premie betalen afhankelijk van het inkomen dat zij hebben. Dit moet dan alleen gelden wanneer er flink gebruik wordt gemaakt van de zorg. Dit betreft ook voor personen met een chronische ziekte.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Linda en Haarlem, Wat zouden we kunnen doen om de zorg betaalbaarder te maken?

Aziz, in jouw voorbeeld betalen senioren dan minder dan nu? Hoe zou het er uit moeten komen te zien voor jongere mensen? Zouden zij meer moeten gaan betalen?

Voorbijganger
Jeppe van Zilveren Kruis schreef:
Linda en Haarlem, Wat zouden we kunnen doen om de zorg betaalbaarder te maken?

Aziz, in jouw voorbeeld betalen senioren dan minder dan nu? Hoe zou het er uit moeten komen te zien voor jongere mensen? Zouden zij meer moeten gaan betalen?

Zij betalen per definitie niet minder, maar gelijk aan een persoon dat een normale levensstijl beleeft. Een oudere iemand die veel van de zorg moet gebruiken, moet afhankelijk van zijn inkomen ook meer premie betalen. Dit moet dan ook alleen gelden als zij veel zorg nodig hebben. Daar tegen over moeten ouderen die nauwelijks gebruik maken van de zorg (dus eens in de zoveel tijd naar de dokter gaan) ook minder premie betalen dan een normaal persoon. De balans is op dit moment niet goed. Er zullen denk ik veel mensen zijn die hier zich aan irriteren en natuurlijk ook begrijpelijk.

Betreft jongeren.
Simpel gezegd; Jongere met een niet gezonde levenstijl moeten elk jaar meer premie betalen met een maximum van 4 jaar. In de hoop dat ze een besef krijgen om van koers te wijzigen naar een gezonde levensstijl. Deze groepen zijn namelijk hoog risico. Uit onderzoeken blijkt ook dat wanneer er in de financiele gedeelte van mensen wordt ingegrepen, dat mensen dan enigzins ook veranderen. Dit geldt overigens niet voor alle mensen, maar in ieder geval wel de meerderheid.

De premies die nu betaald worden dichten de kostenpost daarnaast nog een overvloed aan winst. Het hebben van veel winst is opzich niets mis mee voor een zorgverzekering. Echter een financieel stabiele zorgverzekering is heel erg belangrijk vanwegen de maatschappelijke belangen. Een deel van de winst zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om de eigenrisico voor personen met een gezonde levensstijl te kunnen dichten.

Wat ik wel jammer vind, is dat veel zorgverzekeringen beleggen. Beleggen in wetenschap (met als doel humanitair voortgang), vastgoed, infrastructuur en dergelijke is alleen maar goed. Echter het beleggen in wapens gaat een tandje te ver. Een zorgverzekering die voor de gezondheid van een mens is, hoort niet te investeren in wapens. Dat werkt averechts.

Gast
Ik ben het helemaal met je eens, wapens kopen gaat een tandje te ver, ik zou willen dat het Zilveren Kruis dit ook zou vinden. Zij propageert nadrukkelijk dat zij niet investeren in controversiële wapens zoals clusterbommen maar wél in "normale" wapens en alleen de gedachte dat van onze premie bommen worden gegooid op talloze onschuldige slachtoffers maakt me al misselijk.
Je schrijft dat je vindt dat ouderen die meer ziek zijn ook meer moeten betalen, daar kan ik het wel mee eens zijn áls ze het kunnen betalen maar iemand met alleen AOW kan dat bv niet, wat zou jouw oplossing daarvoor zijn?

Voorbijganger
Hoi Haarlem,

In mijn vorige reactie heb ik aangegeven dat wanneer een oudere persoon veel zorg nodig heeft, dat de premie dan omhoog moet gaan. Echter moet dit afhankelijk zijn van het inkomen van de oudere persoon. Ik kan me goed voorstellen dat een oudere iemand met een AOW niet meer de hoge premie kan betalen. Deze regel zou dan alleen moeten gelden voor oudere mensen die een goed inkomen hebben en geen schade lopen wanneer zij meer premie moeten betalen.

Gast
Overigens ben ik ervoor dat we betalen naar inkomen. Op dit moment zijn er veel ouderen met veel geld dus die zouden best een hogere premie kunnen betalen, aan de andere kant staat een kleiner aantal gepensdioneerden met alleen AOW, bv ZZP-ers die heel hard gewerkt hebben maar geen pensioenpremie konden betalen omdat ze nauwelijks het hoofd boven water konden houden. Beiden betalen dezelfde premie en betalen hetzelfde eigen risico.
Ik beschik gelukkig over voldoende geld om dit te betalen en zou het niet erg vinden o.m solidair te zijn en meer te betalen zodat die mensen bv geen eigen risico hoeven te betalen. Als je inkomen zo'n 1000 euro/mnd is lijkt het me toch erg moeilijk om daar dat eigen risico van te betalen, heb je dan ook nog een ziek lijf zou je volgens Aziz zelfs nog meer moeten betalen....waarvan vraag ik me nogmaals af.

Gast
Aziz Bouyahyaoui schreef:
Hoi Haarlem,

Dan zijn we het helemaal met elkaar eens! Bij de meeste ouderen zit echt genoeg geld om meer premie te betalen.

In mijn vorige reactie heb ik aangegeven dat wanneer een oudere persoon veel zorg nodig heeft, dat de premie dan omhoog moet gaan. Echter moet dit afhankelijk zijn van het inkomen van de oudere persoon. Ik kan me goed voorstellen dat een oudere iemand met een AOW niet meer de hoge premie kan betalen. Deze regel zou dan alleen moeten gelden voor oudere mensen die een goed inkomen hebben en geen schade lopen wanneer zij meer premie moeten betalen.

Voorbijganger
Haarlem schreef:
Overigens ben ik ervoor dat we betalen naar inkomen. Op dit moment zijn er veel ouderen met veel geld dus die zouden best een hogere premie kunnen betalen, aan de andere kant staat een kleiner aantal gepensdioneerden met alleen AOW, bv ZZP-ers die heel hard gewerkt hebben maar geen pensioenpremie konden betalen omdat ze nauwelijks het hoofd boven water konden houden. Beiden betalen dezelfde premie en betalen hetzelfde eigen risico.
Ik beschik gelukkig over voldoende geld om dit te betalen en zou het niet erg vinden o.m solidair te zijn en meer te betalen zodat die mensen bv geen eigen risico hoeven te betalen. Als je inkomen zo'n 1000 euro/mnd is lijkt het me toch erg moeilijk om daar dat eigen risico van te betalen, heb je dan ook nog een ziek lijf zou je volgens Aziz zelfs nog meer moeten betalen....waarvan vraag ik me nogmaals af.

Ik kan begrijpen dat het in sommige situatie oneerlijk is. Maar om alles te schuiven naar mensen met veel inkomen is ook niet de bedoeling. wel is de bedoeling dat gemeenten erbij betrokken moeten zijn. Er bestaat inderdaad ook een doelgroep dat simpel weg in de ziektewet zit. Deze personen moeten uitgezonderd worden. Ik doel nu alleen op personen met een ongezonde levensstijl. Als je 1000 euro per maand hebt, dan is het in principe binna onmogelijk om ongezond te leven. Waar wilt men de sigaretten of alcohol van kopen. Deze personen hebben dan ook niet voldoende geld om elke keer een hamburger te eten bij de mc donald.

Community Manager
In de laatste reacties gaat het vooral over verschillen in premie. Rijke mensen zouden meer moeten betalen dan arme en mensen met een ongezonde levensstijl meer dan mensen met een gezonde levensstijl. Eerder zagen we ook veel reacties van mensen die vinden dat we juist helemaal geen onderscheid moeten maken. Zij geven aan dat het moeilijk is om te onderbouwen waarop je dan onderscheid zou moeten maken. Iedereen heeft zijn sterkte en zwakke punten en mensen kunnen niet altijd even makkelijk iets doen aan hun minder gezonde gewoonte. Wat vinden jullie van de laatste argumenten?
En Aziz en Haarlem, welke criteria zouden er dan moeten gelden voor premie-onderscheid?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@narda_stip@klinkie@CD-W-H@nanny@jvdkroon2013@Haarlem, in dit topic hebben we het al gehad over solidariteit. In dat kader zijn we een topic gestart waarin je kunt meedenken over hoe wij als zorgverzekeraar nog iets kunnen doen voor mensen die weinig zorg gebruiken. Dat topic vind je hier.