Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @wijnands,

 

helemaal eens en verzekeraars geven tegengas. Afgelopen jaren is het verplicht eigen risico steeds gestegen. Van eerst 150 euro stapsgewijs naar 385 euro in 2016. In de praktijk leidt het hoge eigen risico er toe dat mensen soms niet de zorg kiezen die wel nodig is bv bij een SOA test. Wat ons betreft geen goede zaak en daar geven we ook tegengas op. We zitten in overleggen. Kijk bijvoorbeeld naar Kerngezond.

 

Directievoorzitter Zilveren Kruis
Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Starter

Goedenavond Norbert,

 

Ik heb een vraagje over de niet gecontracteerde zorgverleners,

Waarom is dit elk jaar anders? 

 

Nu ben ik onder behandeling in Harderwijk heb daar al mijn artsen,

Als ik nu bij een andere specialist behandeld moet worden,

ben ik verplicht om naar een ander ziekenhuis te gaan anders loop ik het risico om bij te moeten betalen en 

ben ik verplicht om de rekening eerst voor te schieten.

 

Ik vraag me af zijn alle personen die dit bedenken nooit van ziekenhuis gewisseld?

blijkbaar weten ze niet wat voor moeite tijd en geld dit kost.

laat staan dat de ziekenhuizen waar jullie wel een contract mee hebben bij lange na niet de kwaliteit leveren als dat ze jullie blijkbaar beloven.

Ook hebben deze ziekenhuizen niet de zelfde specialisten in huis waardoor de zorg die gegeven wordt verslechterd.

 

Mvg Henriko 

Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Community Manager

@Henriko Bedankt voor je vraag. De sessie met Norbert was voorbij op het moment van je post. Ik heb een collega, die de nodige ervaring heeft met inkoop en contracten, gevraagd hierop te reageren. 

Zelf heb ik ook naar je situatie gekeken. Ik hoop dat ik nu al een aantal zaken voor je kan ophelderen. 
Welke polis heb je? Ik schets graag alvast een korte uitleg:


Heb je de Basis Zeker? Dan is het St. Jansdal ziekenhuis voor dit jaar (2015) gecontracteerd. Voor 2016 zijn we nog in onderhandeling, maar wel met de intentie om een contract af te sluiten. Komt er (onverwacht) geen contract, dan zullen we tijdig contact opnemen om samen naar een passende oplossing te zoeken. 

Heb je de Basis Budget? Het St. Jansdal ziekenhuis is hiervoor in 2015 en 2016 niet geselecteerd. Kies je toch voor dit ziekenhuis, dan is er inderdaad een lagere vergoeding. Er zijn een aantal uitzonderingen, die horen bij de Basis Budget polis. Spoedeisende zorg bijvoorbeeld, dit wordt volledig vergoed. Kijk voor een overzicht van de uitzonderingen eens op deze pagina. 

Tot slot wil ik graag nog aangeven dat sommige zorg op aandoeningsniveau wordt ingekocht. Dit omdat niet ieder ziekenhuis deze zorg even goed kan of wil uitvoeren. Kijk daarom altijd even in de zorgzoeker.

Update: Norbert heeft toch nog even kunnen kijken naar je vraag! Zie zijn reactie onderaan dit topic. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.
Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Lid verzekerdenraad

@Norbert1

 

vanmorgen bij de apotheek geweest voor controle van mijn bloedglucosemeters,

natuurlijk komt dan ook het gebruik voor volgend jaar ter sprake.

mijn accucheck mobile was geen optie meer voor volgend jaar, ondanks dat hij nog lang niet is afgeschreven.

kosten voor de strips waren veel hoger dan het bedrag wat zij vergoed krijgen.

 

alternatieven die aangeboden werden waren een wellion cala light meter (meter die rechtstreeks uit het schap van bart smit lijkt te komen qua uiterlijk/materiaal), maar die dus ook niet door jullie wordt vergoed omdat hij niet tuv gekeurd is, of een one touch select plus meter die wel door jullie vergoed zou worden omdat hij aan jullie eisen voldoet.

 

al met al dus wel een erg beperkte keuzemogelijkheid

 

of wat nog een optie is, maar dan moet er eerst nog wel even een goedkeuring van jullie komen,
de freestyle libre met precision teststrips (en dan liefst natuurlijk in combinatie met de bijhorende sensor)

 

groet mike

Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Verwijderde account
Niet van toepassing

Dat is een algemeen antwoord. Maar de verbandmiddelen worden echt niet vergoed. En als je oud bent, en een wond doet er 8 maanden over om dicht te gaan, dan moet dat elke dag weer betaald worden. Dat is gewone huisartsenhulp.

 

hoezo overbehandeling? Als je een heup breekt krijg je 10 minuten fysiotherapie. In bv Duitsland worden mensen weken begeleid, totdat ze weer goed lopen. Hier worden ze zo belabberd tot helemaal niet begeleid, zodat ze nog jaren allerlei klachten hebben. Dankzij de slecht zorg in Nederland, vooral bij uw verzekering.

 

de zorg in Duitsland is vele malen beter dan hier. Hier blijft er veel te veel aan de stok hangen. Overbetaalde artsen,  overbetaalde directies, overbetaalde overhead. Maar geen cent naar de zorg. Dus uw algemene verhaal klopt echt niet.

Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Verwijderde account Het is inderdaad een algemeen antwoord. Wat betreft je specifieke vraag over verbandmiddelen, daar is een vergoeding voor mogelijk. De arts kan hier een aanvraag voor indienen: Hier vind je meer informatie.

 

Eerlijk is eerlijk, de formulieren die hierbij horen zijn ook voor artsen best ingewikkeld en uitgebreid. Hier wordt nu over gesproken om het veel simpeler te maken. 

 

Je vraag over fysiotherapie bij een nieuwe heup vind ik moeilijk te beantwoorden, die is heel specifiek. Is er op dit punt iets wat ik voor je kan uitzoeken? Kun je me aangeven waarom je vindt dat je specifiek bij onze verzekering ervaart dat je slechte zorg krijgt? 

 

Mijn ervaring bij de vergelijking tussen landen is dat de uitdagingen overeenkomen. Hoe gaan we om met dure medicijnen? Hoe krijgen we minder complexe zorg uit het ziekenhuis? Hoe ontlasten we huisartsen? Dit zijn thema's die niet alleen in Nederland voorkomen, maar ook in Duitsland en Engeland. Over salarissen van directies kan ik zeggen dat we met de regering hebben afgesproken wat daar de regels voor zijn en daar houden we ons ook aan. 

 

 

 

Directievoorzitter Zilveren Kruis
Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Henriko,

 

Ik begrijp dat je je afvraagt waarom we een ziekenhuis het ene jaar wel contracteren en het andere jaar niet. Laat ik voorop stellen: de meeste van onze verzekerden hebben een Basis Zeker polis. Hierbij streven we ernaar om ieder jaar alle ziekenhuizen te contracteren en dit lukt eigenlijk altijd. Daarnaast contracteren we een groot aantal zelfstandige behandelcentra. Het ziekenhuis in Harderwijk hebben we bij mijn weten voor Basis Zeker altijd gecontracteerd. 

 

Dit ligt anders voor Basis Budget. Dit is een polis met een lagere premie waarbij je voor planbare zorg alleen volledige vergoeding krijgt als je naar één van de 57 ziekenhuizen gaat die we hiervoor komend jaar gecontracteerd hebben. Het idee van Basis Budget is dat je voor een lagere premie soms iets verder reist maar wel een lagere premie betaalt. 

 

Spoedzorg, bijvoorbeeld de eerste hulp en doorverwijzingen van het ene ziekenhuis naar het andere ziekenhuis, wordt ook altijd vergoed. Afgelopen jaren is het inderdaad voorgekomen dat er een ziekenhuis voor Basis Budget het ene jaar wel hadden gecontracteerd en het andere jaar niet. Dit hebben we veranderd op basis van signalen van klanten en ziekenhuizen. Vanaf 2016 zijn het contracten die meerdere jaren lopen. laat weten of dit antwoord je helpt

Directievoorzitter Zilveren Kruis

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Starter

Beste Norbert en Eva,

 

Bedankt voor de reactie ik heb inderdaad de Basis Zeker polis, 

Dus ik denk dat het voor mij wel goed gaat komen,

Mocht het ziekenhuis in Harderwijk nu niet een contract met jullie afsluiten,

krijgen de mensen die daar onder behandeling zijn dan persoonlijk bericht van jullie?

Zodat we nog tijd hebben om naar een andere verzekeraar over te gaan.

 

En misschien is het ook handig om bij de zorg zoeker een optie te maken,

zo dat je een ziekenhuis kunt aangeven als voorkeur.

 

Of een lijst met ziekenhuizen waar jullie wel een contract mee hebben.

Nu is het namelijk erg moeilijk zoeken of het ziekenhuis waar je al jaren patiënt bent nog in de lijst staat.

 

Mvg Henriko

Highlighted

Re: Vragen van forumleden beantwoord door directievoorzitter Norbert Hoogers!

Community Manager

@Henriko Ik leg je graag uit hoe het werkt wanneer een ziekenhuis geen contract krijgt in 2016. 
Mocht dit gebeuren, dan zullen wij alle klanten tijdig en persoonlijk informeren. Dit zal per brief of per e-mail gebeuren. Het betreft alle klanten die in de buurt van het ziekenhuis wonen. Dit informeren zal plaatsvinden in december, dus nog in 2015. Dan is het voor de klanten nog mogelijk om hun verzekering te wijzigen. 

Het is wel echt onze intentie om er met alle Nederlandse ziekenhuizen uit te komen! 
Alle nieuwe informatie wordt verwerkt in onze zorgzoeker. Wanneer er weer een contract rond is met een ziekenhuis, is het daar te vinden. Wanneer je al aan het zoeken bent met de zorgzoeker is het ook mogelijk om de naam van een ziekenhuis in te vullen. Misschien werkt dat prettiger voor je? 

@Mike de Wit @Janis hier op dit moment mee bezig. Hij zal er op terug komen in het topic over de bloedglucosemeters 2016.

 

Iedereen bedankt voor jullie vragen! Omdat de 'sessie' met Norbert is afgelopen sluit ik dit topic. Uiteraard blijft hij voor iedereen inzichtelijk. 

 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.