Voorkeursbeleid medicijnen

Re: Voorkeursbeleid medicijnen

Medewerker

We hebben jullie berichten gelezen @Antoinette en @Feina. We hebben gevraagd of onze farmaceutisch adviseur hierop wil reageren. Dat kost nog wat tijd. Volgende week komen we erop terug!

Fanatiekeling

Het probleem is hier dat ZK de apotheken met een preferentiecontract extra regels heeft opgelegd. De hoofdregel van een preferentiecontract is dat ze alleen de geneesmiddelen mogen leveren die op de lijst staan. Deze lijst is de laatste jaren steeds groter geworden. Dit betekent dat ZK voor al die chemische stofjes precies bepaalt welke fabrikant deze moet leveren. Maar dat betekent ook dat als een stofnaam NIET op de lijst staat, de keus aan de patient is. Dus als ZK een bepaalde  voorkeur had, dan had ze rosuvastatine van dat andere merk op de preferente lijst moeten zetten. 

@Antoinette, ZK plaatst de patient voortdurend tussen de apotheek en de zorgverzekeraar in. Maar dat kunnen ze gemakkelijker in het geval van een IDEA contract. Bij een preferentiecontract zijn er helderder en strakkere regels.

PS lees ook het andere onderwerp over Crestor op dit forum: https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Medicijnen/Crestor/m-p/24923

Groet, Feina.

Medewerker

Ik heb gevraagd of @Antoinette haar gegevens aan mij wil sturen in een privé bericht, @Feina. Dan kunnen we contact met haar opnemen.

Voorbijganger

Ik heb ethyrox 25 mg een hele kleine nu heb ik 2 keer zo groot dus heb het idee dat het ook weer anders is ik ben namelijk heel alergies voor verandering van medicijnen . Ben al sinds sep okt vorige jaar benauwd hart longen normaal heb wel in het verleden hart infarct gehad en heb astma en copd.

Heb het idee dat geld belangrijker is men kan veel zeggen maar ik vind ook dat er toch naar de patient gekeken moet worden. Want zo word je ziek van iets wat niet werkt 

Medewerker

Welkom op de community @AlwineVanSteenis. Ik heb jouw losse bericht even verplaatst naar dit topic. In dit topic zijn we ook in gesprek over het preferentie beleid geneesmiddelen. En dat het gevolg daarvan is dat je soms een ander middel krijgt. Ik wacht nog even af of andere deelnemers in dit topic op jouw bericht willen reageren.

Medewerker

Bedankt voor jouw reactie @AlwineVanSteenis. Wat vervelend dat je allergisch bent. Heb je hier ook over gesproken met je (huis)arts of apotheker? Want als het echt medisch noodzakelijk is dat je een bepaald middel krijgt, dan kan de arts dat ook voorschrijven.