Vergoeding bij sporiasis

Bezoeker

Ik ben ongeveer een jaar in behandeling bij een dermatoloog en heb inmiddels twee rekeningen gekregen van bij elkaar €600.Ik heb niet het salaris om dit soort bedragen regelmatig te betalen.Ik ben aanvullend verzekerd en heb een premie van €201,61 (voor één persoon)Mijn behandelend arts beweerd dat de kosten wel vergoed worden.

Vergoeding bij sporiasis

12 ANTWOORDEN 12

Re: Vergoeding bij sporiasis

Fanatiekeling

Kennelijk heeft de arts geen contract met Zilveren Kruis. Heb je wel een verwijzing van je huisarts gekregen? Zonder verwijzing krijg je niets vergoed.

De rekening moet je opsturen naar ZK. Bewaar een kopie. Dien de rekening het liefst in op een manier,dat je het bewijs hebt. Want het schijnt dat zorgverzekeraars nog wel eens de neiging hebben om rekeningen kwijt te raken. 

Je krijgt in ieder geval  niet alles vergoed, tenzij je een restitutie-verzekering hebt. Je krijgt 75% vergoed van het gemiddelde gecontracteerde tarief. Dit kân minder zijn dan 75% van de rekening. Op de rekening staat een code, die kun je opzoeken, zodat je weet wat je vergoed krijgt. 

PS

vraag:

- is die €600 afkomstig van facturen van de dermatoloog? / ziekenhuis? 

- heb je een natura, restitutie of budgetverzekering? 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Peter, 

Welkom op ons forum!

Dat zijn inderdaad hoge bedragen en ik kan me voorstellen dat je dat niet in een keer kan betalen.

Er kunnen meerdere redenen zijn dat je moet betalen. Ik kijk graag voor je wat nu in jouw geval de reden is. Daarvoor heb ik jouw polisgegevens nodig. Zou je mij een privébericht willen sturen met je relatienummer, geboortedatum en postcode of huisnummer?

Groeten,

Bas

Bezoeker
  • @Feina,bedankt voor je reactie.

Ik wel ben degelijk door de arts doorverwezen,ik heb net contact gehad met de asistent v/d huisarts die zag dat er een verwijzing was gemaakt naar de dermatoloog.Ook het ziekenhuis zag de doorverwijzing naar de dermatoloog.

De rekeningen zijn van ziekenhuis en apotheek.

Je laatste vraag begrijp ik niet goed maar ik laatzien wat ik in mijn ZK er over kan vinden.

Grt.Peter

Bezoeker

Hoi Bas,ik heb de gegevens doorgestuurd nogmaals bedankt.

grt.Peter

Re: Vergoeding bij psoriasis

Fanatiekeling

@peterp0st , je zegt dat je niet begrijpt wat ik bedoel met natura , budget en restitutie. 

Ik bedoel welke van deze drie soorten basisverzekeringen je hebt afgesloten. Dit is van belang voor de vergoeding van niet-gecontracteerde zorgverleners. Als je de facturen rechtstreeks van de zorgverlener hebt ontvangen, impliceert dit dat zij geen contract hebben afgesloten met ZK. Dan moet je de factuur betalen en daarna kun je ( een deel van) de kosten terugkrijgen van ZK. 

Je hebt het over een dermatoloog in een ziekenhuis. Als het ziekenhuis een rekening naar jou zelf stuurt, houdt dit in, dat het ziekenhuis de factuur niet naar de zorgverzekeraar mag sturen. Dit kan eigenlijk alleen als je zelf een beperkte verzekering hebt afgesloten, de Basis Budgetverzekering, die alleen toegang geeft tot een beperkt aantal ziekenhuizen . In dat geval krijg je helemaal NIETS vergoed. Discutabel is wel dat het ziekenhuis jou niet gewaarschuwd heeft. Volgens mij en volgens afspraak met ZK  ehoren ze dat wel te doen. 

In het geval van een privekliniek zou het anders geweest zijn. Als die geen contract heeft, krijg je in geval van een restitutieverzekering ( die heet " Basis Exclusief"), meestal de hele rekening vergoed en met een naturaverzekering ( die heet " Basis Zeker") een percentage.  

Je kunt op de rekening zien WAT er gefactureerd wordt. Misschien zie je de declaratiecode staan? Die ziet er uit als 15A703. Dus twee cijfers (14/15), een letter en weer drie cijfers.

Misschien zie je ipv de declaratiecode een getal met 8 of 9 cijfers staan? Dat is de zorgproductcode. Daarmee kun je ook opzoeken wat de vergoeding is die ZK je gaat geven. 

Nu de rekening van de apotheek: dat is heel eigenaardig. Een apotheek declareert altijd rechtstreeks bij ZK. De rekening behoort dus niet bij de patient terecht te komen. Heeft de apotheek jou niet gewaarschuwd dat je een rekening moest betalen? Zijn er hele bijzondere zalven, die niet vergoed worden? 

Groet, Feina.

Webcare

@Feina

Tof om te zien dat je zo meedenkt (zoals altijd!). Je haalt er wel een hoop zaken bij die misschien helemaal niet van toepassing zijn. Pas op dat je iemand niet met informatie overspoelt. Dat zorgt vooral voor onduidelijkheid. Voor dit soort vragen is het eigenlijk altijd het beste dat wij even meekijken naar wat er precies speelt. Dan hoeven wij ook geen aannames te doen. Smiley Vrolijk

Bas is er met Peter over in gesprek. Wat zij met elkaar bespreken is natuurlijk persoonlijk, dus ik laat het verder aan Peter of hij er hier nog iets over kwijt wilt.

Klein puntje over wat je aangeeft over de Basis Budget: het is niet zo dat de Basis Budget geen zorgkosten vergoedt als je naar een niet-geselecteerd ziekenhuis gaat. In plaats daarvan is de vergoeding voor de meeste planbare zorg uit de basisverzekering dan 75% van de door ons gecontracteerde tarieven. Je betaalt dan dus naast het eigen risico wel zelf kosten bij. Check deze handige pagina voor alle info over de Basis Budget:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorgverzekering/basisverzekering/Paginas/Basis-Budget.aspx

Als je er verder vragen over hebt kan je mij altijd een privéberichtje sturen of er een topic over starten Feina. 

Groetjes,
Bart

Bezoeker

Hoi Bart ook jij bedankt om mij het een en ander duidelik te maken,Feina heeft inderdaad haar best gedaan en ik heb ze inmiddels een pb gestuurd met wat info.Ik heb voor het eerst in m'n leven met dit soort dingen te maken het is voor mij dan ook al snel niet meer te volgen.Bas heeft me ook ook het een en ander uitgelegd en daar uit begreep ik dat, het kort gezegt,ging over declaraties van zowel 2017 als 2018 dat is dan tweemaal een eigen risico.Ik wordt behandeld in het Maasstad ziekenhuis en die is niet geselecteerd door ZK.

Grt.Peter

Webcare

Hi Peter,

Kan me voorstellen dat het moeilijk is om bij te houden allemaal als je dit allemaal voor het eerst mee maakt. Het is ook niet niks! Voel je daarom altijd welkom om ons aan te schieten als je ergens mee zit. Zit je nog met vragen over de behandelingen in het Maasstad ziekenhuis? Laat het gerust even weten.

Groetjes, Reinier

Fanatiekeling

@peterp0st denkt dat het "Maasstad ziekenhuis niet geselecteerd is". 

Volgens mij is dat onjuist. Het ziekenhuis heeft, zoals alle ziekenhuizen in Nederland, een contract met Zilveren Kruis. Zie bijlage.

Dan het feit, dat je voor dezelfde behandeling twee keer eigen risico moet behandelen. Dit was eerder niet mogelijk, want de factuur was altijd gedateerd op de begindatum van het hele behandeltraject. Sinds 2015 wordt een behandeltraject in kleinere stukken geknipt, met steeds een nieuwe factuur. Het gevolg is dat er vaak twee keer eigen risico betaald moet worden. Het zou duidelijk zijn, als je deze in verschillende jaren gefactureerde rekeningen, ook te zien zouden zijn in MijnzilverenKruis ( inclusief de gedeclareerde code). Dan had je zelf kunnen begrijpen waarom je over twee achtereenvolgende jaren moest betalen. 

Groet, Feina.

Webcare

@Feina  en peterp0st.

In onze zorgzoeker kun je zien welke ziekenhuizen bij ons gecontracteerd zijn. Als je de basisverzekering "Basis Zeker" hebt kun je in elke ziekenhuis terecht.

Met de Basis Budget verzekering hebben wij geen contract met alle ziekenhuizen voor planbare zorg (niet spoedeisend). Daar zie je dan als je de Basis Budget selecteert dat het Maasstad ziekenhuis niet gecontracteerd is met de Basis Budget, maar wel met de Basis Zeker.

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je twee keer eigen risico betaalt

Het ziekenhuis declareert de kosten voor jouw behandeling via een diagnose behandel combinatie (DBC).
- Je betaalt 2 keer eigen risico als jouw behandeling langer duurt dan de maximale looptijd van een DBC. Het ziekenhuis opent een vervolg-DBC als jouw behandeling langer duurt dan 90 dagen. Een behandeltraject kan uit meerdere DBC’s bestaan. De diagnose en het 1e consult kunnen onder 1 dbc vallen en de behandeling en de nacontroles onder de vervolg DBC. In dit geval ontvang je 2 rekeningen voor het hele behandeltraject. Start de vervolg- DBC in een nieuw kalenderjaar? Dan betaal je ook eigen risico voor het nieuwe jaar.

- Als je overstapt naar een andere behandelaar moet je ook 2 keer eigen risico betalen. Jouw oude behandelaar stopt jouw DBC en je nieuwe behandelaar opent een nieuw DBC. Je betaalt voor elke geopende DBC eigen risico.

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Ziekenhuis-van-behandeling-tot-rekenin...

Bezoeker

Bedankt weer voor alle moeite die jullie doen om bij het een en ander duidelijk te maken.Als ik het goed begrijp heb ik de pech dat de behandeling in stukken is opgedeeld met ieder deel z'n eigen declaratie en dat komt nu voor mij ongelukig uit.

@Feina,ik had niet goed gekeken het ging om basis budged geselecteerde ziekenhuizen 

Webcare

Dag Peter,

Dat is een prima samenvatting! Helaas natuurlijk, voor jou is dit zo een vervelende situatie. Hopelijk nu wel een klein beetje duidelijker.

Voel je altijd welkom een berichtje op het forum te plaatsen of ons een privéberichtje te sturen. Ook als je wilt dat we met je meekijken voor de polis van 2019, bijvoorbeeld voor de contracten met de ziekenhuizen, helpen we je graag. Voor dat laatste kan je overigens het beste contact met ons opnemen na half november. Dan zijn namelijk alle vergoedingen en premies van 2019 bekend en kunnen we je goed informeren.

Groeten,

Bas