Restitutiepolis nog zin?

Stamgast

Heeft een restitutiepolis nog zin wanneer nagenoeg met elke zorgverlener een contract is opgemaakt.

Restitutiepolis nog zin?

6 ANTWOORDEN 6

Re: Restitutiepolis nog zin?

Webcare

Goede vraag.

Met een Basis Exclusief (restitutiepolis) kun je naar elke zorgverlener van je voorkeur gaan. Ook naar niet-gecontracteerde zorgverleners. Als  je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, betaal je de nota eerst zelf. De restitutiepolis bij Zilveren Kruis heet Basis Exclusief.

Wat zijn de voordelen van een restitutiepolis?

Ga je naar een zorgverlener waar wij geen contract mee gesloten hebben? Dan vergoeden wij ook maximaal 100% van het marktconforme tarief. Vraag altijd een offerte op bij de zorgverlener, als deze niet gecontracteerd is. Zo kun je zien of je met de vergoeding van 100% van het marktconforme tarief, de volledige rekening kunt betalen.

Wat zijn de nadelen van een restitutiepolis?

• Een restitutiepolis is duurder dan een naturapolis.
  • Als je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, betaal je de nota eerst zelf.

Samengevat, er blijft een markt voor Basis Exclusief, consequentie is inderdaad dat de premie hoger is terwijl voor Basis Zeker alle contracten met ziekenhuizen in 2019 weer zijn gesloten.

Belangrijk: bij Basis Exclusief geldt alleen keuzevrijheid voor zorg uit de basisverzekering.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast

Krtische consument wil nog graag opnieuw de discussie aangaan of een restitutiepolis domweg zin heeft.

Ik heb zoals u weet deze discussie opgestart omdat ik mijn twijfels had (heb) of een restitutiepolis nu echt wel zin heeft.

Dit weekend las ik twee artikelen in het AD van zaterdag 20/01/2019 waar Directie van Mensis werd geinterveuwd

over allerlei zorgzaken.

Mensis doet expliciet de uitspraak een restitutiepolis heeft geen enkele zin.

Uiteraard bent u ook in de gelegenheid om deze twee artikelen te lezen:

'Topman Menzis: Patiënt hoeft niet te lijden'

‘Kabinet moet meer doen om stijging zorgkosten te temmen’

Ik ben nu na uw lezing van genoemde artikelen  zeer benieuwd wat uw commentaar in deze is.

Want waarom een dure restitutiepolis blijf ik mij afvragen mede ook gelet op argumenten welke Mensis is

collega/cuncurrent naar voren brengt.

Dus mijn twijfels blijven, ik denk onderhand met velen.

In afwachting en met hartelijke groet,

kritische consument

Probeer een foto bij te voegen van een gedeelte uit het artikel.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Bedankt voor het doorsturen van de artikelen @kritische consu ik ga ze lezen. Nu weet ik ook dat @Feina community-leden vaak wijst op de voordelen van een restitutiepolis. @Feina heb jij misschien een reactie op de vraag van kritische consu?

Fanatiekeling

@kritische consu, ik heb één artikel gelezen. Daar staan letterlijk 3 regels in over de restitutiepolis, namelijk:

" Even over het zorgpakket. Waarom zou ik de duurste restitutiepolis nemen, als u niet-gecontracteerde ziekenhuiszorg bij een goedkopere verzekering ook vergoedt?
,,
Zo’n restitutiepolis moet u ook niet nemen, die heeft u helemaal niet nodig. Dat is een weeffout in het stelsel. Want met een goedkopere naturapolis kunt u ook bijna overal terecht, daar moet ik als zorgverzekeraar voor zorgen. Dus feitelijk is het inhoudelijke verschil tussen de polissen miniem.”

Zo kort door de bocht als die CEO van Menzis kan ik ook zijn: "het is klinkklare nonsens wat die man zegt, hij preekt voor eigen parochie.". 

Ik heb zelf weliswaar ook sinds twee jaar een natura-polis. Toch zal ik, als ik meer zorg nodig krijg als ik ouder wordt, voor een restitutiepolis kiezen, omdat die meer mogelijkheden biedt om eigen keuzes te maken. Eigenlijk is het prijsverschil merkwaardig klein. Ik kies dan niet voor Menzis natuurlijk! Maar ik kies de Amersfoortse, ONVZ of Ohra. ( CZ). 

Groet, Feina.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik heb nog even titels en linkjes gemaakt in jouw bericht naar de artikelen waarvan ik denk dat jij die bedoelt @kritische consu. Zie hierboven.

Je zegt dat je nog twijfelt. Ik denk dat de keuze voor een naturapolis of een restitutiepolis een persoonlijke keuze is. Feina geeft hierboven al aan wat zij kiest en waarom. Mijn collega Pauline heeft al op een rij gezet wat de voor-en nadelen zijn van een restitutiepolis. De motieven of voor de ene of de andere polis te kiezen, zijn persoonlijk. Voor de 1 is keuzevrijheid belangrijk. Een ander maakt een keuze op basis van de prijs. Of op de verwachting zorg nodig te hebben. De keuze zul je dus zelf moeten maken en hangt van jouw situatie en portemonnee af.

Zijn er nog andere communityleden die meer willen vertellen over keuze voor een restitutiepolis of een naturapolis? En waarom je die keuze gemaakt hebt?

Stamgast

@Feina,

Om te beginnen: Ik waardeer dat je zoveel moeite wilt nemen en tevens zinnig deelneemt aan deze discussie.

Even dit je keuze is tot nu toe naturapolis* op bepaalde gronden toentijds gemaakt.

Dus Menzis predikt niet alleen voor eigen parochie, zonder dat je het wist ook voor de jouwe.*

Vat dit niet verkeerd op immers de humor moet je er ook van zien.*

Inderdaad het premieverschil met een restitutiepolis bij ZK en Naturapolis is niet zo groot,

dit komt denk ik  ook dat ZK met nagenoeg alle zorgverleners wel een contract heeft.

Inmiddels ben ik er wel van overtuigd blijf lekker zitten waar je zit en verander je polis niet.

Hartelijke groet,

kritische consument.