Polis opmaat maken

Nieuwkomer

Nu worden er alleen paketten aangeboden, maar niets is echt opmaat te maken.

Ik zou bijvoorbeeld kraamzorg of anti conceptie uit mijn paket willen halen, omdat ik er geen gebruik van maak. Maar ik betaal er wel voor. Dit zou ik liever in een ander onderdeel willen uitgeven..bijvoorbeeld brillen/lenzen.

Is hier geen optie voor in te bouwen? Een keuze mogelijkheid in een paket met schuifbalk..voor hoeveel iemand ergens specifiek aan wil/kan uitgeven. Of simpel een vinkje zetten als keuze wel/niet vergoed.

Of heb ik een topic over het hoofd gezien?

Polis opmaat maken

1 ANTWOORD 1

Re: Polis opmaat maken

Community Manager

Hallo @VJ! Bedankt voor je bericht. Goede vraag! Eentje die we vaker horen.

Als je ziet dat je meebetaalt voor zorg waar je nooit gebruik van zal maken, dan begrijp ik dat je eerste reactie is: 'hoezo dan!?' Je verwacht, net zoals bij veel andere producten die je in het dagelijkse leven koopt, dat het op maat is en bij jouw behoeften past. Je betaalt in een restaurant ook niet extra omdat een stel aan de volgende tafel het duurdere gerecht kiest.

Maar, er is toch een nuance. Een verzekeringsproduct is anders dan veel andere producten. (Risico)verzekeringen kunnen alleen bestaan op basis van solidariteit. De gedachte is: het is niet duidelijk wie ooit welke zorg nodig heeft, maar als iemand zorg nodig heeft dan delen we de rekening met z'n allen, volgens afspraak.

Jij hebt het over zorg in de aanvullende verzekering, maar ik wil eerst een scherpe illustratie geven uit de basisverzekering. Om heel duidelijk te maken hoe het zit.

Zo is in de basisverzekering bijvoorbeeld een chemobehandeling beschikbaar voor alle meebetalende verzekerden, maar alleen mensen die het nodig hebben maken er gebruik van. Logisch, toch? Omdat alle verzekerden meebetalen via de zorgpremie, draaien zieke mensen niet op voor de totale (vaak onbetaalbare) ziekenhuisrekening. Weer een andere groep krijgt uit die totale premiepot een heupvervanging. Enzovoorts.

Dit solidariteitsbeginsel gaat ook op voor de vrijwillige aanvullende verzekering. De ene persoon zit in een levensfase waarin kraamzorg en anticonceptie een rol kan spelen, de ander heeft meer behoefte aan een brilvergoeding of orthodontie. De reden dat we met z'n allen in één verzekering zitten, is om de kosten van al die zorg te spreiden en betaalbaar te houden.

Als iedereen die een bril draagt, een bril-only verzekering kan afsluiten, dan schiet het premiebedrag natuurlijk omhoog. Want het is dan niet langer aannemelijk dat in een bril-only verzekering mensen meedoen/meebetalen die géén bril nodig hebben. Vrijwel 100% zal een bril claimen. Bij een 'op maat'-verzekering kun je daarom eigenlijk niet spreken van een (risicospreidings-)verzekering, maar meer een abonnementsvorm.

De aanvullende verzekering is vrijwillig en je weet vooraf wat er in het pakket zit (op basis van solidariteit). Dus weeg vooral voor jezelf af of het 't waard is om je aanvullend te verzekeren, versus de keuze om je aanvullende zorg uit eigen zak te betalen. Onze klantenservice kan helpen hierbij een goed afgewogen besluit te maken.

Heb ik het zo duidelijk uitgelegd? Wat vind je ervan?