Nieuwe Zorgpas

Geregelde bezoeker

Zojuist een nieuwe zorgpas ontvangen. Er werd een brief bijgestuurd met daarin o.a. als tip; 

"Maak een foto van de pas met uw mobile telefoon van de voor- en achterzijde."

Echter, ook het BSN nummer staat op de pas.

Na alle waarschuwingen m.b.t. misbruik BSN nummerm beveiliging gegevens en telefoons/computers is het advies in de brief van Zilveren Kruis m.i. niet correct.

Op zijn minst zou er bij kunnen staat om het nummer af te schermen.

Nieuwe Zorgpas

9 ANTWOORDEN 9

Re: Nieuwe Zorgpas

Fanatiekeling

Het BSN nummer moet verplicht gebruikt worden in de zorg. Het pasje is alleen bedoeld voor de zorg. Ook de foto's van voor- en achterkant. Dus is het BSN toch geen probleem? Het afschermen van het BSN is bedoeld als een ID - kaart gekopieerd wordt door een hotel, garage of leverancier. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Hallo @Djoei,

Ik heb nog een vraagje: kreeg je de nieuwe zorgpas ivm de nieuwe polis 2019? En heb je ook het polisblad 2019 al ontvangen? 

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

Ik kreeg de pas separaat toegezonden. Kennelijk omdat de oude pas per 01-01-2019 vervalt?

Reden waarom ik tegen het opslaan van o.a. BSN gegevens op je mobiel ben is de vele waarschuwingen vanuit o.a. de overheid m.b.t. misbruik BSN nummer. Als de telefoon niet perfect is beveiligd is het voor kwaadwillenden zeer makkelijk de foto's te downloaden en je gegevens te achterhalen en misbruiken. Vandaar dat ik het zeer lichtzinnig en overbodig vind om dergelijke gegevens op een dergelijke manier op te slaan.

O.a. Radar en de Consumentenbond waarschuwen recent;

• Bewaar geen kopieën van identiteitsgegevens in je mailbox of onbeveiligd op de computer.

Fanatiekeling

@Djoei,

Dank. En staat de EHIC op de achterzijde? 

Nu begrijp ik het. Je vindt vooral het advies om een kopie te bewaren niet verantwoord, in het licht van de waarschuwingen die hierover gegeven zijn. Ik denk zelf dat een telefoon wel voldoende beveiligd is.( toegangscode of vingerafdruk). Als een kwaadwillende uit is op je BSN, zijn er waarschijnlijk eenvoudigere methoden. Het afschermen van het BSN van de ID-kaart doe ik persoonlijk niet. Er wordt wel heel vaak een kopie gemaakt ( hotels). Ik weet dat afscherming wordt aangeraden, maar ik vind het een vreemde indrukking maken om het af te schermen: ik ben bang dat ik er problemen mee krijg.

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

Ik kan niet anders dan verwijzen naar de volgende site, immers, je stelt dat je denkt dat je voldoende bent beveiligd, vingerafdruk en/of wachtwoord. Maat dáár gaat het vaak fout, met alle respect.Smiley Knipoog

https://veiliginternetten.nl/maakhetzeniettemakkelijk/

Community Manager

Hoi @Djoei,

Goed dat je het navraagt op ons forum. Hoewel het BSN een belangrijk persoonsgegeven is wordt het in de AVG niet bestempeld als bijzonder persoonsgegeven. Er gelden wel beperkende voorwaarden voor welke instanties een BSN mogen verwerken. Zorgverleners controleren aan de hand van je BSN en polisnummer of je verzekerd bent (als je er voor het eerst naar toe gaat). Een zorgpas maakt het makkelijker om allebei tegelijk te controleren.

Waar ik het antwoord nog niet op weet is of een zorgpas tonen verplicht is, dus dat ga ik navragen. Je zou kunnen denken dat een identiteitsbewijs ook voldoende informatie biedt (eventueel in combinatie met een polisnummer). Dat zou betekenen dat je de zorgpas niet nodig hebt en dus ook niet hoeft te fotograferen. 

Wat betreft het fotograferen en eventueel afschermen ervan: ik denk dat de intentie van de overheid vooral is om iemands BSN niet te delen met mensen, bedrijven of instanties die het BSN niet mogen verwerken. Vandaar ook hun handige app. Het probleem is alleen dat zorgverleners je BSN wel nodig hebben, dus je zal altijd iets bij je moeten hebben waar het op staat. Als je dan toch iets moet meenemen waar je BSN op staat biedt een foto in je telefoon meer bescherming tegen diefstal of verlies dan een los pasje. 

De KopieID app van de overheid zou je er ook voor kunnen gebruiken maar dan zal je ook daar je BSN niet op door moeten strepen. 

Community Manager

Hoi @Djoei,

Ik heb nog even navraag gedaan wat betreft de verplichting om een zorgpas te tonen. Het is niet verplicht. Een polisblad kan immers ook. Tijdens de uitvraag die we een paar jaar geleden deden kwam naar voren dat het hebben van een zorgpas voor veel verzekerden nog een gevoel oproept dat ze goed verzekerd zijn. Voor de EHIC volstaat een digitale pas nog niet, dus daarvoor is een fysieke pas altijd verplicht. Aangezien wij ervoor gekozen hebben de EHIC en de zorgpas te combineren en we rekening houden met wat onze verzekerden eerder aangaven, versturen we nu nog fysieke pasjes.

Nieuwkomer

Community Manager

Hoi @MehmetMuratKorkmaz 

Ik zie dat je een reactie achter hebt gelaten in een topic over de zorgpas. Maar zonder tekst.
Daarom vraag ik me af. Waarmee kunnen we je helpen?

Heb je misschien ook een vraag over de zorgpas? Of wil je een nieuwe aanvragen?  

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.