Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Moet ik meebetalen aan de zorg van een ander?

Nieuwkomer

Kan ik alles wat te maken heeft met bevallen en kraamzorg uit mijn pakket halen?

• Beleid

Moet ik meebetalen aan de zorg van een ander?

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Kan ik alles wat te maken heeft met bevallen en kraamzorg uit mijn pakket halen?

Webcare

Hallo Mouelhi,
Goede vraag, je zult wel denken, wat moet ik met vergoedingen voor kraamzorg en bevalling, ik heb dat niet nodig. In de basisverzekering wordt de belangrijkste zorg vergoed. Dat heeft de overheid zo bedacht. Je kunt dus niets schrappen in dit pakket. Al gebruik je geen zorg, we moeten de kosten met elkaar delen. Dit zorgt ervoor dat iedereen de noodzakelijk zorg kan krijgen. Jongeren betalen mee aan de zorg van ouderen, die vaker kosten maken. Ouderen betalen weer mee aan de vergoedingen die belangrijk zijn voor jongeren en jonge gezinnen. Dat heet met een mooi woord: solidariteit. Ben je aanvullend verzekerd? Dan kun je dit pakket wel meer op maat maken. Of zelfs helemaal weglaten als je niets gebruikt aan zorg.
We kunnen je altijd helpen als je een advies wilt hoe het voordeliger kan. Maar wel zo dat je goed verzekerd bent.
Ik hoop je terug te zien op het forum!

Bekijk ook dit disucssietopic eens: Waarom betaal ik mee aan de zorg van een ander?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Waarom betaal ik mee aan de zorg van een ander?

Nieuwkomer

Hallo,

Ik en een aantal familieleden vragen ons al jaren af waarom IVF, kraamzorg etc automatisch meeverzekerd is terwijl je het helemaal niet gebruikt 

Ik ben namelijk zelf een man en wat moet ik met IVF en kraamzorg als mede iemand van in de 70?

Het zou een hoop (onnodige) kosten schelen als dat wat je niet gebruikt niet in het (basis)pakket zit

groet,
David

Re: Waarom betaal ik mee aan de zorg van een ander?

Fanatiekeling

Een verzekering is niet hetzelfde als een gebruikspakket. Een verzekering moet gezien worden als een gebaar van solidariteit. Iedereen betaalt mee voor de anderen die ziek worden of misschien vanaf de geboorte al ziek zijn. De basisverzekering wordt door de overheid vastgesteld. Deze vraag moet u dus ook aan de overheid stellen ( en niet aan de zorgverzekeraar). Elk jaar wordt opnieuw bezien wat er tot het basispakket gerekend wordt. Er is geen onderscheid tussen mannen en vrouwen: iedereen behoort solidair met elkaar te zijn. Het basispakket wordt vastgesteld door het CVZ. Die heeft openbare vergaderingen, waar u zich voor kunt aanmelden. 
IVF is al langer een punt van discussie: zijn paren die met IVF zwanger willen worden ziek of niet? Het criterium voor het basispakket is namelijk ziekte. Maar ook de rollator is uit het pakket gehaald. 
U heeft ongelijk als u schrijft " het zou een hoop kosten schelen als dat wat je niet gebruikt niet in het basispakkket zit". Het zou  U weliswaar een lagere premie opleveren, maar de samenleving als geheel zou niet kunnen functioneren. En man of vrouw: ook dat maakt geen verschil. Vrouwen maken gemiddeld hogere zorgkosten, maar in een samenleving met de helft mannen en de helft vrouwen moet iedereen dezelfde bijdrage leveren. 

Bezoeker

En als andere mensen nou stoppen met betalen voor zorg die zij niet nodig hebben maar jij wel, hoe gaan dan voor jou de kosten omlaag?

Fanatiekeling

U bedoelt de rollator? 
Als u zelf geen zorg nodig heeft, kunt u kosten besparen door een flinke korting op de verzekering binnen te halen door een extra hoog eigen risico te nemen. Als u boven de verplichte ?360 kiest voor een bedrag van ?500 extra, dan bespaart u, mits u geen zorg nodig heeft, ca. ?250. Dat is toch mooi?

Bezoeker

@elze: Ik stel mijn vraag aan canuck, zag jouw bericht pas later.

zwangerschap zit in de polis.

Nieuwkomer

Wij zijn gepensioneerd en zien dat zwangerschap , baby en kind in de polis zijn opgenomen.

Dit item is voor ons overbodig en wij willen de kosten hiervoor ook niet in de totale premie betalingen opnemen.

Gaarne info of dit tot kosten reductie gaat leiden.

mvrgr.

G.M.Lubach