Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Moet een zorgverzekering verplicht zijn?

Medewerker

Sinds 2006 hebben we in Nederland de zorgverzekeringswet. Volgens deze wet zijn we verplicht ons te verzekeren voor de zorg. Solidariteit is hierbij het sleutelwoord.

We betalen dus allemaal premie voor elkaar, om zorg die we zelf niet kunnen betalen toch te kunnen genieten. De overheid bepaalt welke kosten er worden vergoed uit de basisverzekering.

De aanvullende verzekeringen zijn “extra verzekeringen”. Ze dienen als aanvulling op de basisverzekering voor mensen die graag zoveel mogelijk risico’s verzekeren.

Wat vindt u: Moet een zorgverzekering verplicht zijn? Reageer hieronder.

Kijk hier voor meer informatie over het ontstaan van de zorgverzekering.

• Beleid

Moet een zorgverzekering verplicht zijn?

6 ANTWOORDEN

Re: Moet een zorgverzekering verplicht zijn?

Starter
Ik ben het zeker niet altijd eens met de zorgverzekering en hoe het nu geregeld is maar vind het wel goed dat die verplicht is. Wanneer het niet verplicht zou zijn ben ik bang dat er mensen keuzes gaan maken of ze wel of geen verzekering willen. Als dat gebeurd betaal ik straks helemaal 1000,- per maand en daarnaast zullen de mensen die niks betaald hebben toch wel geholpen worden.

Nieuwkomer
Ben het helemaal eens met Chantal, ben 82jaar (ligt misschien aan onze leeftijd)

Moderator
Hi Chantal en Andegroof,

Leuk dat jullie gereageerd hebben!

Chantal, goed punt van jou! Ik lees dat jullie beiden graag de verplichting behouden. Ik ben wel erg benieuwd naar jullie meningen als de keuze er wel zou zijn. Hoe moet er volgens jullie omgegaan worden met onverzekerden? Sparen voor je zorgkosten? En wat als de zorgkosten dan ineens veel hoger uitvallen dan verwacht?

Nu is er acceptatieplicht voor zorgverzekeraars. Wanneer mensen niet verplicht zijn zich te verzekeren, mogen verzekeraars dan ook de verplichting mensen te accepteren los laten? Denk aan mensen die zich gaan verzekeren wanneer zij verwachten zorgkosten te maken.

Ik ben hier erg benieuwd jullie mening! Uiteraard ook naar de meningen van andere forumleden.

Starter
Het allerbeste zou zijn dat er 1 verzekeraar zou zijn, waar geen of zo min mogelijk geld naar de managementlaag gaat
Dan wordt de zorg weer betaalbaar
Er zijn vele zeer slechte verzekeraars vooral vgz die veel te veel te zeggen hebben
Zorg moet zorg blijven en geen papierwerk, waar we nu door de verzekeraars toe gedwongen worden
En een vast percentage van je inkomen als premie inhouden, zodat iedereen hetzelfde percentage betaald en dat al inhouden bij de loonuitbetaling, zo is het voor iedereen verplicht ook voor de zwarte kousen en de weigeraars
Zo blijft de zorg toegankelijk.
Ook een maximum per geneesmiddel, wil je perse een origineel merk prima dan betaal je het veschil maar als patient en laat de apotheek het merk maar kiezen
Jullie bieden deze contracten al en verplichten ons niet tot bepaalde merken, dus dat is een plus voor jullie

Starter
Als de zorgverzekering niet verplicht zou zijn, zou de draagkracht van het collectief afnemen en zouden zieke mensen op zoek naar een verzekering geweerd moeten worden om de zorgverzekering sustainable en betaalbaar te houden.
Dan glij je af naar de situatie die de zorgverzekering behoort te voorkomen: persoonlijk faillissement doordat je je zorgkosten niet kan incasseren. In deze theoretische samenleving zou een diabetes diagnose je leven kosten. Geen zorgverzekeraar wil je hebben, en de kosten voor de insuline zijn te hoog om zelf op te blijven hoesten. Dan hebben we het nog niet eens over de hoge comorbiditeit van diabetes, betekende dat je waarschijnlijk nog meer klachten hebben die behandeling vereisen.

Überhaupt het idee van het afschaffen van de zorgverzekeringswet is krankzinnig. Ik heb geen idee wat jullie denken te bereiken met het opstarten van deze discussie.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@andegroof, in dit topic hebben we het al gehad over solidariteit. In dat kader zijn we een topic gestart waarin je kunt meedenken over hoe wij als zorgverzekeraar nog iets kunnen doen voor mensen die weinig zorg gebruiken. Dat topic vind je hier.  Praat je met ons mee?