Mijn Agis verzekering wordt Zilveren Kruis: wat verandert er?

Community Manager

In 2014 is besloten dat Agis en Zilveren Kruis samengaan. Vragen over de wijzigingen kunnen in dit topic gesteld worden.

Mijn Agis verzekering wordt Zilveren Kruis: wat verandert er?

11 ANTWOORDEN

Compactpolissen niet meer te vinden

Nieuwkomer

Ik was altijd verzekerd bij de Agis, basis met de aanvullingen compact en tandcompact. Ik kan in de ZK-polis beide compactaanvullingen niet meer terugvinden. Hoe ben ik nu bij ZK verzekerd?

Basis zeker wordt restutiepolis

Nieuwkomer

Ik vind het belachelijk dat in 2016 zomaar de Basis Zeker polis van 2015 (restutitie), waar je uiteraard meer voor betaald dan een naturaverzekering, zomaar wordt omgezet in een naturaverzekering en dat terwijl de polis ook nogeens met 7 euro stijgt.... wat vinden jullie daarvan?

Re: Basis zeker wordt restutiepolis

Nieuwkomer

Belachelijk, schandalig, maar ik ben nog meer verbolgen over een stuk in de Telegraaf vandaag (pagina 8), zaterdag 21 november, waarin onder andere ook Zilveren Kruis genoemd wordt.

Binnenland

21 november 2015

Zelfs duurste polis geen garantie voor arts naar keuze

Zorgverzekeraar fnuikt vrije keus

Zelfs patiënten met de duurste zorgpolis met vrije artsenkeuze kunnen niet altijd naar hun favoriete dokter.

VorigeVolgende

Door de omzetplafonds die zorgverzekeraars afspreken met hulpverleners, kunnen ze achter het net vissen. Dat blijkt uit de contractvoorwaarden voor 2016 van verzekeraars met zorgverleners.

Door die plafonds krijgt de verzekerde die extra betaalt voor vrije keuze, geen waar voor zijn geld. De problemen komen het meest voor in de laatste maanden van het jaar, als het budget op is. Het is geheim hoeveel zorg een verzekeraar inkoopt bij een zorgverlener.

Het komt soms zelfs voor dat zorgverzekeraars de rekening van een verzekerde met een restitutiepolis keurig betalen, om het bedrag vervolgens op te eisen bij de zorgverlener die de verzekerde heeft geholpen. In zo’n geval werkt de arts dus voor niets.

Om dit te voorkomen gebruiken zorgverleners wachtlijsten voor klanten van een verzekeraar waarvan het omzetplafond is bereikt. Tegelijkertijd worden patiënten met een polis van een andere verzekeraar wél meteen geholpen.

Zilveren Kruis (Achmea) is een van de verzekeraars die zo werkt. Volgens woordvoerder Christien Rompa komt het niet vaak voor dat het plafond wordt bereikt. Als er goede redenen zijn voor overschrijding daarvan, dan mag een zorgverlener meer behandelingen doen.

Niet alleen de grootste verzekeraar Zilveren Kruis, maar ook restitutieverzekeraars als DSW, die zich profileren als verzekeraar met vrije keuze, hanteren dergelijke plafonds. Directeur Peter Ruys van vergelijker Zorgkiezer kent het probleem. „In feite is elke polis een budgetpolis, want je zit vast aan de geheime omzetplafonds die verzekeraars afspreken.”

Zorgverzekeraar VGZ maakt het nog bonter. De verzekeraar dwingt artsen om patiënten met een restitutiepolis altijd te helpen, ook als het vooraf besproken budget overschreden wordt. De rekening wordt dan eerst betaald, maar vervolgens teruggevorderd bij de arts.

Gratis

„Dat betekent gratis werken, maar daar tekenen zorgverleners voor”, zegt woordvoerder Dennis Verschuren. Dit is met name bedoeld om ’extreme verhogingen’ van het aantal patiënten te voorkomen. „Onlangs vroeg een instelling na anderhalve maand al om verdubbeling van het budget. Dat had men moeten zien aankomen”, aldus de zegsman. Ook DSW hanteert een doorleverplicht.

CDA-Kamerlid Bruins Slot hekelt deze situatie, omdat deze een beperking is van de vrije artsenkeuze, waar vorig jaar nog een kabinetscrisis over was. „Het is een prikkel om geen zorg te verlenen aan mensen met een restitutiepolis.”

Bovendien kan in sommige gevallen de verzekeraar zelf wél winst kan maken op die behandeling. Wanneer patiënten een deel zelf moeten betalen via het eigen risico, dan krijgen zij dit geld niet standaard terug. „Het kan niet de bedoeling zijn dat zorgverzekeraars hieraan verdienen.”

VGZ en Zilveren Kruis konden niet zeggen hoe met te veel betaald eigen risico wordt omgegaan.

Dan maakt het volgens mij niet meer uit waar je verzekerd bent, als je een ziekebhuis gekozen hebt met je duurste verzekering, kun je nog onder aan de lijst gezet worden.

Waar gaat dat heen in Nederland, de verzekeraars hebben het monopolie in handen en wij als verzekerden hebben het nakijken.

Graag jullie reactie hierop!!

sterren

Nieuwkomer

hoeveel sterren heb ik met een 50+extra polis

Re: Mijn Agis verzekering wordt Zilveren Kruis: wat verandert er?

Moderator

Ik lees dat jullie niet blij zijn met de keuze om de Basispolis (Agis) om te zetten naar de Basis Zeker (Zilveren Kruis). Er is inderdaad sprake van een verandering. Van een restitutie basisverzekering naar een natura basisverzekering. 

We kiezen voor de omzetting naar de Basis Zeker, omdat het grootste deel van de verzekerden dan een polis krijgt die bij ze past. Hoe komen we hiertoe? Vorig jaar zijn er klanten van Agis naar Zilveren Kruis overstapt. Van deze groep klanten heeft er 98% gekozen voor de Basis Zeker. Daarnaast hebben we gezien dat in 2014 maar 5% gebruik heeft gemaakt van niet gecontracteerde zorg. Deze 5% betreft voornamelijk tandheelkundige zorg, alternatieve zorg en zorg uit het buitenland.
Hadden jullie liever een restitutiepolis gehouden?

@snoepje@Oop hebben het ook over de aanvullende verzekering. Hoe zit het daarmee?
In combinatie met de Basis Zeker polis is het mogelijk om de aanvullende Compact, Compleet, Comfort, ComfortPlus, Gezinnenpolis en 50+ Actief polis te hebben. Dit zijn de aanvullende verzekeringen van Agis. Het zelfde geldt voor de tandartsverzekeringen. Uiteraard behoren de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis ook tot de mogelijkheden.
Kies je er voor om toch een andere basisverzekering af te sluiten. Bijvoorbeeld de restitutiepolis? Dan is dit alleen mogelijk in combinatie met de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis.

Wil je bekijken hoe jouw verzekering er op dit moment uit komt te zien in 2016? Kijk dan eens op mijn Zilveren Kruis. Wil je iets veranderen? Geef dit dan tijdig door!

@Maria3Je verwijst naar het artikel in de telegraaf. Wanneer iemand een restitutiepolis heeft, zal het zorgplafond niet in de weg moeten staan.  Is dit wel zo? Dan vragen wij onze verzekerden om contact met ons op te nemen.
Ik lees in je reactie ook dat je je afvraagt waar het heen gaan met de zorg. Hoe zou jij het aanpakken? Een aantal van onze leden  is op dit moment met elkaar in gesprek. De oorzaak van dit gesprek zijn de stijgende zorgkosten. Ze denken mee over hoe de zorg anders en beter kan. Misschien lijkt het je leuk om daar verder te praten hierover?  

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Oude Agis klanten worden benadeeld

Starter

Goedenavond,

Waarom worden de oude Agis klanten met een restitutiepolis vanaf volgend jaar opgezadeld met een basis Zeker polis en moeten zijn als ze alles bij het oude willen laten zelf stappen ondernemen?

De Basis Zeker polis is namelijk een veredelde natura polis!!

Levert een basis zeker polis jullie meer op?

Re: Oude Agis klanten worden benadeeld

Medewerker

Hoi PSJ23. De basispolis stopt, omdat Zilveren Kruis teveel basisverzekeringen heeft die op elkaar lijken. Teveel pakketten zorgt voor onduidelijkheid.

We hebben hiervoor gekozen om deze mensen om te zetten naar de Basis Zeker, omdat 95% van de mensen met een Basispolis, alleen maar gecontracteerde zorgverleners bezocht. Het is dan zonde om meer te betalen voor een restitutiepolis. Het is immers een duurdere polis. Deze keuze levert ons dus niet meer op. We hebben deze keuze echt gemaakt, omdat het beter past bij 95% van de klanten.

Wanneer je een restitutiepolis wilt, kun je kiezen voor Basis Exclusief.

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Fanatiekeling

Hoe handelt ZK bij klachten over omzetting naar Basis-Zeker Ipv naar de Basis- Exclusief?
En begrijp ik het nu goed, dat er nog polissen zijn die " Basis" heten? Ik dacht dat alle Agis-basispolissen waren omgezet? Wanneer zijn de Agispolissen omgezet? 

Groet, Feina.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Feina, onze basisverzekeringen heten allemaal basis. Wij bieden basis budget, basis zeker en basis exclusief. We hebben al onze oud Agis verzekerden vooraf geïnformeerd over de wijziging middels een brief (tussen 27 oktober en 3 november) Wie toch liever een basis exclusief wil kon tot 1 januari een basis exclusief afsluiten. 

Fanatiekeling

@Zilveren kruis" We hebben al onze oud Agis verzekerden vooraf geïnformeerd over de wijziging middels ene brief (tussen 27 oktober en 3 november" 

ik ben geinteresseerd in de inhoud en de wijze waarop deze brief bij de klant is gekomen. 

Ik zou het zeer op prijs stellen als de brief dmv een bijlage in dit onderwerp getoond wordt. 

Groet, Feina.

Community Manager

@andere mensen in het topic: zijn er meer mensen die dit willen weten?