Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Keuze tussen de verschillende basisverzekeringen

Starter

Om de keuze te kunnen maken tussen basispolissen Budget, Zeker en Exclusief zit ik met een tweetal vragen:

- Weet ik voor het keuzemoment op 31 december of er een contract is met mijn huisarts, of kunnen de onderhandelingen ook tot in januari duren? Volgens de zorgkiezer is er nog geen enkel contract met een van de 10 huisartsen in mijn omgeving....

- Stel ik raak buiten bewustzijn en in coma (bijv auto ongeluk) en wordt gebracht naar een ziekenhuis waar ZK geen contract mee heeft. Zijn er dan procedures die kunnen voorkomen dat ik een maand in zo'n ziekenhuis blijf liggen en grote kosten maak terwijl ik buiten bewustzijn ben?

Keuze tussen de verschillende basisverzekeringen

4 ANTWOORDEN

Re: Keuze basisverzekering

Fanatiekeling

Gezien de grote onzekerheden gewoon niet voor de Budget-variant kiezen! Er zijn andere verzekeraars die de normale natura variant aanbieden tegen dezelfde prijs! 

Groet, Feina.

Moderator

Hoi PJ,

Logisch dat je precies wilt weten waar je aan toe bent en goed dat je deze vragen stelt.

Voor het contracteren van jouw huisarts hoef je je geen zorgen te maken. Ook als er onverhoopt geen contract wordt afgesloten met de huisarts waar jij graag naartoe wilt, kun je hier in 2016 gewoon terecht. Je kan daarbij gewoon rekenen op 100% vergoeding.

Laten we allereerst hopen dat je nooit in de situatie terecht komt die je schets PJ. Uiteraard leg ik je wel graag uit hoe dit precies zit:

Voor spoedeisende zorg heb je recht op 100% vergoeding (tot marktconform tarief) Ook wanneer een ziekenhuis niet gecontracteerd is. Je kunt deze informatie uitgebreid terugvinden in de voorwaarden bij 4.3.4.

Helpt deze informatie jou om een keuze te maken PJ? 

Starter

Ik blijf het een moeilijke keuze vinden. Als alles tot 100% vergoed wordt is er geen probleem, maar omdat er een "Zeker" pakket en "Exclusief" pakket is neem ik aan dat niet altijd alles vergoed wordt, en dat het voorkomt dat de verzekeraar bepaalt dat een zorgverlener een te hoog, niet "marktconform tarief" in rekening brengt. Blijft mijn vraag: kan ik voorkomen dat ik in zo'n situatie terecht kom (zonder het duurdere Exclusief pakket te nemen)?  

Moderator

Ik denk dat het bij de keuze van je zorgverzekering goed is te kijken naar wat voor jou belangrijk is PJ. Uit je verhaal begrijp ik eigenlijk dat je bang bent bij een niet gecontracteerd ziekenhuis terecht te komen. 

Waarschijnlijk stelt het zojuist geplaatste nieuwsbericht op onze website jouw gerust. In 2016 krijg je met de Basis Zeker bij alle ziekenhuizen en bij ongeveer 200 zelfstandige klinieken je zorg vergoed.

Helpt dit jou je keuze te maken?