Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kan je terug / bedenktijd?

Nieuwkomer

Hallo, kan je ook terug overstappen als je niet tevreden bent over nieuwe zorgverzekeraar en liever weer naar ZK gaat? Is er een wettelijke bedenktijd of proefperiode? Ik ben per 1 jan 2014 van jullie overgestapt naar andere verzekeraar maar heb er nu al spijt van.... Zou graag terug gaan, kan dat? 

Kan je terug / bedenktijd?

OPGELOST
9 ANTWOORDEN

Re: Kan je terug / bedenktijd?

Medewerker
Hoi Lh82,

Ik kan je alleen vertellen hoe Zilveren Kruis in deze gevallen te werk gaat.

Als iemand binnen 2 weken na aanvragen van de polis aangeeft de polis toch niet te willen, zetten wij die gewoon weer stop.
Ik ga er vanuit dat bij jouw nieuwe verzekeringsmaatschappij hetzelfde geldt.

Als je jouw huidige nieuwe verzekering stopzet bij de nieuwe verzekeringsmaatschappij, zullen zij je een 'bewijs van uitschrijving' sturen. Misschien dat de naam anders is, maar de inhoud komt op hetzelfde neer: wij stoppen uw verzekering!
Zodra je die in de hand hebt kunnen wij jouw zorgverzekering met terugwerkende kracht per 1 januari weer opnieuw oppakken.

Kan je daar iets mee?

Groetjes,
Jeroen

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Fanatiekeling
Deze regeling, de " bedenktijd " van 14 dagen na ontvangst polis, is wettelijk. Dit staat in de zorgverzekeringswet en in alle polisvoorwaarden. Maar als je later dan die 14 dagen bent, gaat het niet lukken. 

Je kan trouwens ook nog een andere verzekeraar kiezen. Ik weet dat ook vaak in de polisvoorwaarden staat ( of stond) dat de oude zorgverzekeraar een oud-verzekerde niet " terugneemt". 

Klik link
U heeft recht op 14 dagen bedenktijd op alle afgesloten verzekeringen. De 14 dagen gaan in vanaf het moment dat u de polis heeft ontvangen. Op basis van de wettelijke bedenktijd kan de afgesloten verzekering zonder opgave van redenen kosteloos worden beëindigd. Op sommige kortlopende direct ingaande verzekeringen is de wettelijke bedenktijd niet van toepassing. Denk bijvoorbeeld aan een direct ingaande aflopende reisverzekering met een verzekeringsduur van 2 dagen.

Heb ik recht op bedenktijd?
Als u een nieuwe polis telefonisch of via internet afsluit, geldt er een wettelijke bedenktijd van twee weken. 

Bij het aangaan van de Basisverzekering, heeft de verzekeringnemer een bedenktijd van
14 dagen. De verzekeringnemer kan de verzekering schriftelijk opzeggen binnen 14 dagen na het sluiten van de verzekering, of, als dat later is, binnen 14 dagen nadat hij de polisvoorwaarden heeft ontvangen. Opzegging betekent dat de verzekering nooit heeft bestaan. Hierdoor bestaat er geen aanspraak op dekking. NB maar met terugwerkende kracht aanspraak op dekking van de voor 1 februari als laatste afgesloten verzekering. 

Moderator
Hoi Lh82,

zoals Elze30 aangaf is de 14 dagen bedenktijd wettelijk bepaald. En iemand die wilde overstappen maar zich binnen deze 2 weken bedenkt, mag gewoon weer bij ons een verzekering afsluiten. Of het bij andere verzekeraars anders is (geweest) weet ik niet.

groet,
Sophie

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker
Hoe zit het als je niet binnen de 14 dagen hebt opgezegd? Want ik wilde studentengoederverzekerd.nl nemen maar achteraf blijkt die korting niet mogelijk te zijn? Zit ik dan straks vast aan twee basisverzekeringen? Dat wordt dan een dure kostenpost? Want we hebben nu gekozen voor Anderzorg voor 66 euro per maand met 875 euro eigen risico.

Moderator
Hoi Marjolijnmarjolijn,

tot 31 december kun je sowieso nog je verzekering (ook je nieuw afgelopen verzekering) opzeggen.
Als je een nieuwe verzekering hebt afgesloten en dan toch weer voor nog een andere verzekeraar kiest, zeg dan wel zelf je oude verzekeringen op. Dus de verzekering die je nu hebt en je nieuwe verzekering, die je wilt annuleren. De automatische opzegservice werkt dan namelijk niet altijd goed.

Voor een dubbele verzekering hoef je trouwens niet bang te zijn. Je kunt niet twee basisverzekeringen hebben. Er is een centrale administratie van zorgverzekeringen (die bijv. het ziekenhuis ook kan raadplegen om te zien of en waar je verzekerd bent). Bij een dubbele verzekering geeft deze administratie een foutmelding.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Klacht over opzeggingsprocedure: een kennis had vorige week de basisverzekering en de aanvullende en de tandverzekering correct via de website opgezegd. Zij ontving toen een email met de tekst:
"We vinden het heel jammer dat u heeft besloten Zilveren Kruis te verlaten. Hieronder staat nog eenmaal overzichtelijk voor welke personen u de verzekering wilt opzeggen.
C. Jansen ( gebdatum)
Bsn.......
Deze persoon wil ook de aanvullende verzekeringen opzeggen."

Vandaag ontving zij echter een brief waarin gezegd werd dat de aanvullende verzekeringen niet zouden zijn opgezegd. ("Uw hoofdverzekering is stopgezet. Uw aanvullende verzekeringen lopen nog wel")

Klopt het dat dit fout gaat? (Kan de oorzaak zijn dat zij bij de nieuwe verzekering heeft opgegeven dat de aanvullende verzekeringen niet behoefden te worden opgezegd? ( zij waren namelijk al door haar zelf opgezegd) ).
Graag spoed.

Moderator

Hoi Elze,

ik kan zo niet zien wat er bij je kennis aan de hand is. Ik raad haar aan om rechtstreeks contact met ons opnemen. Dan kijken we op de polis wat er precies aan de hand is.

Fanatiekeling
Dit is geen individuele vraag: ik vermoed dat dit bij jullie altijd fout gaat. De teksten waren toch duideijk genoeg. Is er echt niets bekend, dat jullie de aanvullende verzekering weer actief maken als Zilveren Kruis via een andere zorgverzekeraar een opzegging alleen voor de basis krijgen?

Moderator
He Elze,

er is geen structureel probleem met het opzeggen van de aanvullende verzekering. Daarom kan ik er zonder polisgegevens niets zinnigs over zeggen.

Laat je kennis even contact met ons opnemen, dan kijken we met haar mee, wat er precies aan de hand is met haar polis.