Jaarbetaling en kind wordt 18

Starter

Wij betalen bij ZK per jaar. Dit jaar wordt onze dochter 18, in mei. ZK brengt vanaf juni de verzekeringskosten in rekening alsof ze zo verzekerd zou blijven als nu. Zonder extra eigen risico (dat is namelijk bij niemand onder de 18) en wel flink aanvullend zoals mijn man. Dat is dus vanaf juni een flinke rekening die nu al bij de jaarbetaling zit. Ik heb al 2 keer bij ZK proberen aan te geven in december en nu dat wij voor haar (en dat vindt ze zelf ook) vanaf juni wel een verhoogd eigen risico van 500 euro en een verlaagde aanvullende verzekering willen. Maar ZK kan dat op dit moment blijkbaar niet veranderen en daarom betalen wij dus een paar honderd euro teveel die wij pas in juni verrekend krijgen. Ik vind dit bizar.Als ZK dit met iedere 18-jarige doet, bij de jaarbetaling, staat er altijd flink wat extra teveel betaald geld op hun rekening. Ik wil graag per jaar betalen maar ZK moet toch wel de mogelijkheid bieden voor de klant om dan tenminste te beslissen over het zorgpakket waar je dan voor betaalt. Dat gebeurt op deze wijze dus niet. En ik vraag me af of dit zo wettelijk wel mag eigenlijk. Wie herkent dit en hoe hebben jullie dit opgelost?

Jaarbetaling en kind wordt 18

4 ANTWOORDEN

Re: Jaarbetaling en kind wordt 18

Fanatiekeling

Wij betalen ook altijd per jaar. Het was ons duidelijk dat wij een hoger eigen risico, een kleinere aanvullende verzekering en ook een andere verzekeraar konden kiezen bij het bereiken van de 18 jarige leeftijd. Maar dat wist u al.

Onze zorgverzekeraar liet ons niet alvast betalen in januari voor de eventuele premie.

Jammer dat u niet meer van zorgverzekeraar kunt wisselen op dit moment. Het enige dat u kunt doen is de polis splitsen. Uw dochter kan een eigen polis krijgen. Dan kiest zij voor maandbetaling.

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Janneke,

Je kan jouw dochter alvast op een eigen polis zetten met als betaaltermijn maand zoals Feina zegt. Wij brengen dan geen premie in rekening voor haar al vooraf.

Als ze bij jullie op de polis blijft betaal je haar premie vooraf. Mocht je dochter haar polis wijzigen in mei en er is teveel premie in rekening gebracht storten wij deze uiteraard weer terug.

Groeten,

Mouniim

Starter

Dank voor jullie reacties.
Jullie geven inderdaad de opties aan die ik heb.
Maar ik vind het volkomen onlogisch dat ik bij een jaarbetaling niet aan het begin van het jaar aan kan geven hoe mijn dochter in de loop van dat jaar verzekerd wil zijn. Ik vind dit een grote misser van ZK.
Ik ben als klant notabene een beetje proactief om nu al aan te geven hoe ik het wil hebben, kan het niet in hun systemen verwerkt worden!
Van iedereen vragen ze precies hoe je het jaar verzekerd wil zijn, dat kan je dan niet meer veranderen.
En nu ik dat dan precies al wil aangeven voor dit jaar, kan dat opeens niet voor mijn dochter. Heel raar.
En precies wat ik zeg: ZK vangt daardoor teveel geld, dat zij gedurende een paar maand op hun rekening hebben staan. Ik snap wel waarom ze hun systeem niet aanpassen.
Alle mogelijke oplossingen, zoals de dochter van onze verzekering af of per maand gaan betalen zijn in het nadeel van de klant. Als de dochter van onze polis afgaat, kan ze niet meer profiteren van de collectief korting. Als we per maand zouden betalen, kunnen we niet profiteren van de jaarkorting. Het zijn dus geen echte oplossingen, dat zou het pas zijn als je wel aan het begin voorafgaand aan de jaarbetaling, kan aangeven hoe je gedurende dat jaar je kinderen en 18 plusser verzekerd wil hebben.

Webcare

Hoi Janneke, ik lees je berichtjes en wil je vragen mij een privébericht te sturen met je relatienummer, postcode en geboortedatum. Je stuurt mij een privébericht als je op mijn naam klikt.

Ik stel mezelf een aantal vragen bij de opties die jij van ons kreeg.

Handig als ik je polis kan bekijken, doe je er ook je 06 bij?

Kan niet 1 2 3 een oplossing even zonder je gegevens, wil wel graag kijken wat ik voor je kan betekenen.

groet,

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.