Ik wil overstappen waar moet ik op letten?

Moderator

Aan het einde van het jaar krijgen we aardig wat vragen over het overstappen van zorgverzekeraar. Waar moet je op letten? In dit topic geven we je een aantal handige tips.

Tip 1: Zeg je huidige zorgverzekering op tijd op.

Zorg dat je dit uiterlijk 31 december 2017 doet. En meld je voor 1 februari 2018 bij Zilveren Kruis of een andere verzekeraar aan. Je verzekering gaat dan in per 1 januari. Dus met terugwerkende kracht.

Tip 2: Kijk of je in aanmerking komt voor een collectiviteit.

Collectieve zorgverzekeringen kun je vaak via je werkgever af sluiten. Heb je al een collectieve verzekering? Check dan of dat je bij je nieuwe verzekeraar ook een collectieve verzekering kunt afsluiten. Ook kun je besparen op de premie als je je verzekering afsluit via een ledenorganisatie. Zoals een ouderenbond of patiëntenvereniging. Bekijk de collectiviteitszoeker om te kijken of jij in aanmerking komt.

Tip 3: Zolang je een premieachterstand hebt, kun je niet van verzekeraar veranderen.

Dat is wettelijk zo bepaald. De premieachterstand moet uiterlijk 31 december betaald zijn om over te stappen.

Tip 4: In de maand januari mag je bij ons nog wel je aanvullende verzekeringen wijzigen.

Dit kan ook makkelijk via www.zk.nl/mzk

Tip 5: We hebben alleen medische selectie voor tandartsverzekering met 3 en 4 sterren.        

Voor de basisverzekering en aanvullende verzekering hebben wij geen medische selectie. Dit hebben we wel voor de tandartsverzekering met 3 en 4 sterren. Wij stellen een aantal vragen over de conditie van je gebit. Heb je veel mondzorg nodig? Dan kun je alleen een tandartsverzekering met 1 of 2 sterren afsluiten Vraag online eenvoudig je tandartsverzekering aan en beantwoord direct de medische vragen. Je kunt de vragen ook vooraf inzien op het aanvraagformulier.

Tip 6: We hebben geen wachttijd voor medische zorg

Wachttijd betekent dat je langer een verzekering moet hebben, voordat je een vergoeding krijgt. Zilveren Kruis heeft geen wachttijd. Vanaf het moment dat je betaalt voor jouw verzekering kun je gebruikmaken van de vergoedingen uit jouw pakket(en).

Tip 7: Je kan te maken krijgen met een dubbele premie betaling in januari.

Je betaalt dan zowel bij je oude als je nieuwe verzekeraar premie voor januari. Dit heet een dubbele betaling. De betaalopdracht voor de premie van januari gaat namelijk al half december naar de bank. Je krijgt de teveel betaalde premie terug, meestal binnen een paar dagen nadat de opzegging is verwerkt. Bij ons hoef je daar niks voor te doen.

Dit zijn tips over vragen die wij vaak krijgen. Waar let jij op bij het overstappen? Of heb je zelf nog vragen die met overstappen te maken hebben? Deel jouw vragen en tips in dit topic.

Wat gebeurt er als je een zorgverzekering bij Zilveren Kruis hebt aangevraagd? Heb je je schriftelijk of online aangemeld? Dan krijg je een ontvangstbevestiging.

• Accepteren wij je aanvraag? De ingangsdatum is afhankelijk van het tijdstip van je aanvraag:
    • Krijgen wij de aanmelding voor 1 januari? Dan stoppen wij jouw vorige verzekering via de overstapservice vanaf 1 januari. De inschrijfdatum is 1 januari.
    • Krijgen wij de aanmelding na 1 januari maar voor 1 februari? Dan schrijven we je in vanaf 1 januari. Je moet zelf je vorige zorgverzekering stop hebben gezet voor 1 januari.
  • We sturen je in het nieuwe jaar een polisblad en een zorgpas.

Ik wil overstappen waar moet ik op letten?

1 ANTWOORD

Re: Ik wil overstappen waar moet ik op letten?

Fanatiekeling

Mijn vraag is of Zilveren Kruis direct een bevestiging van de digitaal ontvangen opzegging stuurt?

Groet, Feina.