Hoe weet een ziekenhuis in vredesnaam waar ik verzekerd ben?

Starter

We ontvingen vandaag per post een brief van het Deventer Ziekenhuis met daarin vermeldt hoe en bij wie we verzekerd zijn (Zilver Kruis dus) en dat Achmea geen contract heeft afgesloten met het Deventer Ziekenhuis,wat betekent dat we, indien we daar zorg willen genieten, we niet (volledig) verzekerd zijn.

Hoe weten ze in Deventer in vredesnaam waar en hoe we verzekerd zijn, we zijn daar nooit geweest en hebben nooit van hun faciliteiten gebruik gemaakt!

A) Ik ben niet geheel onwetend en me dus natuurlijk bewust van de polisvoorwaarden

B) Ik vind dit een storende inbreuk op onze privacy en neem dit Achmea kwalijk

Hoe weet een ziekenhuis in vredesnaam waar ik verzekerd ben?

6 ANTWOORDEN 6

Re: Hoe weet een ziekenhuis in vredesnaam waar ik verzekerd ben?

Community Manager

Beste @HarroKorterink,

Bedankt voor het doorgeven van de informatie die je hebt ontvangen. Ik heb de titel van dit topic aangepast naar: Hoe weet een ziekenhuis in vredesnaam waar ik verzekerd ben? 

Even als check: je weet zeker dat er geen onderzoek heeft plaats gevonden in het Deventer ziekenhuis? Soms neemt bijvoorbeeld de huisarts bloed af dat daarna onderzocht wordt in een laboratorium van het ziekenhuis. Dan is er toch iets gedaan door het ziekenhuis zonder dat je er zelf fysiek bent geweest.

Als het inderdaad niet zo is dat jij of iemand die met je mee is verzekerd in het Deventer ziekenhuis is geweest lijkt het erop dat het ziekenhuis een verkeerde selectie heeft gemaakt en jou ten onrechte heeft aangeschreven. Het ziekenhuis kan hun eigen patiëntenadministratie raadplegen en op basis daarvan een brief versturen. Het raadplegen van die patiëntenadministratie door het ziekenhuis gaat verder buiten Achmea of Zilveren Kruis om. Dat je dat als inbreuk op je privacy ervaart begrijp ik. Ik adviseer je navraag te doen bij het ziekenhuis. Wij zijn namelijk niet degene die de informatie verstrekken aan het ziekenhuis. 

De vragen zouden dan kunnen zijn hoe ze aan je gegevens komen en op basis van welke gegevens de brief verstuurd is.

Fanatiekeling

Een interessante casus. Ik denk ook aan bloedonderzoek, soms kan het ook gaan om een CRPTEST via de huisarts. 

Je kunt de vraag stellen aan de privacyfunctionaris van het Deventerziekenhuis, de " functionaris gegevensbescherming", de "FG". 

Ik hoor graag hoe het afloopt.

PS Ik vind het een lovenswaardig initiatief van het ziekenhuis. Helaas is het misschien niet zorgvuldig uitgevoerd. Voor de doelgroep, die wel een connectie met het ziekenhuis heeft EN een Achmea Budget verzekering, is deze informatie heel belangrijk. 

PS er bestaat een database van alle verzekerden , waarin is op te zoeken bij welke zorgverzekeraar men verzekerd is ( plus NAW gegevens). Dit systeem heet VECOZO. Deze database is eigendom van alle zorgverzekeraars tezamen, en zorgverleners ( zoals een ziekenhuis) hebben toegang. Misschien werd deze database ten onrechte gebruikt? 

Groet, Feina.

Re: privacy

Community Manager

Hoi @Feina,

We hebben inmiddels van meerdere verzekerden vragen gekregen over dit onderwerp. De zorginkoper heeft bij het ziekenhuis aangekaart dat wij het vermoeden hebben dat ze klanten hebben aangeschreven waarvoor deze brief helemaal niet relevant is. Zij zoeken dit nu verder uit en komen er op terug.

Ik ben het met je eens dat het goed is dat ook het ziekenhuis invulling geeft aan de gedeelde verantwoordelijkheid om onze verzekerden en hun patiënten goed te informeren over de voorwaarden van een budgetpolis en of iemand daarmee bij dat ziekenhuis terecht kan zonder bijbetaling. Het is nu belangrijk dat duidelijk is welke groep ze dan aanschrijven en hoe.

Ik begrijp dat het ziekenhuis aan het uitzoeken is of er iets is fout gegaan, ik ga ervan uit dat ze dat snel laten weten.

Starter

Ik ontving vandaag een reactie van het Deventer Ziekenhuis:

Naar aanleiding van uw reactie deel ik u mede dat uw gegevens in april 2014 in ons systeem zijn gekomen, via een andere zorg gerelateerde instantie/instelling voor laboratoriumonderzoek of tbv onze apotheek. (dubbel referentienummers)

Op deze wijze zijn ook uw zorgverzekeringsgegevens bij ons bekend geworden.

Het Deventer Ziekenhuis heeft de patiënten met een genoemde polis aangeschreven, omdat dat wettelijk verplicht is bij het ontbreken van een contract met een zorgverzekeraar.

Als u geen zorg ontvangt in het Deventer Ziekenhuis heeft deze situatie voor u geen invloed.

Omdat er medische gegevens aangekoppeld zijn, kan ik uw gegevens niet verwijderen.

Hiermee is de oorzaak opgelost, maar het blijft een vreemde gewaarwording;

Wanneer ik bloed laat prikken wordt mij niet gevraagd naar welk onderzoekscentrum dit opgestuurd moet worden. Ook geen enkel zicht op wat er verder met het afgenomen bloed gebeurd en naar nu blijkt, ook geen inzicht in privacygegevens en wat hiermee gedaan wordt.

In ieder geval bedankt voor opheldering, maar ik ben hier niet veel gelukkiger van geworden 

Community Manager

@HarroKorterink Goed dat je deelt wat de reactie is van het ziekenhuis. Ik ga dit even bespreken met collega's en kom er op terug.

Fanatiekeling

@HarroKorterink, ik ben het met u eens dat het met de medische privacy slecht gesteld is in Nederland. Ik kan u via een prive-bericht meer vertellen over wat ik ervaar als schending van de privacy.

Groet, Feina.