Heb jij er vertrouwen in dat Zilveren Kruis in jouw belang handelt?

Community Manager

En waar blijkt dat uit volgens jou?

Het beeld dat verzekerden hebben van zorgverzekeraars is niet altijd even positief. In het 'Consumentenonderzoek naar de zorgverzekeringsmarkt' kwam dit tot uitdrukking in de antwoorden op de vraag: 

In hoeverre heeft u er vertrouwen in dat zorgverzekeraars het belang van klanten scherp voor ogen houden?

Maar liefst 30 tot 40% van alle deelnemers had er weinig of zeer weinig vertrouwen in dat zorgverzekeraars handelen in het belang van hun klanten.

Screen Shot 2018-05-02 at 15.50.34.png

Heb jij er vertrouwen dat Zilveren Kruis in jouw belang handelt? En heb je een voorbeeld waar dat in naar voren komt?

Bijgevoegd het hele consumentenonderzoek.

15 ANTWOORDEN

Geregelde bezoeker

Raoul, Ik wil best van gedachten wisselen over hoe het eigen risico opgevangen moet worden. Ik ben er van overtuigd dat het gevoel van eigen risico als een strafpremie van ziek worden wordt ervaren, zo voel ik het en dat is nog steeds, sinds de invoering, niet veranderd. De idiote gedachte dat je dan minder naar de dokter en/of ziekenhuis zou gaan verwijs ik naar de prullenbak. Want het is bekend dat als er te lang, of helemaal niet, om hulp gevraagd wordt kosten opdrijvend werkt omdat de kosten dan hoger zijn voor een behandeling. Dat zou de eerste winst van afschaffing zijn. Ten tweede indien de marktwerking wordt afgeschaft, en één instantie de zorg van de zorgverzekeraars overneemt, zou ook al veel kosten besparen. Ik denk aan dat er veel minder overheadkosten zijn. En deze instantie zou de medicijnen dan voor geheel Nederland kunnen inkopen wat ook een veel betere conditie oplevert in onderhandelingen t.o.v. medicijnen farmaceuten. De marktwerking heeft tot nu toe niets positief opgeleverd voor de consument misschien wel voor de verschillende maatschappijen in de zorg, en dan niet alleen in de zorg maar er zijn meerdere instanties waar het niet goed werkt of heeft gewerkt. Dit is nu zo mijn mening, en ik ben ook van mening dat er dingen in de zorg worden besloten met een politieke achtergrond. De consument moet tegenwoordig veel medicijnen zelf betalen dit verhoogd dus in wezen het eigen risico van deze consument. En wat de verzekeraar betreft heb ik zelf in de laatste drie jaar ervaren dat ik bij de apotheek kwam voor herhaal medicijnen en dan blijkt dat ik plotseling bepaalde medicijnen zelf moet betalen. Dit was dus allang bekend bij de verzekeraar maar niet bij de consument en die is dan ook niet goed door de verzekeraar geïnformeerd. Ik weet dat er een lijst is van medicijnen die men zelf moeten betalen maar dat is veel te lang en te ingewikkeld doordat het medicijn wordt genoemd en niet het merk. Ik heb zelf éénmaal aangegeven aan de helpdesk van mijn verzekeraar dat al deze gegevens worden besloten door mensen die per maand meer krijgen dan ik in een half jaar verdien want deze mensen voelen dit niet in hun portemonnee zoals de gewone man en ik dus. Met vriendelijke groeten Duifje

Re: Heb jij er vertrouwen in dat Zilveren Kruis in jouw belang handelt?

Gast

@Raoul

Ik ga ervan uit dat alle medewerkers van hoog tot laag er zich van bewust zijn dat zij bij het Zilveren Kruis werken om mensen die gezondheidsproblemen hebben, kleine problemen of grote problemen, zo goed mogelijk te helpen. Zowel financiëel als met goede adviezen. Ik vind dat het Z.K. dat prima doet ! Concrete voorbeelden heb ik zo direct niet. Ik kan alleen zeggen dat het Z.K. de afgelopen 10-tallen jaren alles voor mij/voor ons goed heeft afgewikkeld.

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

Gast

@Duifje

Dag Duifje (Duif of Duiivin ?),

U zou ermee kappen en zie nu toch dat u weer terug bent. U zit echter bij het verkeerde item: "Of u vindt dat het Zilveren Kruis in uw belang handelt ?"

Uit uw uitgebreid relaas te zien waarschijnlijk niet ! Maar eigenlijk kunt u daar moeilijk over oordelen, aangezien het Zilveren Kruis waarschijnlijk niet uw zorgverzekeraar is. Ben in ieder geval blij dat u weer terug bent: smileyvery-happy:

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

Vaste bezoeker

"Heb jij er vertrouwen dat Zilveren Kruis in jouw belang handelt?"

Ik kon een wrange grijns niet onderdrukken hoor, hoe overtuigd kun je zijn van jezelf door zo'n vraag te stellen? 

ZK is een verzekeringsmaatschappij, geen hulpverlener, en is enkel uit op winst en meer winst, is niet erg hoor maar geef het gewoon toe en doe nou niet alsof het welzijn van de patient prio nummer 1 is.

Onrust brengen bij zieke mensen, dat is wat ik zie gebeuren, door veel te laat contracten af te sluiten met bv ziekenhuizen, en daarbij letterlijk zeggen dat het zo lang duurt omdat men de beste zorg wil uit-onderhandelen. 

Terwijl bedoeld wordt de beste contracten uit te onderhandelen.

Geregelde bezoeker
Hallo Deschamps, Dag Duifje (Duif of Duiivin ?), het is nog steeds Duifje. En ik heb al meer geschreven dat er niet meer gelezen kan worden dan er staat. Ik heb dus precies mijn gedachten opgeschreven en niet meer dan dat, dus de veronderstellingen die jij weergeeft heb ik niet opgeschreven, dat zijn dus jouw veronderstellingen. Ik dacht dat dit een iets ander topic was dan eigen risico. Gr. Duifje

Gast

@Duifje

Goedemorgen Duifje,

Het gespreksonderwerp is hier "Heb jij er vertrouwen in dat Zilveren Kruis in jouw  belang handelt". Gaat u daar nu eens op in !

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

Community Manager

Hoi @Duifje, bedankt voor het delen van je mening. Ik ga alleen op het laatste deel in omdat het eerste deel al besproken wordt in het eigen risico topic. Ik lees een hoop frustratie en onvrede die ik graag beter wil begrijpen, dus ik hoop dat je daarover met mij in gesprek wil. Ik lees dat op het moment dat het écht belangrijk voor je is informatie mist om tot een goede keuze te komen en dat je vindt dat jouw verzekeraar je daar niet of niet goed genoeg bij helpt. Daarnaast is sommige informatie zo moeilijk te begrijpen en maken we dat niet toegankelijk. En als laatste lees ik een gevoel van ongelijkheid: er wordt over mij besloten en niet met mij, en ook niet in mijn belang, en ook nog eens door mensen die de problemen die ik heb niet kunnen begrijpen omdat ze financieel beter af zijn dan de gemiddelde Nederlander. Je hebt niet het vertrouwen dat wij in jouw belang handelen (maar in ons eigen belang). Vat ik het dan zo goed samen?

@Deschamps Wat fijn om te horen Joop, bedankt voor het compliment. Betekent dat dan ook dat je ons (en andere zorgverzekeraars) vertrouwt?

Ik vind de reactie van @Duifje al heel erg waardevol. Ik ben niet in de veronderstelling dat we het aan het einde van de dag altijd met elkaar eens zijn, maar we bieden hier graag de ruimte zijn om die verschillen van mening te bespreken en verwacht ook dat we elkaars meningen respecteren. We kunnen twisten over onderwerpen maar zijn geen vijanden van elkaar toch?

@cloris Bedankt voor je reactie. De reden dat ik de vraag stel is juist om het gesprek hier over te voeren. Waar ik van overtuigd ben is dat er een groot gat zit tussen hoe onze verzekerden ons zien en wat we daadwerkelijk doen. Wat ik alleen niet zo goed weet is hoe we kunnen laten zien wat we doen als mensen ons niet vertrouwen. Dan kunnen we wel vertellen wat we doen, maar wordt het toch niet geloofd. Dus vandaar ook dit topic over vertrouwen. En jouw input is enorm waardevol. Als ik het goed begrijp zeg je: ik vertrouw maar op één ding: 'zorgverzekeraars willen zoveel mogelijk winst maken, ook al gaat dat ten koste van hun verzekerden'. Begrijp ik je zo goed?

Vertrouwd gezicht

Geregelde bezoeker
Ik kan niet het ene deel los zien van het andere. Want het ene deel beslist, i.v.m. vergoedingen, voor het andere deel, lees ZK. Maar ik kan me niet aan het idee onttrekken dat het veranderen van de lijst van medicijnen die niet meer vergoed worden dit voor het ZK goed uitkomt. En er wordt verder ook geen actie ondernomen, althans zo lijkt het nu, om iets ter voordele van de consument te bedenken. Want zoals ik al stelde er komt veel meer ten laste van de consument dus wordt als het ware het eigen risico verhoogd. En dit geeft mij niet het vertrouwen in ZK dat ze graag zouden willen zien:-( Gr. Duifje

Gast

@WimKoerten

Goedemorgen,

Ja hoor, klopt ! En met een riant inkomen + bonus !

Wat een zwaktebod !!!!!! Had ik niet van u verwacht !!!!

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

Gast

En dit geeft mij niet het vertrouwen in ZK dat ze graag zouden willen zien:-( Gr. Duifje

@Duifje

Goedenmorgen,

U heeft dus geen vertrouwen in Het Zilveren Kruis.

En hoe zit het dan met uw vertrouwen in uw eigen zorgverzekeraar ?

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

Gast

"Het lijkt wel of de heer Deschamps bij of voor ZK werkt. Wat een enthousiasme! Of verveelt hij zich?!"

@WimKoerten

Ja zeker !  En met een riant inkomen + bonus !!

Wat een zwaktebod !!!!!!!!!!!!

En ik verveel me ook nog te pletter !

Een dergelijke reactie had ik van u niet verwacht !!!!

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

PS

Deze dubbele reactie zodat duidelijk is waarop ik reageer.

Geregelde bezoeker
Hallo Joop, Ik zou stellen blijf maar gissen. Ik heb mijn standpunt gegeven en er komt mijns inziens geen zinnige commentaar op dus schrijf ik nu dat ik ermee stop. Ik hoop dat Raoul dit ook goedkeurt want ik heb wel andere dingen te doen dan reageren. Gr. Duifje

Vertrouwd gezicht

Beste meneer Deschamps: Ik probeer een beetje in volgorde te antwoorden want ik was een weekje weg en had geen internet. Met betrekking tot uw boze reactie : Sorry !! Uw positivisme ten aanzien van het ZK werkte bij mij als de bekende rode lap op een stier. Mijn reactie was inderdaad niet erg aardig. Nogmaals sorry daarvoor. U en anderen mogen het ZK natuurlijk best een goede verzekeraar vinden. Ik vind iets heel anders zoals u duidelijk zal zijn geworden. Ik zal die reactie dan ook verwijderen. [zojuist gedaan maar wel jammer van de andere opmerkingen die ik had]

En vooruitlopend op een vraag die u "fijntjes" heeft gesteld: Ik ben inderdaad nog steeds verzekerde bij het ZK. Daar zijn een paar redenen voor. Ten eerste moet je bij een andere verzekeraar uitkijken dat je niet bij een andere Achmea "poot" terechtkomt. Verder liep er nog een zaak bij het SKGZ die ik door over te stappen niet in de wielen wilde rijden. De uitspraak daarover kwam in februari van dit jaar. Voorts ben ik collectief verzekerde waardoor de premie iets lager is en er 1 item is dat voordelen kan bieden. Het voordeel van de lagere premie verlies ik weer doordat ik 2 medicijnen betaal buiten het eigen risico omdat ik de generieke/preferente rotzooi niet wil slikken. Dat zou een goede reden kunnen zijn om nu wel per 1-1-2019 over te stappen. O.N.V.Z. heeft mij per email bevestigd geen problemen te hebben met de "vergoeding" - lees opneming in het eigen risico!! - van de door mij gewenste merken. De kosten daarvan zijn ook niet indrukwekkend meer dat die van de eerder gekwalificeerde rommel waar het ZK wel lastig over doet. Wat mij misschien nog tegenhoudt is de mogelijkheid dat de nieuwe verzekeraar dezelfde truc uithaalt als het ZK en gedurende het lopende jaar alsnog moeilijk gaat doen over de door mij gewenste medicijnen. Verderop zal ik eventuele verder levende vragen beantwoorden.

Gast

@WimKoerten

Niet aardig uw reactie ? Zo heb ik het eigenlijk niet gevoeld hoor. Ik vind echter dat als je het er niet mee eens bent je nooit zo moet reageren. Maar ja, als je wel eens geïrriteerd bent, kan dat natuurlijk gebeuren. Er zijn best wel gelegenheden dat het wel kan (bijv. oog in oog met je oppposant), maar is vaak dan toch ook grappig bedoeld.

U heeft een geschil (gehad) met het Zilveren Kruis. Ik dus niet. Ik begrijp dan ook dat u deze verzekeraar geen warm hart toedraagt. Maar ook in andere verzekeraars heeft u weinig vertrouwen en dat is natuurlijk uw goed recht.

Ik laat het hier nu even bij.

Vriendelijke groet,

Joop Deschamps

14.05.2018