Heb jij een idee om de zorg slimmer in te richten?

Moderator
Moderator

Alle mogelijkheden om mensen steeds langer en gezonder te laten leven kosten natuurlijk geld. En dat betalen we als zorgverzekeraar ook graag. Maar wij – en ook onze verzekerden – willen de premiestijging ook beheersen. En daar zijn ook mogelijkheden voor. De politiek bekijkt wat we met elkaar in de basisverzekering willen verzekeren. In afspraken tussen VWS, zorgaanbieders en zorgverzekeraars leggen we vast hoeveel extra dat gemiddeld jaarlijks mag kosten. Als Zilveren Kruis kijken we daarnaast in overleg met zorgaanbieders hoe we de zorg ook efficiënt(er) in kunnen richten. Een controle hoeft niet altijd in het ziekenhuis maar kan soms ook bij de huisarts. Voor de patiënt dichterbij en het scheelt ook kosten. Het ziekenhuis houdt dan ruimte en tijd voor andere patiënten.

4 ANTWOORDEN

Re: Heb jij een idee om de zorg slimmer in te richten?

Gast

Hallo @Jan

Goed idee, ik denk dat je eenvoudig alle mensen kan vragen die een rondje ziekenhuis achter de rug hebben of er nog iets efficienter kan. Ook denk ik dat we dmv hulpmiddellen en richtlijnen mensen zelf veel meer kunnen laten doen. Immers dingen zoals bloeddruk meten, glucose meten etc etc. kan je eenvoudig zelf thuis. Wanneer je dit nog eens koppelt met een goede app dan ben je er denk ik.

Moderator

Beste @boumacor,

Bedankt voor je ideeën. Hulpmiddelen in combinatie met apps zijn zeker belangrijke instrumenten voor nu en de toekomst om op in te spelen.

Maak je zelf al gebruik van slimmere zorg door bijvoorbeeld een hulpmiddel met een app?

Gast

@JordanIk maak zelf geen gebruik hiervan. Begrijp eigenlijk niet dat er niet iemand is die al iets heeft gemaakt om te zien of bijvoorbeeld er beweging is geweest in de huiskamer van je ouders ofzo. Hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Gewoon een infrarood oogje die in de gaten houd of er iemand begeweest en geeft het tijdstip hiervan door aan de app op je telefoon. Toestel hang je in de buurd van de plek waar bijvoorbeeld gegeten wordt, aankoppellen aan een wifi netwerk en klaar.

Kan nooit veel kosten, ook security is niet zo'n probleem. Backoffice zou wat kosten, dus abbonement van 1 euro per maand per toestel zou je op moeten rekenen, da's acceptabel. Wanneer het toestel niet meer dan 100 euro kosten denk ik dat je heel veel mensen hier blij mee kan maken.

Moderator

Beste @boumacor,

Wat goed dat je hier je idee deelt. Heel toevallig komt het behoorlijk overeen met een idee waar we nu vanuit Zilveren Kruis mee bezig zijn.

Op dit moment zijn we aan het kijken naar oplossingen om haar klanten langer zelfstandig thuis te laten wonen. Via de dienst Alles Oké? kunnen onze klanten een oogje bij elkaar in het zeil houden. Als er veel interesse is in deze dienst, zullen we hem verder ontwikkelen. Ben je benieuwd naar de dienst? In dit topic kun je meer lezen en je mening geven.