Heb jij bewust gekozen tussen de verschillende soorten basisverzekeringen?

Moderator

De laatste jaren zijn er meer keuzes gekomen in de basisverzekeringen. Het is daarom belangrijk om ook daarin te kijken welke variant het best bij je past. 

Heb jij bewust een keuze gemaakt tussen de verschillende soorten basisverzekeringen?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Heb jij bewust gekozen tussen de verschillende soorten basisverzekeringen?

29 ANTWOORDEN

Re: Heb jij bewust gekozen tussen de verschillende soorten basisverzekeringen?

Nieuwkomer

Ja dat heb ik gedaan, ik wilde graag van Basis Buget polis naar Basis Exclucief polis, maar dat is niet mogelijk.

Kan alleen maar naar de Basis Zeker polis, maar dat staat niet omschreven in de brief. Ik ben het er dus niet mee eens. 

Nieuwkomer

Nee, dat was zeker geen bewuste keuze. Op de site wordt gesuggereerd van wel. Er wordt gesproken over een nieuw product. In feite is het de basisexclusief polis van vorig jaar, waarbij een aantal ziekenhuizen zijn weggevallen. laat dat nou net een ziekenhuis zijn bij ons in de buurt. De basisexclusief is automatisch omgezet naar een budget zonder de verzekeringnemer duidelijk te informeren. Vandaar ook de brief die nu door Zilveren Kruis wordt gestuurd. Niet netjes om het af te schuiven op de verzekeringnemer.

Moderator

Jammer om te lezen dat jullie eerder niet zo bij de keuze van je basisverzekering hebben stilgestaan. We hebben gemerkt dat sommige verzekerden zich, ondanks alle informatie, niet goed gerealiseerd hebben wat de Basis Budget in de praktijk betekent. Daarom bieden we nog een keer de mogelijkheid om te kiezen tussen Basis Budget en Basis Zeker. 

@Ans  helaas is het alleen mogelijk om van Basis Budget naar Basis Zeker te gaan. Daarmee kun je naar alle ziekenhuizen. Basis Exclusief kan pas weer in 2016. 

@Marcoo De Basis Budget is hetzelfde als de Basis Selectief van afgelopen jaar. Deze budgetpolis bestaat nu dus voor het tweede jaar in deze vorm. Alleen de naam is veranderd. Met deze polis kun je voor planbare zorg bij een deel van de ziekenhuizen terecht. De lijst met ziekenhuizen waar je met deze polis terecht kunt, is wel veranderd. Het kan dus zijn dat je dit jaar bij een ander ziekenhuis in jouw regio terecht kunt dan afgelopen jaar. 

Je suggereert dat wij je niet goed geïnformeerd hebben en daarom deze mogelijkheid bieden. Wij hebben ons best gedaan om je zo goed mogelijk te informeren. Ik vind het erg jammer om te lezen dat jij dit anders ervaart en het gevoel hebt dat wij de verantwoordelijkheid afschuiven. Goed op de hoogte zijn van welke verzekering je hebt, is een gedeelde verantwoordelijkheid. Doordat budgetpolissen nog niet zo lang bestaan, merken we dat niet alle verzekerden bij de verschillen tussen de polissen hebben stilgestaan. Een paar jaar geleden waren de verschillen tussen basisverzekeringen niet zo groot. Dat is de reden dat we nog een keer extra informatie sturen en deze keuze bieden. Wij vinden het goed dat je in basisverzekeringen iets te kiezen hebt, maar we vinden het ook belangrijk dat onze verzekerden deze keuze echt bewust maken en niet later geconfronteerd worden met voorwaarden of rekeningen waar zij niet op gerekend hadden.  

Ik ben wel benieuwd: zijn er ook mensen die wel een bewuste keuze gemaakt hebben voor de basisverzekering? En waarop heb je dan je keuze gebaseerd? 

Of heb je niet zo stil gestaan bij de verschillen. En welk type polis heb je dan nu? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter
De vraag die resteert, is hoe het zit met de budgetpolissen die nu al bestaan. In 2014 hebben verschillende zorgverzekeraars immers, vooruitlopend op de beoogde wetswijziging, al budgetpolissen geïntroduceerd. Dergelijke polissen zijn in strijd zijn met de wet. Zeker nu de budgetpolis – naar het zich laat aanzien – ook onder de toekomstige wetgeving niet toegestaan zal zijn, ligt het voor de hand budgetpolissen per direct te converteren naar polissen die wél in overeenstemming zijn met de wet. De praktijk van budgetpolissen is simpelweg onhoudbaar geworden.

Moderator

Hoi Banka, ik zie dat er verschillende zaken door elkaar lopen. Het woord 'budgetpolis' wordt soms op verschillende manieren gebruikt, dus ik snap dat dat verwarrend kan zijn.

De Basis Budget is in overeenstemming met hoe de wet is en blijft. Ga je naar een zorgverlener die voor jouw polis niet gecontracteerd is, dan krijg je een gedeeltelijke vergoeding. Er is een wetsvoorstel gedaan om de verplichting van die gedeeltelijke vergoeding te schrappen. Dat is door de Eerste Kamer afgewezen. Dit gaat dus alleen over de hoogte van de vergoeding bij niet-gecontracteerde zorg, niet over het aantal gecontracteerde ziekenhuizen.

Mag ik vragen wat voor polis heb jij zelf op dit moment gekozen? En met welke reden? Ben benieuwd. Hoor graag van je!

Starter
Neen ik geloof dat het iets anders is. De ziektekostenverzekeraars zijn polissen gaan aanbieden voordat het wetsvoorstel in de eerste kamer was aangenomen. En dit is weggestemd , dat is de commotie , want ziektekostenverzekeraars bieden nu polissen aan in strijd met de wet. Hiervoor zijn nieuwe plannen gemaakt met een algemene maatregel van bestuur.

Zelf heb ik nu onbedoeld nota bene via de consumentenbond een budgetpolis. En is mij nu pas duidelijk geworden dat behandelingen in het beste ziekenhuis in Nederland , Dordrecht , niet volledig vergoed worden. Niks kwailiteit van zorg als criterium , het is gewoon ordinair poen
verdienen met iemands slechte gezondheid en financiele situatie.

Stamgast

Ik zit dit met stijgende verbazing te lezen. Ik ben ondanks dat ik alle post lees totaal niet op de hoogte van deze optie.

Ik vind het makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de klant te leggen, te meer daar je dit jaar alles op internet moest zien uit te vinden, en het daardoor veel moeilijker geworden is om overzicht te krijgen.

Kon je in voorgaande jaren de papieren nog maast elkaar op tafel leggen. Nu moet je zowat een IT opleiding gaan doen om je kennis bij elkaar te sprokkelen op een steeds uitgebreidere die waar je oneindig door moet blijven klikken.

Fanatiekeling
Marco, jij verwart " exclusief" met " selectief". Ik haalde die namen vorig jaar ook voortdurend door elkaar.
De namen zijn dit jaar beter gekozen, nu zijn het Budget, Zeker en Exclusief. (Vorig jaar Selectief, geen naam, en Exclusief.)
Groet, Feina.

Re: stijgende verbazing over aanbod switch

Fanatiekeling
Stuurt Zilveren Kruis deze belangrijke brief alleen maar digitaal?
Ik ben het met Mara eens: zo'n aanbod moet aan iedereen op dezelfde, heldere manier worden gedaan. Liefst met een brief afkomstig van de directie, zodat de verzekerden het belang van de brief inzien. En het aanbod moet worden uitgelegd: wat is de motivatie? Is er een partij dit dit geeist heeft?
Banka heeft een beetje gelijk. De Budget polis is weliswaar niet onwettig ( want vergoedt nog 70% bij niet gecontracteerde zorg), maar past niet meer bij de toekomst door doordat de afschaffing van de vrije artsenkeuze is wegegestemd.
Groet, Feina.

Nieuwkomer

Ik heb bewust de keuze gemaakt voor een goedkope polis met maximaal eigen risico en daarbij niet in de gaten gehad dat een ziekenhuis als Albert Schweizer in de Drechtsteden niet gecontracteerd zou zijn.

Volgend jaar maar op zoek naar een andere maatschappij die dit prima ziekenhuis wel gewoon 100% dekt. Mooie woordjes van ZK over "we selecteren op prijs en kwaliteit" maar uiteindelijk tellen alleen de centjes...

@Feina

Deze brief heb ik per post ontvangen. Je wordt in de brief wel aardig in de richting geduwd tot overstappen op een duurdere polis. Er wordt bijvoorbeeld niet aangegeven dat je wel 100% vergoeding krijgt bij spoedeisende hulp bij alle ziekenhuizen.

Het klinkt heel lief van ZK, maar uiteindelijk is dit gewoon weer een manier om meer geld binnen te harken. Mensen met een dergelijke polis hebben meestal al weinig tot geen zorgkosten. De brief is ook ondertekend door de directeur Marketing & Verkoop, nou dan weet ik wel genoeg...

Fanatiekeling
Hallo EdwinB,

Hartelijk dank voor de informatie, namelijk dat dit aanbod per brief is gekomen.

Ik denk dat de motivatie van ZK gedeeltelijk anders is. Ik denk dat deze polis voor hen teveel ontevreden klanten oplevert, omdat mensen onverwacht met hoge kosten worden geconfronteerd. Dat geeft een heleboel gedoe, want de verzekerde gaat proberen aan te tonen dat zowel het ziekenhuis als de verzekeraar hier niet tegen gewaarschuwd heeft. Dus ik denk dat ZK van die ellende af wil.
Bovendien zal de verzekering, in verband met de vrije artsenkeuze, in 2016 alleen maar korting geven op het eigen risico, in plaats van het zelf betalen van een groot deel van de rekening , zoals nu de Budget is.

Ook heeft ZK eind 2013 waarschijnlijk een fout gemaakt, toen ze bestaande verzekerden met de Beter AF Selectief/online niet schriftelijk hebben gewaarschuwd dat het karakter van de verzekering wijzigde van een gewone online polis naar een polis met toegang tot een beperkt aantal ziekenhuizen. Deze klanten krijgen nu dus de boodschap: " weet je wel zeker dat je deze polis nog wil houden?". Als deze klanten hun polis nu niet omzetten, zal Zilveren Kruis gedurende de rest van het jaar ook minder coulant met hen omgaan, in geval ze toch in een verkeerd ziekenhuis terecht komen.
Groet, Feina.

Medewerker

@Mara, dat is een duidelijk signaal voor ons! Hoewel er steeds meer online gaan wordt,  mag dit natuurlijk geen reden zijn om het niet duidelijk te maken voor iedereen. Welke zaken zou jij graag op papier willen hebben en mocht je toch informatie online willen vinden, heb je dan ideeën hoe dit zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk kan zijn? Zou je hier bijvoorbeeld meer uitleg over willen?

@ Feina, Zoals je aangeeft is de polis inderdaad niet onwettig omdat er 75% vergoed wordt. Hetgeen wat is weggestemd zou kunnen betekenen dat er geen vergoeding meer hoeft te zijn, wanneer er gekozen wordt voor een zorgverlener waarmee geen afspraken zijn gemaakt. Ook de nieuwe  kabinetsplannen staan los van deze polis, die kan op deze manier blijven bestaan. Jij geeft aan dat je voor deze polis geen toekomst ziet.  Hoe zie jij de toekomst voor de verschillende typen basisverzekering?

@Edwin, de reden waarom we de optie aanbieden is omdat de keuze voor deze polis een bewuste moet zijn. Omdat gebleken is dat klanten zich toch niet altijd goed gerealiseerd hebben wat deze polis in de praktijk betekent,  is er voor gekozen om alsnog de optie te geven om te wisselen van polis. Ga jij gebruik maken van deze mogelijkheid?

Bezoeker

In oktober 2014 al heb ik bewust gekeken naar de beperking op de keuzevrijheid van ziekenhuizen. De keuze viel toen op ZilverenKruis omdat in 2014 bij www.zk.nl/zorgzoeker de ziekenhuizen waarvan wij meestal gebruik van maken (Elisabeth ziekenhuis te Tilburg, Tweestedenziekenhuizen te Waalwijk en Tilburg) in die lijst voorkwamen. Ik heb toen voor beiden de Basis Budget verzekering afgesloten + aanvulling ***. 

Krijg ik een schrijven van ZKruis, in februari pas, dat wij alleen maar in 44 ziekenhuizen in 2015 terecht kunnen. Bij controle op zorgzoeker blijkt inderdaad dat de ziekenhuizen waar wij gebruik van maken NIET meer op de lijst staan! Wij wonen in Drunen en moeten nu helemaal naar Breda terwijl in Waalwijk, Tilburg en Den Bosch ook goede ziekenhuizen staan en veel meer dichterbij.

Kan dit zomaar?

Of ben ik nu gewoon genaaid en willen ze nu gewoon alle mensen in mijn omgeving de Basis Budget polis laten  optillen naar Basis Zeker?

Moderator
Moderator

Hoi @Robin1 

Het is zeker niet de bedoeling mensen te 'laten optillen naar BasisZeker'. Wij willen dat onze klanten kiezen voor het pakket dat het beste past. Ik begrijp uit jouw bericht dat je jouw beslissing voor BasisBudget hebt gemaakt op basis van onze contracten en premie van 2014. 

Wij maken jaarlijks afspraken met ziekenhuizen over contractering. In oktoberwas hier nog geen duidelijkheid over. De contractering voor 2015 was op dat moment ook nog niet beschikbaar op onze website. Dit komt omdat wij op dat moment nog in onderhandeling waren met veel ziekenhuizen. 

Al onze klanten die een BasisBudget hebben krijgen van ons een brief omdat er mensen zijn die zich niet realiseerde wat de beperkingen van dit pakket zijn. Je kunt daarom de BasisBudget tot 15 maart aanpassen naar een BasisZeker.

Fanatiekeling
Robin, ik raad je zeker aan om over te stappen naar het duurdere Basis Zeker. De Budgetpolis van Zilveren Kruis is erg gebruikers-onvriendelijk. Immers elk jaar kan er wat veranderen aan de contracten, en dat hoor je dan te laat.
Verder is er nog een nadeel aan de Budget: als je een ernstige ziekte krijgt, moet je natuurlijk vrije artsenkeuze hebben. Dus betaal wat meer voor de veiligheid van je gezin! Trouwens kinderen schijnen standaard al Basis Zeker te hebben, ook als hun ouders Basis Budget hebben. Daaraan kan je ook al de gevaren van de Budget aflezen.
PS let volgend jaar wel goed op wat ZK aan de Basis Zeker verandert. Ook kan juist volgend jaar de Basis Budget beter zijn, omdat je dan een korting kan krijgen op het eigen risico als je naar een gecontracteerde gaat, maar nooit de duizenden euro's straf die nu gelden als je naar de verkeerde zorgverlener gaat.
Groet, Feina.

Bezoeker

Ik heb in oktober voor mijzelf duidelijk de keuze gemaakt voor "selectief" omdat ik nog nooit in een ziekenhuis bent opgenomen. Voor mijn eventuele onderzoeken ging ik altijd naar de ziekenhuizen bij mij in de buurt en deze stonden alle drie in de lijst van 2014. 

Wat mij het meeste steekt is gewoon het feit dat ZK mij niet tijdig heeft ingelicht over de 44 ziekenhuizen die nu wel onder contract staan. Pas eind februari krijg ik een brief hierover. Dit wil niet zeggen dat ik dan voor een andere zorgverzekering zal kiezen en bij mijn oude (Interpolis) zal blijven.

Ik ga natuurlijk wel op tijd over naar het pakket Zeker!

Bezoeker

Feina,

bedankt voor je reactie. Mijn vrouw en ik gaan tijdig over naar het pakket ZEKER. We worden ook al een jaartje ouder en je weet maar nooit.

Mijn kinderen zijn al oud genoeg en wonen zelfstandig.

Zie ook mijn opmerking bij de moderator.

Nieuwkomer

@Michelle naar aanleiding van de ZK brief gedateerd Februari 2015 met onderwerp : mogelijkheid om naar een andere basisverzekering over te stappen

Als ik nu (begin maart) ervoor zou kiezen om daadwerkelijk naar een duurdere basisverzekering van ZK over te stappen waarom moet ik dan het verschil in premie over jan. + feb. betalen over een periode in het verleden indien ik er sowieso geen gebruik meer kan maken van zorg in het verleden. Dit lijkt me nogal een gozpe.

Fanatiekeling
Robin:"Wat mij het meeste steekt is gewoon het feit dat ZK mij niet tijdig heeft ingelicht over de 44 ziekenhuizen die nu wel onder contract staan. Pas eind februari krijg ik een brief hierover. "

Ik heb hier een vraag over : was er een lijst bijgevoegd van ziekenhuizen?
Groet, Feina.