Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Webcare

@ Feina en  Nancy,
Ik heb  een reactie gekregen van mijn collega’s van zorginkoop.

Wij maken voor de natura- als restitutiepolissen dezelfde afspraken met ziekenhuizen over omzetplafonds. Het is niet zo dat je met een restitutiepolis nooit ‘last’ ervaart van een omzetplafond.
Wat de polisvoorwaarde aangeeft is dat je met een restitutiepolis jouw recht op een vergoeding behoudt. Dat betekent dat nota’s die je zelf van het ziekenhuis ontvangt vergoed worden, namelijk voor 100% van het WMG-tarief of marktconform bedrag.

Belangrijk punt is dat het nog steeds aan een ziekenhuis zelf is om een afspraak met een klant te maken. Om op 1 van jouw punten in te gaan Feina: een klant mag (en kan) een ziekenhuis altijd om de rekening vragen. Dat wilt niet zeggen dat een ziekenhuis dan per direct een afspraak maakt, of daar een verplichting toe heeft vanwege een restitutiepolis. In de praktijk werkt het daarom niet als een oplossing voor dit soort situaties.

@ Nancy. Een directe afspraak maken met een ziekenhuis dat een omzetplafond heeft bereikt lukt eigenlijk alleen als er sprake van spoedeisende zorg. Voor niet-spoedeisende zorg beoordeelt het ziekenhuis wanneer de eerstvolgende mogelijkheid is om een afspraak te maken. Onze Zorgcoach kan via zorgbemiddeling nakijken of een klant in een ander ziekenhuis sneller terecht kan.

Daarbij moet ik wel benadrukken dat het volgens onze informatie nog steeds mogelijk is om een afspraak te maken in het ETZ. Daar hebben wij het ziekenhuis ook over gesproken. Het kan alleen wel langer duren voordat je aan de beurt bent. Echter, een afspraak maken is iets anders dan op een wachtlijst komen te staan. Een afspraak is concreet en een wachtlijst is dat niet.

Ik heb jouw signaal daarover nog uitstaan bij mijn collega's van zorginkoop. Ik verwacht daar volgende week meer over te horen.
Fijn dat jij nu in ieder geval een afspraak hebt kunnen maken. Ik waardeer het ook dat je ons op de hoogte houdt, ook al is het probleem voor jou opgelost.  
Wanneer ik meer informatie heb over het ETZ dan laat ik dat hier weten.

Groetjes,
Bart

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Fanatiekeling

@BartH"Belangrijk punt is dat het nog steeds aan een ziekenhuis zelf is om een afspraak met een klant te maken".

 

Ik merk te vaak dat het ziekenhuis de afspraak gaat bepalen of afwijst. Ik vind dat het aan de patient behoort te zijn om een afspraak te maken. Het is onjuist dat een ziekenhuis dit op voorhand bepaalt. 

 

Ik vermoed dat de contracten met de ziekenhuizen niet goed in elkaar zitten. Zij waarborgen dit basisrecht van de patient niet. Ook zijn er vermoedelijk financiele afspraken , die deze beinvloeding van de afspraken uitlokken.

Groet, Feina.

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Community Manager

@Feina Wat bedoel je met: 'Ik merk te vaak dat het ziekenhuis de afspraak gaat bepalen of afwijst.' Kan je dat iets meer toelichten?

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Fanatiekeling

Een verwijzing door de huisarts gaat tegenwoordig vaak via Zorgdomein. Zo kan een ziekenhuis van te voren bekijken welke (soort) patienten ze kunnen verwachten. Ook zonder zorgdomein EIST een ziekenhuis vaak een verwijzing vóóraf. 

 

Maar deze verwijzingen kunnen ook AFGEWEZEN worden. Dat houdt in dat een ziekenhuis geen afspraak wil maken. Redenen:

- postcodebeleid,

- ga maar naar een ander ziekenhuis dichterbij,

- je bent al bij een andere zorgverlener geweest en daarom willen wij nu geen afspraak maken

- het is niet nodig, de huisarts kan je wel helpen.

- de verwijsreden is niet onze specialiteit. 

- de ergste reden, die ze niet zullen vermelden echter, is dat de zorgvraag van de patient hen niet goed uitkomt. 

Natuurlijk zal het ziekenhuis niet altijd elke reden expliciet vermelden, maar deze werkwijze beperkt in ernstige mate de keuzevrijheid van de patient en zijn grondrecht om voor zijn eigen gezondheid hulp te zoeken op een manier die hem goeddunkt. 

Deze redenen treden vaker naar voren als een ziekenhuis buiten de eigen regio wordt uitgekozen.

 

 

Groet, Feina.

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Community Manager

@Feina Ben je hier ook tegenaan gelopen met een restitutiepolis? Een aantal van de argumenten, daar kan ik wel inkomen. Als een ziekenhuis bijvoorbeeld niet gespecialiseerd is in het uitvoeren van een bepaalde behandeling dan is een advies om naar een ander ziekenhuis te gaan wellicht in het belang van de patiënt zelf. En wat bedoel je met "de zorgvraag van de patiënt hen niet goed uitkomt"? Wat is volgens jou dan de onderliggende reden daarvan?

 

En dat een ziekenhuis om een verwijzing vraagt is toch niet vreemd? Daar heb je toch geen kritiek op, maar eerder op wat een ziekenhuis daarna doet op basis van die verwijzing?

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Fanatiekeling

@Raoul Ik reageer op jouw vraag “En dat een ziekenhuis om een verwijzing vraagt is toch niet vreemd? Daar heb je toch geen kritiek op, maar eerder op wat een ziekenhuis daarna doet op basis van die verwijzing?”. 

Ik heb wel kritiek als het ziekenhuis eist dat de verwijzing vóór het maken van een afspraak moeten worden ingeleverd. Dit is niet volgens de regel , die luidt:  “een patient kan altijd een afspraak maken, maar hij moet de kosten zelf betalen als hij op het moment van het consult geen verwijzing bij zich heeft. Het vooraf opvragen van de verwijzing heeft nadelen voor de patient: 1. vertraging 2. Het geeft het ziekenhuis de mogelijkheid om consulten “ af te wijzen”.

 

Ik vind dat het ziekenhuis altijd toegankelijk moet zijn. Op deze manier kunnen consulten op oneigenlijke manier worden afgewimpeld. Bijvoorbeeld consulten die voor het ziekenhuis te duur of te ingewikkeld zijn. 

 

En ja, ik ben hier zelf tegenaan gelopen. Ik kreeg bijvoorbeeld het advies om vooral niet te vertellen dat ik al in bezit was van medische informatie over mijn situatie. Ook het postcode beleid heb ik meegemaakt. Ook maakte ik een andere manier van patientsturing mee: de wachttijden van de ene vestiging langer voorstellen dan de werkelijkheid ( met de bedoeling de patienten naar het andere ziekenhuis te lokken).

Groet, Feina.

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Community Manager

@Feina

 

Okee, ik moet even orde scheppen voor mijzelf, omdat het best veel verschillende onderwerpen zijn. Volgens mij begonnen we met de verschillende typen polissen in combinatie met zorgplafonds. Dus laten we dat hier bespreken. 

 

 

Daarnaast heb je het over andere manieren waarop een ziekenhuis volgens jou op oneigenlijke wijze stuurt in de toegang tot zorg, door het oneigenlijk toepassen van het postcode-beleid, en het verkeerd voorstellen van wachttijden. Wat ik niet snap is waarom het verkeerd is dat een ziekenhuis iemand naar een ander ziekenhuis verwijst wanneer een ingreep hen te ingewikkeld lijkt, maar goed, buiten dat, zijn dit volgens mij allemaal andere punten van kritiek en kunnen we die prima bespreken in een ander topic. Hier gaat het nu over het zorgplafond.

 

Is er in dit topic op de vraag hoe het zit met zorgplafonds en een restitutiepolis nu voldoende beantwoord?