Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Geregelde bezoeker
Ik kan niet in mijn eigen ziekenhuis behandeld worden omdat Zilveren Kruis te weinig zorg heeft ingekocht. Het budget is blijkbaar al verbruikt terwijl het jaar nog maar op de helft is! Dit is toch te gek! Ik betaal wel voor deze zorg dus heb er recht op. En al die klanten die na mij komen ook!
Dit kán toch niet!! Wie heeft hier ook mee te maken? Dien een klacht in zodat ze hier iets aan doen!!

Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

26 ANTWOORDEN

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Fanatiekeling

Helemaal mee eens: hang het aan de grote klok! Waarom geheimzinnig doen over om het ziekenhuis? Om welk ziekenhuis gaat het ? En welke behandeling? 

Groet, Feina.

Re: Geen behandeling in eigen ziekenhuis omdat budget van Zilveren Kruis is verbruikt!

Geregelde bezoeker
Het gaat om de kno-poli in het ETZ Waalwijk/Tilburg. Geen idee wie hier blundert in het bepalen van het budget, ziekenhuis en verzekeraar wijzen uiteraard naar elkaar🤔 Helaas zijn opnieuw de klanten/patiënten hiervan de dupe!

Geregelde bezoeker
Volgens mij is de oplossing heel eenvoudig: Zilveren Kruis koopt budget bij en kan haar klanten gewoon weer bieden waar zij recht op hebben!

Fanatiekeling

Ik vind dat het meer bekend moet worden dat er geen vrije ziekenhuiskeuze meer kan zijn ten gevolge van budgetoverschrijdingen. Dit staat sinds twee jaar wel verplicht in de polisvoorwaarden van veel zorgverzekeraars. Maar sommige zorgverzekeraars doen hier gelukkig niet aan mee. Dus de verzekerden hebben de mogelijkheid om over te stappen!

Groet, Feina.

Vaste bezoeker

Goh, ik had geen idee dat het zo (mis) kan gaan en op die manier 'werkt' tegenwoordig. Ik ben benieuwd wat Zilveren Kruis hiervan vindt en wat ze eraan kunnen doen (en waardoor het komt dat het budget zo extreem tekort schiet).

Moderator

Hoi Nancy,

Wat vervelend dat je in deze situatie zit. Ik kan je vertellen dat we op de hoogte zijn van de situatie met dit ziekenhuis. We hebben daarom ook contact gehad met dit ziekenhuis en onze klanten kunnen er terecht - dus jij ook! Mocht je sneller geholpen willen worden in de regio, dan kan de zorgcoach je bemiddelen. (Dat is overigens zo voor planbare zorg in alle ziekenhuizen.)

Meer weten over de zorgcoach of contact met ze opnemen, kijk dan ook op eens deze pagina: zorgcoach 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker
Aangenaam verrast ben ik om dit te lezen! De stellige reactie van je collega was afgelopen vrijdag namelijk het tegenovergestelde. Dit had ik dus niet verwacht. Ik bel morgenochtend meteen naar de poli voor een afspraak! Dank dat jullie mijn klacht serieus nemen👍

Geregelde bezoeker

Helaas te vroeg gejuicht☹ Geen idee waar jij je informatie vandaan hebt Eva van Zilveren Kruis, maar jullie klanten kunnen nog steeds niet terecht in het ETZ! Ik wilde vanochtend een afspraak maken maar kon niet; blijkbaar hebben jullie het budget dat in juni(!) al verbruikt was nog steeds niet bijgekocht. Foute info dus!

Moderator

Wat vervelend Nancy! Zo blijf je maar heen en weer gaan tussen ziekenhuis & verzekeraar.

Ik heb meteen contact opgenomen met de personen waarvan ik mijn informatie heb ontvangen. We hebben deze week contact gehad met het ziekenhuis en er is echt nog financiële ruimte voor onze klanten dit jaar. Ik betreur het om te lezen dat ze zeggen dat die ruimte er niet is. Het zou wel kunnen dat een eventuele afspraak niet op hele korte termijn mogelijk is. Wachttijden zijn er helaas, zeker in de vakantie periode. Maar als ik het goed begrijp willen ze helemaal geen afspraak met je maken? 

Ik heb je reactie ook doorgestuurd naar mijn collega's die contact met het ziekenhuis hebben over deze situatie. Om aan te geven dat het toch nog niet helemaal goed loopt in de praktijk. ​​​​​​​

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Beste Nancy70,

Ik weet voor volgend jaar een oplossing voor dit probleem. Als je namelijk een restitutieverzekering bij Zilveren Kruis neemt (1€ per maand duurder), dan heb je hier geen last van. Zie de polisvoorwaarden.

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker
Sorry hoor Eva, maar met dit antwoord kan ik toch niks! Dat is hetzelfde als zeggen: zoek t zelf maar uit!😕 Fijne service voor je klant!
Als t dan écht waar is wat jullie beweren, dan zou ik als Zilveren Kruis dit recht willen zetten en er zélf voor zorgen dat mijn klant die afspraak krijgt!
Ben zwaar teleurgesteld door dit onterecht gepingpong!😝

Geregelde bezoeker
Hi Feina, dank voor jouw tip en het meedenken, maar ik héb juist zo'n restitutiepolis! Bij Zilveren Kruis heet deze Basis Exclusief en is de duurste van de drie. Qua basisverzekering kan ik dus niet beter verzekerd zijn, maar zoals je leest heb je hier dus niks aan😣

Moderator

Gisteren is er contact geweest met het ziekenhuis en toen heeft ETZ verzekert dat de boodschap die ik heb doorgegeven in mijn reactie ook wordt uitgedragen. 

Het nieuws dinsdag tegen het einde van de werkdag was 'vers van de pers'. Misschien waren nog niet alle poli's op de hoogte. Maar dat is lastig om zo aan te geven. Hoe dan ook, na het contact wat gisteren heeft plaatsgevonden met het ziekenhuis, gaan we er vanuit dat je nu gewoon een afspraak krijgt.

Hiermee bedoel ik niet dat je het zelf maar moet uitzoeken, Nancy. Maar meer: Zou je het nog een keer willen proberen? Waarschijnlijk een kink in de kabel maar het zou nu moeten lukken.

En als dat er nu om één of andere redenen niet lukt en er nog steeds andere antwoorden worden gegeven, dan blijven we graag met je in gesprek over wat zich nu dan precies heeft voorgevallen. Met als gevolg dat onze inkoop afdeling met jouw verhaal weer contact gaat opnemen. Totdat dit probleem zich oplost. 

Ik besef me goed dat jij inderdaad tussen ziekenhuis en verzekeraar in staat. Je wilt alleen maar een afspraak maken in het ziekenhuis. Het is heel vervelend dat dit extra telefoontjes en berichten met zich meebrengt. Mijn collega's van webcare zullen ook nog even privé reageren op je Twitter berichten, kijken of we je nu al met iets kunnen helpen. We blijven graag op de hoogte! 

Fanatiekeling

Nancy, ik heb de polisvoorwaarden van de restitutieverzekering erbij gepakt. 

Er staat dat " omzetplafonds" ( = de officiële term hiervoor) geen gevolgen hebben voor de restitutieverzekerde.

Zie polisvoorwaarden artikel 4.2 op pagina 11 en de bijlage. 

PS  vreemd dat Zilveren Kruis jou hierover niet zelf wist te adviseren. 

PS het overzicht van zorgverleners waarmee een omzetplafond is afgesproken, zou op de website te vinden zijn. ( zie Artikel 4.2 onder 3: "3 Via de Zorgzoeker op www.zk.nl/zorgzoeker kunt u terugvinden met welke zorgverleners wij een omzetplafond hebben afgesproken." )

Heb je voldoende informatie? 

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker
Het ziekenhuis maakt nog steeds geen afspraak met klanten van Zilveren Kruis die een 'gewone' verwijzing hebben van de huisarts. Ze vertelden mij vanochtend dat je dan op een wachtlijst komt en het misschien wel 3 of 4 maanden kan duren voordat je daadwerkelijk terecht kunt. Dit alles komt doordat t budget er (zowat) doorheen is. Alleen ZK-klanten met een spoedverwijzing kunnen/mogen/moeten zij helpen.
Je collega van webcare bood (na een week pingpongen!!) aan om voor mij te bellen met t ziekenhuis. Fijn, maar voor mij te laat! Ik heb inmiddels via een andere weg een afspraak gemaakt.

Geregelde bezoeker
Dankjewel Feina voor jouw inspanning! Voor nu schiet ik er helaas niet veel meer mee op, maar bij t kiezen van een andere zorgverzekeraar weet ik voortaan beter waar ik op moet letten!🤔

Fanatiekeling

Nancy, eigenlijk is het door Zilveren Kruis wèl goed geregeld: verzekerden met restitutiepolis zouden geen last moeten hebben van omzetplafond, doordat dit in de polisvoorwaarden is vastgelegd. Dit is niet bij alle restitutieverzekeraars het geval. ZIlveren Kruis is hier een gunstige uitzondering.

Hoe jij had moeten handelen om het toch voor elkeaar te krijgen weet ik niet. Eigenlijk had ZK direct aan moeten geven wat ik jou heb verteld. Ik vermoed dat je je bij het ziekenhuis had moeten melden als "niet verzekerd". In dat geval stuurt het ziekenhuis de rekening naar jou in plaats van naar de zorgverzekeraar. Daarna krijg je 100% van het marktconforme Nederlandse tarief voor die behandeling vergoed. Graag commentaar van ZK: wat had Nancy met haar restitutiepolis moeten doen om volgens polisvoorwaarden tòch een afspraak te kunnen maken? 

PS ik denk dat de oplossing was geweest: tegen het ziekenhuis zeggen dat ze de rekening naar jou thuis kunnen versturen. 

Groet, Feina.

Webcare

@Feina, In onze polisvoorwaarden staat dat omzetplafonds geen gevolgen hebben op het recht op een vergoeding, maar dat het wel zo kan zijn dat je in het vervolg zelf de nota’s moet indienen.

Ik ga uitzoeken hoe je dit als klant aan zou moeten pakken. Terecht dat je daar een vraag over stelt! Ik neem hierover contact op met mijn collega’s van zorginkoop. Wanneer ik meer informatie heb laat ik je dat weten.

Groetjes, Bart

Geregelde bezoeker
Dat is dan inderdaad de vraag, maar wat net zo belangrijk is is de vraag hoe je überhaupt een afspraak maakt. Anders krijg je sowieso geen nota laat staan dat je 'm in kunt dienen!