Eigen risico, wat vind jij daarvan?

Re: Eigen risico, wat vind jij daarvan?

Geregelde bezoeker

het eigen risico is meer dan 30 euro per maand, dus een grote factor ten opzichte van je maandpremie, dus gewoon in de maandpremie verwerken is veel eerlijker en transparanter. Nu bespaart men op het eigen risico door uitstel van behandeling waardoor het herstel veel duurder zal uitvallen !!

Fanatiekeling

Ik vind dat het eigen risico niet in de maandpremie verwerkt moet worden: dat zou oneerlijk zijn tegenover de mensen die het eigen risico niet gebruiken. 

Gezien de discussie zien veel mensen het eigen risico als een straf die ze niet verdiend hebben. Vergelijkbaar met het eigen risico bij een auto-ongeluk. Dan heb je namelijk meestal wel ' schuld'. Dit word veroorzaakt door de term " eigen risico". Dit zou eigenlijk veranderd moeten worden in " eigen betaling aan de voet". 

Groet, Feina.

Stamgast

@Feina

Oneerlijk voor de niet gebruikers van het eigen risico ? Snap ik niet hoor !

Het E.R.of hoe je het ook noemen wil dient in de premie van iedere verzekerde verwerkt te worden. De verhoging kan aanzienlijk lager zijn dan het huidige E.R.-bedrag van  € 385,00 per jaar. Er betalen meer mensen aan mee !

Verder zou voor een kind een klein bedrag aan premie ingevoerd kunnen worden. Nu

is dit tot 18 jaar geen eigen risico en ben je 18 geworden en heb je een chronische

kwaal, gelijk het volle pond - € 385,00.

Groet,

Joop Deschamps

0 is dan het huidige van € 385,00 per jaar,

Vaste bezoeker
Indien ik deze berichten lees krijg ik het idee dat er mensen zijn die denken dat het leuk is en voor je lol om naar een arts te gaan en daarna medicijnen moet slikken of nog erger naar een ziekenhuis. Toevallig moet ik beide en heb ik in april mijn eigen risico helemaal verbruikt en ik val niet onder chronisch zieken. Bij mij speelt leeftijd en geschiedenis ook een rol en dat is niet te onderschatten. gr.

Gast

Is er iemand die zich realiseert dat de tweedeling in gezond/ziek veel verder gaat dan de vraag of het eigen risico fair is of niet? Mensen die weinig zorg verwachten nodig te hebben kunnen kiezen voor een aanzienlijke korting op hun premie door het eigen risico omhoog te zetten. Daar komen ze toch niet aan, dus dat risico nemen ze graag. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen, als ik die keus nog had voor mezelf of mijn gezinsgenoten, zou ik die mogelijkheid ongetwijfeld benutten.

Buiten het feit dat deze mensen misschien ruimte hebben voor sparen, kunnen ze zich daarbij ook een hogere aanvullende verzekering én een goede tandartsverzekering veroorloven.

Chronisch zieken hebben vaak een teruggang in inkomen, zijn vaak verplicht te beknibbelen op de basispremie, de tandartsverzekering én de aanvullende verzekering, Zij krijgen daardoor te maken met een volledig verbruiken van het eigen risico maar tevens met noodzakelijk zorg die niet meer of maar gedeeltelijk vergoed wordt, zaken waar gezonde mensen zich helemaal niet mee bezig hoeven te houden.

De solidariteit is volkomen zoek met dit systeem, de rekening wordt bijna volledig gepresenteerd aan de zwakste schouders.

Zou het niet veel eerlijker zijn om de kosten eerlijker te verdelen, zodat draagkrachtiger mensen in verhouding meer betalen. maar daardoor ook dezelfde solidariteit mogen verwachten vanaf het moment dat ze wél iets gaan mankeren? Want geloof me, dat moment komt voor iedereen, vroeger of later.

En dat is mijn laatste punt, mijn leeftijdsgenoten hebben vele gezonde jaren meebetaald aan zo'n solidair stelsel, en mogen nu op de blaren zitten van het afschaffen van die solidariteit en het instellen van marktwerking waardoor wij tevens mee mogen betalen aan het winstoogmerk van veelverdieners. Is dat eerlijk?

Vertrouwd gezicht

Zeer juist opgemerkt LL 1958. Ook bij mij kon het niet op, uitgebreide verzekering en 4 sterren aanvullend. Daarvoor "particulier" verzekerd. Overigens "ook" verplicht door de hoogte van mijn inkomen. Ik heb in mijn werkzame leven echt mijn best gedaan met als "apotheose" een hartinfarct. Door dat werken? Je zal het nooit echt weten maar het gevolg is wel dat het al snel achteruit ging met het inkomen. De ene ster na de andere ster sneuvelde tot ik er nu nog 1 over heb, uit voorzorg voor eventuele fysiotherapie. Allemaal te danken aan de heren Hoogervorst en Klink van VVD en CDA die verantwoordelijk zijn voor de huidige zorgverzekeringswet thans uitgevoerd door een al even fanatieke mw. Schippers-VVD !! En om het nog een tandje erger te maken kan je in gevecht met je zorgverzekeraar, in mijn geval dus het Zilveren Kruis, over de "vergoeding" van te verstrekken generieke / preferente rommel.

Gast

wij gaan dit niet winnen en er over door blijven zeuren hier is dus ook niet relevant.
Wij zijn naar dit systeem gedwongen omdat er narkt werking zou ontstaan.Ook ZK is daar van zelf overtuigd er is alleen geen markt werking bij wie je ook zit je blijft de zelfde kosten houden.Nee je kan hier beter als Asielzoeker in dit land komen.

opvallend hoge kosten voor gezondheidszorg (€6.160) per hoofd, per jaar. Asielzoekers hebben geen eigen risico of bijdrage, alles wordt vergoed door het Centraal Orgaan voor opvang Asielzoekers, COA. en met die 25000 asielzoekers per jaar die dat kind van groen links binnen wil halen is het einde nog niet in zicht van de verhogingen.
Meld je bij COA dan krijg je netjes het merk status houden en hebt voorang op alles.

Stamgast

@Hatm

Het gaat om het Eigen Risico hoor ! En nou niet gaan zeuren over asielzoekers

die aan al die verhogingen van de ziektekosten schuldig zouden zijn !

Groet,

Joop Deschamps

Stamgast

@WimKoerten

Een werkzaam leven, het kon niet op, uitgebreid verzekerd (4 sterren), particulier

verzekerd, etc. Het lijkt me, gezien uw redelijk hoge inkomen, dat u naast uw AOW ook een behoorlijk goed pensioen hebt opgebouwd. Heeft u echt wat te klagen ?!

Groet,

Joop Deschamps

Gast

Nee geen 4 sterren lees eens waarvoor je dat zou nemen,en ja 44 jaar gewerkt en aow en klein pensioen want ook daar zitten ze aan. En ik klaag hier niet voor mijzelf maar voor de mensen die altijd hun eigen risico de eerst maand al kwijt zijn. En u begrijpt er dus ook geen ene moer van ja wij betalen die eigen risico van al die instromers via belasting.
zeker groen links stemmer. open je ogen en lees waarvoor je verzekerd bent.

Stamgast

@Hatm

Dag Hatm,

Heel fijn dat u het opneemt voor degenen die de pech hebben een chronische kwaal te hebben. Ik heb er op dit forum al doorlopend voor gepleit dat deze pechhebbers helemaal geen eigen risico betalen. Je bent jong, je hebt een handicap, ga je op je 18e verjaardag een eigen risico betalen ! Heel je korte of lange leven lang !  Dat kan toch niemand redelijk vinden !!

Ook fijn dat het u zo goed gaat !  Overigens lijkt mij uw pensioen  na 44 jaar lang hard werken echt niet zo slecht, ik denk eigenlijk behoorlijk goed ! Ik gun het u !

Groet,

Joop Deschamps

Vertrouwd gezicht

Beste Deschamps en beste Hatm, Ik klaag volgens mij ook niet en ik ben met jullie van mening dat het eigen risico zou moeten verdwijnen. Of interpreteer ik jullie nu ook verkeerd !! Ik heb alleen maar willen schetsen hoedat zou kunnen gaan als je jong bent en nog niets mankeert. Volgens mij zijn wij het ook niet oneens. maar wordt er van alles bijgehaald waar dit topic feitelijk niet over gaat. Ik heb inderdaad een aardig pensioen maar ook niet meer dan dat. Is het dan vervolgens "verboden" om mee te praten over dit onderwerp en "begrijp je er dan geen moer van"?! Kan dat trouwens niet wat vriendelijker. Tenslotte zitten wij met z'n allen in hetzelfde schuitje. Over de reden dat ik ik ooit 4 sterren verzekerd was hoef ik u niet te informeren. U mag daar best wat van vinden maar u weet h e l e m a a l niets van mijn persoonlijke omstandigheden. Ook op welke partij ik stem gaat u niets aan maar dat is ter uwer informatie niet GL.

Stamgast

@WimKoerten @Hatm

We zijn het dus eens !  Het Eigen Risico moet verdwijnen en vooral omdat het een

oneerlijk systeem is. Heel veel premiebetalers betalen ook nog elk jaar het eigen risico bedrag, jaar in jaar uit !! Het ziet er momenteel niet naar dat het E.R. verdwijnt, aangezien er doorlopend tekorten blijken te bestaan. Maar schaf dan om te beginnen het E.R. af en  verhoog de maandelijkse premie. De premie hoeft geen € 32,00 p.m.omhoog te gaan, maar mijns inziens misschien de helft, ca. € 16,00 p.p.p.m. of minder. Er betalen dan meer mensen mee aan de tekorten in de gezondsheidszorg.

De maandelijkse premies zijn nu al erg hoog en zullen dan nog hoger worden en daar

zal wat aan gedaan moeten worden. Het schijnt, het schijnt dat door Nederland heel slecht wordt ingekocht ! België, Duitsland, Scandinavië, enz. betalen voor medicijnen - en dat zijn er heel veel - veel en veel minder dan Nederland. Scheelt honderden miljoenen per jaar !!  Een flinke slok op een borrel dus. Ook op allerlei andere medische inkopen, instrumenten, scanners, etc. zal een enorme inkoopwinst te behalen zijn en daar moet dus ook wat aan gebeuren. En zo kan tenslotte ook de maandelijkse premie op een beetje normaler niveau gebracht worden. En dan niet over een paar jaar, het liefst al begin volgend jaar !!! 

Ik laat het hier maar bij, ik word er een beetje moe van.

Groet,

Joop Deschamps

Gast

Je hebt helemaal gelijk wij hebben een europesche Unie maar gezamelijk inkopen is nog niet bij ze opgekomen.En verder laat ik het hier ook bij,kijk eind van het jaar wel weer wat de marktwerking ons gebracht heeft.

Nieuwkomer

Waarom draaien we het niet een keer om? Waarom niet gewoon alles, maar dan ook alles, in het e.r..

Wat een verademing!

Waarom betaal ik i.g.n. premie. Ik ben kerngezond, heb e.r. op max. Maar omdat ik er helaas niets aan kan doen dat m'n oogleden ongeveer op m'n knieën hangen, mag ik wel even het volledige bedrag eerst van m'n e.r. betalen.

Nee, had ik dan maar gebruik gemaakt van ketenzorg door bijvoorbeeld mezelf een COPD te roken of een dyabetes te vreten! JA!! Ik weet het: er zijn ook mensen die er echt niets aan kunnen doen. Of had ik maar een gezinnetje gesticht: gewoon gebruik maken van kraamzorg of weet ik veel wat en lekker declareren.

Nee hoor. Een gezonde jonge man die z'n hele leven al gezond leeft en (hier en daar een slijmbeursontsteking daar gelaten) nooit bij de dokter komt mag met zijn medische indicatie oogleden gewoon ff het volle pond betalen.

Ik snap ook wel dat het een collectief systeem is. Maar dat is de belastingdienst ook. Waarom gaan we niet over op een 'gebruiker betaald' systeem: Wil je jezelf de suiker in vreten? Prima: van gebak tot chips tot hamburgers gaat gewoon 30% belasting op. Wil je een gezin stichten? Prima: Dit zijn de kosten en vermoei mij er niet mee. Ondertussen houden al die (kinder-)toeslagouders wel mooi mijn werkplek bezet hè.

Raar? Nee, helemaal niet: rokers doen het al jaren. We doen het al jaren met onze auto. Wordt het geld ook besteed aan datgene waarvoor het ook geheven is? Nee! Maar dat is politiek. 

Magoed: Ik betaal mijn 600 eu kostende ooglidcorrectie wel hoor. Maar hou alsjeblieft op met dat gezeur of e.r. nu een goed systeem is of niet. Ga dan de politiek in en zorg dat er een suiker- en vetTax komt.

Ik zag net in mijn kostenoverzicht dat ik een abonnement heb bij m'n huisarts. HUH??? Nog ff en die gaat ook uit het pakket. Let maar op.

Veel plezier!

Stamgast

@Sébastian

Ja, als u een vrijwillig eigen risico hebt genomen van € 500,00 en u raakt

lichtelijk gehandicapt (uw oogleden gingen zwaar hangen) en dat moet verholpen worden dan moet je die € 600,00 aan herstelkosten natuurlijk helemaal zelf betalen !  Gelukkig hebt u dan nog maar een verplicht eigen risico van € 285,00. Aangezien uw gezondheid verder niets te wensen overlaat, zal het daarbij wel blijven en natuurlijk de komende jaren ook.

Ik ben tegen het Eigen Risico, maar premie zal er natuurlijk altijd wel betaald moeten worden. Hele grote operaties, ziekenhuiskosten enz. enz. zullen toch op één of andere manier betaald moeten worden !?

Uw verdere verhaal vind ik overigens grotendeels gebazel en daar reageer ik maar niet op ! Wat betekent eigenlijk i.g.n. ?  In Godes naam ?

Groet,

Joop Deschamps

Vertrouwd gezicht

Ik weet best dat mijn commentaar er ook wel eens een is die vol met frustratie zit maar jouw stukje beste Sebastian wint het volgens mij. Het raakt kant noch wal. Je hebt gekozen voor het maximale e.r. omdat je zo gezond bent. Dan doet er zich iets voor waar ik mij heel goed van kan voorstellen dat je dat verholpen wil zien. Dan loop je nu eenmaal tegen het zelf gekozen eigen risico aan. Waren die zware oogleden er eigenlijk niet ook al op het moment dat je koos voor het maximale e.r.? Dan was die keus niet heel handig. Je vraagt waarom je in gods naam premie betaalt? Daar blijkt toch een zekere, ahum, kortzichtigheid uit. Want er kan je natuurlijk van alles gebeuren dat wel heel veel geld kost. Je bent nu nog gezond maar wat als dat niet langer het geval is? Stap je dan snel in met een verzekering om die dure hartoperatie of een behandeling tegen kanker te laten betalen?!  Wat mensen met COPD of diabetes hiermee te maken hebben ontgaat mij. Gelukkig zet je er nog wel bij dat die mensen er misschien niets aan kunnen doen want dat is vaak ook zo. Je gaat je tirade verder met het collectieve van het systeem en maak dan de vergelijking met het belastingsysteem. Je gaat nog een stapje verder met een hogere belasting op suiker en vetwaren. Dat heeft net zo weinig met het e.r. te maken als het wel of niet aanschaffen van de JSF of het wel of niet aanschaffen van duikboten. Misschien kan je ook nog ontwikkelingssamenwerking erbij halen en dat allemaal alleen maar omdat jij uiteindelijk weer beter kan zien. Misschien gaat dan ook gelijk het licht voor je aan dat dit totale onzin is. Dat je gezien je "HUH" niet wist dat er zoiets is als een zoals jij dat noemt "abonnement" op de huisarts is verbazingwekkend. Dat kon je in ieder geval al veel eerder weten. Voor elke ingeschrevene ontvangt een huisarts een bepaald basisbedrag. Dat was ook al voor de nieuwe zorgverzekering het geval. Tenslotte mag jij best vinden dat het gezeur zoals jij dat noemt over het e.r. mag ophouden. Je hoeft het trouwens niet te lezen dan heb je er ook geen last van. Ik en velen met mij kiezen er echter voor om te blijzen "zeuren" opdat het afgeschaft wordt. Dat komt voor jou helaas te laat voor je ooglidcorrectie maar dan hebben anderen er nog wat aan. Enne € 600,00 voor die operatie is nog goedkoop. Ik heb heel andere bedragen gezien.  

Vaste bezoeker
Halo Sébastiaan, Een beetje sarcasme kan ik wel begrijpen maar blijf dan wel bij het onderwerp en begraaf het niet onder met ander sarcasme want daar heeft niemand iets aan.

Gast

@Sébastian

Dus chronisch zieken en gehandicapten mogen van jou niet zeuren over het feit dat ze al jaren en waarschijnlijk de rest van hun leven de hoofdprijs betalen, buiten alle extra kosten omdat bepaalde broodnodige zaken niet (meer) vergoed worden, daling van inkomen etc.? En jij, die kennelijk al jaren profiteert van de laagste premie, geen bijkomende kosten en, last but not least, een goede gezondheid geniet, hebt wel het recht om te klagen? Ruilen?

O nee, dat is waar ook, alle Kanker-, Reuma-, Chrohn-, Diabetes-, Hart-  en noem maar op- patiënten hebben dat geheel aan zichzelf te wijten, toch?

Vraagje; heb jij al die jaren zitten slapen dat je oogleden zijn gaan hangen?

O nee, dáár kan je natuurlijk niets aan doen.

We blijven lachen met jou Smiley Knipoog

Gast

Wat moet er in feite gebeuren om de ziekte kosten te kunnen beheersen

Het eigen risico wat 385 euro is geworden is nu al voor velen een grote uitgave, ondankd dat er door Achmea een regeling is om dat te voldoen in gedeelten wat voor veel mensen gelukkig is.

Vol bewondering was ik pas bij d aptheek om mijn medicijnen op te halen waar meerdere mensen die voor mij waren velen daarvoor behoorlijke bedragen bij moesten betalen waar ik van schrok ondanks dat toch ieder een verzekerd is waar je zels aan kan geven waar je voor verzekerd ben waar ik van vermoed dat het gebeurd op voorgaande jaren.

Nu is mijn vraag waar gaan we naar toe wat verzekeren betreft warvan we weten dat de eigen bijdrage volgens de regering alleen maar toe zal nemen wat nu al een probleem is voor vele gezinnen,

Het nieuws wat je wel eens hoort dat de verzekeringen niet voldoende ontvangen wat de uitgaven betreft, ondaks dat er enkele verzekeringen zijn die niet voor verhogingen in zijn, nu ben ik benieuwd waar komt de verzekeringen nu mee in de komende jaren

om toch alle verplichtingen na te komen,waar ik persoonlijk niet psitief kan zijn,wat zou nu de mogelijkheid zijn van Achmea zelf om daar in te gemoed te komen,ik persoonlijk vond het vroeger beter dat er nog geen eigen risico betaald moest worden ten op zichte van nu.ik vind het altijd noch jammer dat dit voorstel van een minister aan genomen is.