Declaratie ziekenhuis na meer dan een jaar

Starter

Ik ben  in april 2017 voor een behandeling in het ziekenhuis geweest.

Op de nota van juni 2018 krijg ik hier pas een nota van.

Maar als een jaar later dus.

Is dit een normale gang van zaken? Kan dit niet sneller?

Ik had hier geen rekening (meer) mee gehouden, en dacht dat het vergoed was door het Zilveren Kruis.

Mvg,

Peter

Declaratie ziekenhuis na meer dan een jaar

3 ANTWOORDEN

Re: Declaratie ziekenhuis na meer dan een jaar.

Webcare

Dat valt tegen Peter, in 2017 kosten maken in een ziekenhuis die pas in 2018 worden verrekend.

Natuurlijk reken je daar niet meer op.

Waarom duurt het nu zo lang voordat jij de kosten te zien krijgt op 'Mijn Zilveren Kruis'?

Wij versturen het declaratieoverzicht nadat wij een nota van de zorgverlener hebben ontvangen. Behandelingen kennen verschillende doorlooptijden. Sommige zijn korter en anderen zijn langer. Er zijn wettelijke looptijden voor het afrekenen van behandelingen in het ziekenhuis (DBC = hetzelfde zorgtraject). Een ziekenhuis mag rekeningen indienen zelfs tot 1 jaar nadat de behandeling klaar is.

Per 1 januari 2015 is de maximale looptijd van een DBC verkort. En is nog maximaal 120 dagen (Daarvoor was dat 365 dagen). Hou er hierbij rekening mee dat een ziekenhuis niet eerder dan 120 dagen na het eerste consult de nota bij ons zal indienen. Het indienen van de nota kan pas nadat een DBC (hetzelfde zorgtraject) is afgerond. Zodra de nota is ingediend kun je dit terugzien in 'Mijn Zilveren Kruis'

Veel mensen hebben vragen over rekening van het ziekenhuis. De meestgestelde vragen en antwoorden hebben wij voor je op een rij gezet. Je leest hier meer uitleg over ziekenhuisnota's.

Je dacht dat je behandeling vergoed werd. Ben je bekend met het verplichte eigen risico? 

Iedereen van 18 jaar en ouder die zorg krijgt uit de basisverzekering, betaalt verplicht eigen risico. Elk jaar opnieuw bepaalt de overheid de hoogte hiervan. In 2017 en 2018 is het verplichte eigen risico €385. Je maakt het eigen risico eerst op vóórdat je een vergoeding uit de basisverzekering krijgt.

Je kunt controleren in Mijn Zilveren Kruis hoeveel eigen risico er nog voor je openstaat. Op de laatste pagina van je declaratieoverzicht vind je de bedragen die we nog in rekening brengen.

Mocht de rekening hoog uitvallen kun je een betalingsregeling vragen.​​​

Wil je nog iets weten, stuur gerust een privéberichtje, we willen graag dat het helemaal duidelijk is voor je.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Declaratie ziekenhuis na meer dan een jaar

Starter

U schrijft dat een ziekenhuis tot 1 jaar na behandeling de kosten kan indienen, en vanaf 1 januari 2015 nog maar 120 dagen.

In mijn geval zijn beide perioden al voorbij.

Er zit meer dan een jaar tussen het onderzoek en het indienen van de nota.

Mvg,

Peter Janssen

Re: Declaratie ziekenhuis na meer dan een jaar

Webcare

Goedemorgen Peter,

De termijnen die mijn collega aangeeft zijn minimale termijnen. Een ziekenhuis zal niet eerder dan 120 dagen na het eerste consult de nota bij ons indienen. Dit doet het ziekenhuis, omdat alle behandelingen in deze periode onder hetzelfde zorgtraject (dbc) valt. Daarna kunnen ze dus überhaupt pas indienen.

Over het algemeen worden ziekenenhuisnota's na ongeveer 5 maanden bij ons ingediend. Dat het bij jou meer dan een jaar duurt, is wel bijzonder lang. Kan me voorstellen dat dit rauw op je dak komt en je er geen rekening meer mee had gehouden. Je kunt het ziekenhuis hier ook op aanspreken. Dat er nog eigen risico wordt gerekend klopt helaas wel. Pas na 2 kalenderjaren brengen we geen eigen risico meer in rekening, omdat het te lang geleden is. (we brengen nu dus bijvoorbeeld geen eigen risico 2016 meer in rekening)

Geeft dit voldoende antwoord op je vraag?

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.