Declaratie onvolledig en vergoeden klakkeloos

Gast

zilveren kruis vergoed klakkeloos de declaratie's van indieners zoals apotheek.
er wordt niet gevraagd wat ze indienen alleen de naam van product en niet hoeveelheid.
ik ben er nu achter dat ze verkeerde namen indienen minder geven zelfde declareren.
ik ben voor declareren via de mensen die declaratie indienen bij zorg verzekering .
die betalen klakkeloos wat zij indienen en halen kosten bij ons op zonder controleren.
ik wil weten wat ik moet betalen voor wat ik moet betalen en niet een kreet van de naam van het medicijn maar ook de hoeveelheid wat geleverd is en dat kan ik nergens vinden.

Declaratie onvolledig en vergoeden klakkeloos

8 ANTWOORDEN 8

Re: Declaratie onvolledig en vergoeden klakkeloos

Fanatiekeling

In de "mijnzilverenkruis" omgeving zou ook het aantal afgeleverde tabletten moeten staan. Bij mijn eigen zorgverzekeraar ( niet ZK) is dat namelijk wèl zichtbaar. Soms moet je even zoeken om te vinden hoe je dit zichtbaar kan maken. Soms gewoon op de regel klikken. Diadino kan je dit vast goed uitleggen. Misschien kan hij er als bewijs een printje uit zijn eigen "mijnzilverenkruis" bij kan zetten en de juiste aanwijzing over hoe je dit kan vinden.

Er zijn ook zorgverzekeraars die te weinig informatie geven in de "mijnomgeving". Ik hoop echter dat zilverenkruis dit wel goed doet.

Ik vind dat Zilveren Kruis een uitleg over het gebruik van "mijnzilverenkruis" op de website moet zetten. 

PS doordat apotheken met verschillende opslagen werken, is het mogelijk dat de prijs van dezelfde hoeveelheid medicijnen wisselt. De eerste keer is het altijd duurder dan de vervolgrecepten.

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Hatm,

Bedankt voor je bericht! Wij betalen declaraties voor zorgkosten niet klakkeloos hoor. Daar ga ik straks verder op in. Wij hebben met gecontracteerde zorgverleners (zoals apotheken) de afspraak dat zij de zorgkosten die vergoed worden rechtstreeks moeten declareren. Dit heeft een paar reden:

1. De afwikkeling van een declaratie verloopt sneller. Dat komt omdat er digitaal wordt gedeclareerd volgens de prijsafspraken die wij met aanbieders hebben gemaakt.
2. De verzekerde wordt hierdoor ontlast. Hij/zij hoeft niet zelf tijd (en soms kosten) te maken om een declaratie in te dienen.
3. De administratiekosten van digitale declaraties zijn lager. Dit heeft een effect op onze bedrijfskosten, wat uiteindelijk ook effect heeft op de premie.

Wij accepteren declaraties echter niet klakkeloos. Net als een nota die een verzekerde wordt ingediend wijzen wij nota's af als er een reden is om dat te doen. Denk aan verkeerde gegevens (zoals indicatiecodes) op de declaratie, of wanneer de zorgkosten niet vergoed worden. 

Daarmee komen we op een interessant punt. Wanneer een nota wordt ingediend die inhoudelijk klopt, hebben wij geen reden om deze af te wijzen. Het maakt hierin niet uit of het om een declaratie gaat die door een zorgverlener wordt ingediend of door een verzekerde. Als de informatie op de nota klopt en het gaat om zorgkosten die vergoed moeten worden, dan gaan wij over tot betaling. Hetzelfde geldt voor verrekeningen met het eigen risico.

Wij beoordelen de nota's op correctheid en of de zorgkosten vergoed worden uit de basisverzekering, dan wel uit een aanvullende verzekering.  Wat wij niet kunnen doen is om bij elke nota te controleren of de zorg daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Daar hebben wij simpelweg niet het personeel voor, en vaak mag dit ook niet in verband met de privacy wetgeving. Wij zijn om deze redenen genoodzaakt om vertrouwen toe te passen bij het vergoeden van zorgkosten.

Dat betekent nog steeds niet wij klakkeloos nota's vergoeden. Bij gecontracteerde zorgaanbieders doen wij periodiek controles achteraf op de zorgkosten die zijn ingediend. Is er een reden om aan een nota te twijfelen? Dan betalen wij de kosten sowieso ook niet direct, en gaan wij verhaal halen of om een nieuwe nota vragen.

Ook luisteren wij naar de signalen van onze klanten. Als een klant aangeeft niet te weten waar een declaratie voor was, dan zij wij verplicht om dit toe te lichten en, indien nodig, hierover contact op te nemen met de zorgaanbieder. Als jij dus twijfelt over de kosten die apotheek bij ons indient neem dan zeker verder contact met ons op.

Over Mijn Zilveren Kruis:

Op Mijn Zilveren Kruis vind je bij je zorgkostenoverzicht bijna alle details van de declaraties die worden ingediend. Ik zeg 'bijna' omdat er voor geneesmiddelen geldt dat het aantal afgegeven medicijnen nog niet vermeld wordt. Wij beschikken intern wel over deze gegevens. Wat dat betreft vind ik jouw signaal heel duidelijk. Jij zou graag zien dat wij het aantal medicijnen ook op Mijn Zilveren Kruis vermelden. Ik heb hiervoor intern een signaal doorgestuurd.

Heb je iets aan deze uitleg Hatm? Als je nog vragen of opmerkingen hebt hoor ik het graag van je.

Bart

Gast

Beste Bart en Bas ik heb jullie beiden gehad op facebook en hier een stukje geschreven over de declaraties die gedaan worden en ik snap jullie verhaal hierboven. Maar heb toch nog een opmerking  Bas heeft voor mij een nette pdf gestuurd die ik terug zie op mijn acount met daarin een duidelijkere omschrijving en hoeveelheden geleverd. Nu is mijn vraag waarom kan die omschrijving niet in de pdf file ook zo krijgen of moet ik iedere keer die vraag stellen als er bij mij wordt gedeclareerd. Ik zal wel lastig zijn maar sinds ik ontdekte dat er door eerste hulp iets werd gedeclareerd wat ik niet heb gehad ik nu alles controleer bij afwijkend bedrag. maar in de pdf file's die ik kan inzien niet staat wat er in de brief wel staat. Nu is mijn vraag omdat Z.K mijn geld beheert en dit ook afschrijft ik niet zelf in mijn eigen omgeving dit niet kan in zien

Lid verzekerdenraad

hoi @Hatm ,

ik heb zelf ook al vaker aangegeven dat het ter controle erg handig zou zijn als de naam en hoeveelheid medicatie duidelijk vermeld zou worden in mijnzilverenkruis, zodat je als klant zelf kunt controleren wat er op jouw naam gedeclareerd wordt.
de naam is inmiddels bij veel medicatie duidelijker geworden, de hoeveelheid is bij mij in ieder geval nog altijd onduidelijk, ook las ik de PDF download met het overzicht zorgkosten.
in het verleden wel eens gebeld en dan werd het verschil in gedeclareerd bedrag al snel afgedaan als mogelijk verschil in grondstofprijs, maar als je dan verder/dieper laat zoeken, blijkt dat de hoeveelheid geleverde medicatie niet de gedeclareerde medicatie te zijn (ik krijg meestal dezelfde hoeveelheid pillen mee ipv chronische aandoeningen)

helaas nog altijd niet zichtbaar voor de klant hoeveel er geleverd/gedeclareerd wordt.

groet mike

Gast

Beste Webcare
Ik wil graag even wat opmerken ,heb contakt gehad met u via facebook en daar wel goed geholpen. maar jullie doen dubbel werk. Ik log in op mijn persoonlijke omgeving en zie dat daar de brief staat die jullie me ook toesturen met de volledige gegevens. had gemeld stuur ze per mail Antwoord doen we niet is persoonlijke info vertel of antwoord die brief staat in uw persoonlijk omgeving kan je daar downloaden. Dan nog even het volgende in de brief staat u vind uw overzicht onder zorgkosten bekijken ,daar zit hem nu net het verschil dat is dus de versie die onvolledig is ,in de brief staat meer info over over de hoeveelheid wanneer en wat. 
De brief is ondertekend door Lex Mentink en snap dat dat standaard is maar vertel die Direkteur eens het verschil tussen wat ik voorgeschoteld krijg en wat er in die brief staat. Ik zou dus graag zien dat daar verandering in komt en denk velen met mij
Graag zou ikdaar de volledige versie is te zien zoals in de brief is toegestuurd of die op mijn persoonlijke omgevng staat. 

Webcare
Webcare

Hallo Hatm,
Dank voor je toelichting. Even een vraag aan jou: bekijk jij de gegevens via de app, of via MIjn Zilveren Kruis? Als je de zorgkosten bekijkt op Mijn Zilveren Kruis en dan op de regel klikt, dan zie je de naam van de medicijnen staan. 
Kom je er zo uit?
Zo niet, wil je dan schermprintjes sturen van wat jij ziet? Dat kan via een privébericht (klik op mijn naam, en dan op 'stuur bericht')
Alvast bedankt!
Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Gast

Kim
Zoals je schrijft het is niet de bedoeling dat Z.K die overzichten stuurt vind ik geen probleem maar zolang ik volledige prijs moet betalen voor mijn medicijnen verwacht ik van Z.K een volledig overzicht. Het is namelijk mijn geld en niet van een verzekerings maatschappij die pas gaat vergoeden na die 385 euro en al dan niet bij eigen bijdrage er nog bij komt. zolang wij moeten bijdragen hebben wij ook het recht op volledige informatie daar over.

Webcare

Goedemorgen Hatm,

Wil je mij een privébericht sturen met je relatienummer, geboortedatum en postcode/huisnummer? Dan kan ik even meekijken hoe het verbruik bij medicijnen er nu uit ziet. Je wens is me duidelijk in ieder geval. Dank daarvoor!

Michiel

P.s. je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken.

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.