2018: hoe zijn de Belangrijkste Veranderingen gecommuniceerd ?

Fanatiekeling

Elk jaar vraag ik Zilveren Kruis hoe veranderingen ten nadele van de verzekerde bekend worden gemaakt. Vorig jaar antwoordde Zilveren Kruis dat de verzekerden een persoonlijke brief krijgen. 

Mijn vraag : is dat dit jaar ook gebeurd? Hoe en wanneer is de brief of email bezorgd? Want ik ken mensen die niet op de hoogte zijn van belangrijke verslechteringen in de voorwaarden van de aanvullende verzekering. 

Afhankelijk van het antwoord kan ik hen behulpzaam zijn bij het terugvinden en doorlezen van jullie brief.

PS wordt deze brief specifiek gestuurd naar de doelgroepen? Ik bedoel dat als iemand in 2017 een vergoeding heeft gekregen voor ADHD medicijn, hij persoonlijk gewaarschuwd wordt dat dit verandert? 

Groet, Feina.

2018: hoe zijn de Belangrijkste Veranderingen gecommuniceerd ?

3 ANTWOORDEN

Re: 2018: hoe zijn de Belangrijkste Veranderingen gecommuniceerd ?

Moderator

Hallo @Feina,

Voor onze eindejaarscommunicatie hebben we een vast draaiboek. Je kunt er gerust op zijn dat iedereen voor 12 november op de hoogte gesteld is.

Via de eindejaarscommunicatie informeren wij onze verzekerden over de (wettelijke) wijzigingen en de nieuwe premie. Dit jaar heeft de overheid bepaald dat die informatie uiterlijk op 12 november 2017 bij de verzekerden moet zijn. Dat is een week eerder dan vorig jaar.

Wat wij wanneer versturen hangt af van de digitale voorkeuren en collectiviteit

Iedereen ontving vóór 12 november informatie over de nieuwe premie en voorwaarden. Wanneer wij het polisblad versturen hangt af van de situatie:

• Postale verzekerden ontvangen een brief met de premie en een wijzigingsoverzicht. Het papieren polisblad voor 2018 versturen we eind januari. Want 40% wijzigt de polis nog in november en december.
  • Digitale verzekerden (met permissie voor digitaal polisblad) ontvangen een e-mail met de premie en links naar de polis-check en de downloads. Alle polisbladen staan binnen 5 werkdagen na premiebekendmaking in Mijn Zilveren Kruis.

Verzekerden die gebruikmaken van een vergoeding die volgend jaar vervalt, krijgen daarover een persoonlijke brief waarin we dat vertellen. Verder staat er een pdf met de veranderingen onder  Consumenten-Service-Download bij het tabje 'Belangrijkste veranderingen'. Als iemand ingelogd is via Mijn Zilveren Kruis dan krijgt hij/zij de pdf van collectiviteit te zien als dat van toepassing is.

Tenslotte hebben we nog de pagina 'Veranderingen in de zorgverzekering'.

Fanatiekeling

@Corine V

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Je zegt dat "Verzekerden die gebruikmaken van een vergoeding die volgend jaar vervalt, krijgen daarover een persoonlijke brief waarin we dat vertellen". 

Ik zal eens beter informeren of mijn kennissen misschien toch een brief hebben gehad. Een brief per post ? 

Groet, Feina.

Moderator

Dat hangt af van de voorkeur die onze verzekerden hebben gekozen, @Feina. Staat de voorkeur op 'digitaal' dan is de brief per e-mail verstuurd. Staat de voorkeur op 'Post' dan is er een papieren brief verzonden.