12 jarige moet ouder machtigen

Bezoeker

Onze zoon van 12 jaar moet ivm met de privacy mij toestemming geven om zijn zorgkosten in te zien. Ik snap privacy maar dit vind ik te ver gaan. 

12 jarige moet ouder machtigen

6 ANTWOORDEN 6

Re: 12 jarige moet ouder machtigen

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hallo @marionp, goed dat je jouw mening hier deelt. Ik herken het gedoe en ongemak waar je nu tegenaan loopt.

In het topic 'Communicatie zorgkosten kinderen en privacy' legt mijn collega Eva uit dat we dit doen omdat dat zo in de wet staat. In de wet staat namelijk bepaald dat een kind toestemming moet geven aan de ouder om zorgkosten in te zien. Dit is zo vanaf 12 jaar volgens de wettelijke regeling WGBO. Vanaf het 12e jaar heeft de ouder toestemming nodig. En vanaf 16 jaar heeft de ouder een machtiging nodig. Op onze webpagina 'De zorgkosten van uw kind online bekijken' leggen we ook uit waarom je toestemming nodig hebt. En hoe jouw kind dit kan aanvragen.

Privacy is belangrijk. Daarom is hier dus speciale wetgeving voor. Omdat we ons aan de wet moeten houden, kunnen we ons beleid hierover dus niet aanpassen. Heb je iets aan dit antwoord? Of heb je nog andere vragen over dit onderwerp?

Bezoeker
Ik begrijp dat de wet zo is. Maar vele zijn hiervan niet op de hoogte. En of een 12 jarige nou zelf naar zijn zorgkosten kijkt ...... ?

Bedankt voor je reactie @marionp. Je zegt dat 'vele hiervan niet op de hoogte zijn'.  Kun je nog toelichten wie je dan bedoelt? Heb je het dan over de ouders, over de kinderen? Of over allebei? Heb je dan informatie gemist? En zouden wij hierin meer moeten doen? Of bedoel je iets anders?

Een wet afschaffen kunnen we niet (en dat willen we ook niet) maar ik wil graag weten waar jij nu tegenaan loopt en dat wij anders of beter zouden kunnen doen. Heb je daar ideeën over?

Bezoeker
Mijn ouders hebben hulp nodig. Dus ging ik daarvoor een machtiging regelen. Toen las ik dat ik voor mijn zoon van 12 jaar ook wat moet regelen. Nou je hij moet mij machtigen. Ik had hier nog nooit van gehoord. Dat het dus altijd 12 begint. Komt ook door de privacy wet. Dat kunnen jullie niet veranderen. Maar ouders met kids die bijna 12 jaar worden zo ik meer info geven. Want ineens Jan de zorgkosten niet meer in zien

Dank voor je toelichting @marionp. Ik snap helemaal wat je bedoelt en waar je nu tegenaan gelopen bent. Ik ga toch nog eens bij mijn collega's navragen wat we precies aan ouders/verzorgens laten weten als een kind 12 wordt. En of het mogelijk is de communicatie hierover te verbeteren. Want ik kan me voorstellen dat daar wel behoefte aan is. Ik kom er nog op terug!

Ik heb navraag gedaan @marionp. Onder andere bij onze afdeling waar klachten afgehandeld worden. Gelukkig komen daar nauwelijks klachten binnen van ouders of verzorgers over dit onderwerp.

Welke informatie geven we aan ouders/verzorgers?

We doen een aantal dingen om onder de aandacht te brengen dat je een machtiging van een kind nodig hebt zodra deze 12 jaar oud wordt:

• Mensen die zich aangemeld hebben voor onze digitale nieuwsbrief krijgen naast algemene informatie ook altijd informatie die voor hen persoonlijk handig is. Deze nieuwsbrief verschijnt maandelijks. In het persoonlijke gedeelte van deze nieuwsbrief staat bijvoorbeeld ook een bericht als 1 van de kinderen op de polis binnenkort 12 wordt. Daarin leggen we dan uit vanaf dat moment een machtiging nodig is. Het kan dus handig zijn om je voor deze maandelijkse nieuwsbrief aan te melden!
  • Verder laten we in Mijn Zilveren Kruis ook zien dat je een machting nodig hebt zodra een kind 12 is geworden. Dan staat er ook gelijk een linkje bij naar de pagina waar je deze machtiging online kunt regelen.
  • Ook staat er informatie op de pagina 'De zorgkosten van uw kind online bekijken'.
  • En mocht een ouder of verzorger ons bellen, dan melden we dat ook. Onze klantenservice medewerker ziet hiervoor namelijk een specifieke advies tip staan bij de gegevens van de verzekeringnemer.