(her) indicatie pgb wachttijd 12+ weken.

Bekend gezicht

Mijn vrouw ontvangt een ZvW pgb. (zorgverzekeringswet)

Deze loopt af op 28 juni 2019 en moet er dus een her-indiactie gedaan worden. Situatie van de gezondheid is niet vooruit gegaan en eerder achteruit.

Rond de 8 weken voor het aflopen van de indicatie vraag je de her-indicatie aan.

Nu blijkt er voor het indicatie gesprek een wachttijd te zijn van 12 weken. Na het gesprek worden de formulieren welke zijn opgesteld ongeveer 2 weken later naar ons verzonden. Hierna moet ik de aanvullende informatie op papier zetten en insturen naar de zorgverzekering. Zo ben je dus rond de 20 weken bezig. Dat zal in de praktijk dus betekenen dat er een periode geen declataties gedaan kunnen worden door de lange wachttijd. 

Zijn er meer mensen welke tegen dit probleem oplopen. Is er u een eventuele oplossing aangeboden.

In ons geval lever ik de zorg aan mijn vrouw. Informele zorg. Om de zorg te garanderen ben ik in loondienst veel minder gaan werken en is de pgb een belangrijk stuk inkomen voor ons.

Oplossing zou zijn dat een zorgverzekering een tijdelijke verlenging geeft tot de lengte van de wachttijd en verwerkingstijd.

De afdeling pgb van de zorgverzekering is op de hoogte van de langere wachttijd.

(her) indicatie pgb wachttijd 12+ weken.

15 ANTWOORDEN 15

Re: (her) indicatie pgb wachttijd 12+ weken.

Bekend gezicht

Vanmiddag contact gehad met de instelling waar ik naar toe verwezen ben. Deze zeggen contact gehad te hebben met ZK. ZK ontkent dit en noemt het met mooiere woorden een dikke duim verhaal.Medewerker van de klantenservice heeft contact gehad met afdeling Pgb welke oplossing aangeeft waarvan van te voren al duidelijk is dat deze niet werken. Medewerker van de klantenservice heeft contact gehad met de instelling waar wij naar verwezen zijn welke nu in eens aangeven ook een lange wachtlijst te hebben.

Beide wisten mij wel te vertellen dat de herindicatie uiterlijk 4 weken na einde huidige indicatie binnen moet zijn.

Even een eenvoudige rekensom: einde huidige indicatie eind juni + 4 weken is 28 juli.

Wachttijd 12 weken is eind juli. Dan moet gesprek nog plaats vinden, formulieren nog verwerkt en rond sturen, zeg 6 weken inclusief toewijzing can de ZK is +- 6 weken is eerste of tweede week augustus.

Gewoon een verlening door de zorgverzekering van een aantal weken zou de meest simpele oplossing zijn maar de afdeling pgb zet de hakken in het zand en zegt: NEE.

Waarom makelijk doen als het moeilijk kan.

Wederom ben ik stupéfait.Klacht.jpg

Community Manager

Het zit ook niet mee hé Eric. Vorige maand liep er ook al iets niet helemaal goed. 

Ik zou graag meer duidelijkheid willen geven over wat wij als Zilveren Kruis wel en niet kunnen doen in deze situaties en waarom. Daarom ben ik met dit verhaal de organisatie in gegaan. Opzoek naar antwoorden. Maar ook zodat iemand naar jouw specifieke situatie kan kijken. 

Dus voor nu nog even een kort antwoord. Maar we komen hierop terug.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

@Eva S  het zit echt niet mee. Maar ik ben heel blij om jouw reactie te lezen.

Bekend gezicht

Het is erg stil.

Community Manager

Ik heb inmiddels contact met  mijn collega's. Ze herkennen het probleem en willen graag kijken naar een oplossing. Zodat de klant er niet de dupe van wordt. Algemeen gezien wordt daar nu naar gekeken. Daarover hoop ik later ook meer te kunnen zeggen in dit topic. 

Daarnaast speelt nu natuurlijk jouw persoonlijke situatie. Daarom willen mijn collega's graag in contact met jou komen. Om te kijken wat ze nu voor jullie kunnen betekenen. Daarover stuur ik je zo ook even een privébericht. Zodat we dat contact zo spoedig mogelijk op kunnen zetten. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Eric-W  en @Eva S , ik denk dat er wettelijk maximumtermijnen zijn, waarbinnen de zorgverzekeraar moet reageren. Als deze niet gehaald worden, is de zorgverzekeraar mijns inziens in overtreding en kan een klacht bij de SKGZ of de rechter zinnig zijn.

Ik zou graag van ZK weten, welke polisvoorwaarden, regels en wetsartikelen dit betreft.

Groet, Feina.

Bekend gezicht

Ik denk in dit geval dat het niet direct gaat om een reactietermijn. De wachttlijst voor een idicatiegesprek is volgelopen. Hierdoor onstaan zoals in mijn geval problemen met de ene indictatie  laten verlopen in de her-indicatie wat weer als gevol heeft dat er na de herindicatie met terugwerkende kracht gedeclareerd moet worden. Hierdoor loopt de zorg weer problemen op. Immers, niemand werk gratis. En juist bij ons komt dit ectra hard aan aangezien ik de, informele, zorg aan mijn vrouw geef en ik hievoor salaris ontvang uit de pgb. Om mijn vrouw de zorg te kunnen geven welke nodig is ben ik veel minder uren in loondienst gaan werken. Hierdoor heb ik een lager inkomen waardoor de inkomsten uit de pgb voor ons een belangrijk onderdeel is. Daarbij komt dat ik door het leveren van de informele zorg een laag tarief krijg betaald, 23euro brutto per uur. In mijn werk verdien ik een stuk beter. Ik werk in de zorg.In ons geval is het door niet nader uit te leggen oorzaken niet mogelijk dat mijn vrouw formele zorg krijgt en of accepteert. Maar de ZK is wel op de hoogte van de te hoog opgelopen wachttijden en door uit voortkomende problemen. Hierin kan de ZK wel iets betekenen. Daar is wat goede wil en out of the box denken handig bij. De regeldruk is buiten de mantelzorg dusdanig hoog dat ik afgelopen vrijdag bij een ambulant ondersteuner van mijn vrouw heb zitten huilen als een grote stoere sterke kerel, maar geknakt als een twijgje. Instanties hebben geen idee wat de regeldruk, het houden aan de kleine lettertjes, het hakken in het zand en noem maar op veroorzaakt. Ik heb aan de ambulant ondersteuner de diverse communicaties laten lezen en horen van verschillende instanties. Grote verbazing en ongeloof was het resultaat.

Ik ben hiet overigens al twee weken mee bezig, gewoon vragen om hulp, wat coulance en oplossingsgericht meedenken. De hulpvraag ligt overigens bij meerdere instanties en het naar elkaar wijzen is in volle gang. Ook het herhaaldelijk herhalen van oplossing waar duidelijk van is dat dit niet de oplossingen geeft blijft bezig. Sript klantencontact is zeer duidelijk herkenbaar. Rot op heden moment heb ik geen enkele oplossende  aanbieding of iets in deze richting mogen ontvangen. De deadline van 28 juni gaan we sowieso nu niet meer halen. Ik kreeg wel het verwijt dat ik te traag op de mending van de ontvangen brief heb gereageerd omtrent de eind datum van de pgb, maar dat bleek een pijnlijke vergissing van de medewerker. De brief was zelfs wat laat verzonden, en daarbij lag mijn vrouw in het ziekenhuis voor een longoperatie dus dat moesten wij ook afwachten. Immers de zorgvrager moet bij de indicatie aanwezig zijn. Gebruikelijk is 6 tot 8 weken voor einddatum herindicatie te vragen. Eerder wordt de aanvraag ook niet aangenomen.

Bekend gezicht

Ik ontving een email met de vraag of ik met de antwoorden ben geholpen. Ik heb wel vanuit ZK het antwoord ontvangen dat er contact opgenomen zou worden.. Zou worden.....

Ondertussen heb ik verschillende lijntjes open staan met allemaal de zelfde uitwerking....

Community Manager

Goed dat je even van je laten horen Eric. Ik ga er intern achteraan. Hopelijk binnenkort verder contact en dus meer duidelijkheid voor je! Ik blijf in ieder geval een vinger aan de pols houden totdat er contact is met de juiste afdeling.

Ik zie dat jij, Feina, ook nog een vraag stelde. Bedoel je dit algemeen gezien? Een reactie termijn wanneer iemand contact opneemt met de zorgverzekeraar. Of specifiek voor dit onderwerp? Waar Eric in zijn vervolg antwoord eigenlijk al aangeeft dat het hier niet direct gaat over een reactie termijn. Maar een wachtlijst voor de indicatie gesprekken. Ik heb begrepen dat dat komt door een capaciteitstekort.

Bekend gezicht

Vandaag een kort maar goed gesprek gehad met iemand van ZK. Deze heeft wat ruimte aangeboden waardoor de eerste druk van het verlopen van de pgb af is.

Hele fijne oplossing.

Fanatiekeling

Beste @Eva S , jij, en ook @Eric-W noemden "Maar een wachtlijst voor de indicatie gesprekken. Ik heb begrepen dat dat komt door een capaciteitstekort.". 

Ik bedoel dat de zorgverzekeraar gehouden is om binnen een bepaalde tijdsperiode zaken af te handelen en zorg te leveren. Doordat er een wachtlijst is, slaagt de zorgverzekeraar hier kennelijk niet in. Dit is dus verwijtbaar en hierover kan een klacht bij de Nationale Ombudsman of bij de rechter ingediend worden. 

Ik wilde graag specifiek weten wat de maximale termijn is waarbinnen de zorgverzekeraar een PGB in orde moet krijgen. Als er andere termijnen zijn ( in de ZVW veronderstel ik), dan hoor ik dat graag.

PS Is mogelijk het Zorgkantoor van Zilveren Kruis de oorzaak van de te trage behandeling van de aanvraag? In dat geval treft het niet alleen verzekerden van Zilveren Kruis, maar al diegenen die in een van de 12 van 32 regio's wonen waarin ZK het Zorgkantoor ivm de voormalige WLZ beheert. 

( zie : https://www.zilverenkruis.nl/zorgkantoor/over-zilveren-kruis-zorgkantoor/paginas/default.aspx

Pgb en informatie

Heef u een indicatie voor zorg en wilt u de zorg zelf regelen? Dan kijken wij samen met u welke mogelijkheden er zijn. En wat een persoonsgebonden budget (pgb) voor u betekent. Het Zorgkantoor regelt een pgb voor mensen die liever de zorg zelf inkopen.

Daarnaast vinden we het belangrijk om onze klanten van goede en praktische informatie te voorzien. In elke fase van langdurige zorg. Dus bij het aanvragen, maar ook als zij al zorg ontvangen.") 

Groet, Feina.

Bekend gezicht

@Feina ik kan je volgen.

Wat ik weet voor de regio waar ik woon dat de wachtlijst 12 weken+ is op het moment. Aanvraag van ons is pgb/ZvW.

Cordaan doet voor ons de indicatie maar heeft aangegeven dat er andere spelers zijn welke de indicatie kunnen doen maar via het zelfde zorgkantoor lopen, dus ook deze wachtlijst hebben.

Het is ons na heel veel touwtrekken, duwen en prikken en informeren uiteindelijk gelukt om tenminste een toezegging te krijgen dat er contact met ons opgenomen gaat worden. Ook is er ruimte aangeboden in het verstrijken van de einddatum van de pgb zodat wij niet de dupe worden.

Uiteraard ben ik hier blij mee maar voordat het zover is/was heb ik weer heel wat slapeloze nachten, uren bellen etc ondervonden. Kort om , het wordt je niet makelijk gemaakt.

En dat tewijl ik al bezwijk in de regeldruk als mantelzorger van mijn vrouw.

Fanatiekeling

"Cordaan doet voor ons de indicatie maar heeft aangegeven dat er andere spelers zijn welke de indicatie kunnen doen maar via het zelfde zorgkantoor lopen, dus ook deze wachtlijst hebben."

Dus dan ligt de fout bij het zorgkantoor in Zwolle.

contactgegevens zorgkantoor: zie bijlage.

Bezwaar tegen de beslissing: zie 2-e bijlage

Klachten over de te lange behandelingstijd: zie 2- bijlage

Groet, Feina.

Community Manager

Fijn dat er iets geregeld is Eric! 

Ik reageer hier nog even op de vragen van Feina, die ik voor heb gelegd aan mijn collega's van de PGB afdeling. Het blijkt dat de werkelijkheid toch iets anders is. Hieronder de uitleg en daarmee antwoord op je vragen, Feina. 

Het zorgkantoor staat hier los van. Het gaat hier om een PGB vanuit de zorgverzekeringswet. Het zorgkantoor gaat over de WLZ, een heel ander domein. Daar is een centraal indicatiestelling orgaan, namelijk het CIZ en gaan indicaties niet via een wijkverpleegkundige. 

Er zijn geen wettelijke termijnen. Maar wij streven erna een PGB aanvraag binnen maximaal 6 weken af te handelen. Doorlooptijd is op dit moment iets meer dan 3 weken. Let op: deze termijn gaat in vanaf het moment dat wij een aanvraag ontvangen. Hier zit het traject van het verkrijgen van de indicatie dus nog voor. 

Tot slot geeft mijn collega aan dat de verzekerde zelf verantwoordelijk is voor het (op tijd) verkrijgen van een indicatie. Wij kunnen wel helpen met zoeken. Dit verloopt allemaal via onze zorgcoaches. De verzekerde kan ook zelf thuiszorgorganisaties opzoeken via de zorgzoeker en deze benaderen. Of om zelf naar een willekeurige HBO verpleegkundige te gaan voor het krijgen van een indicatie. Dit hoeft niet persé bij een aanbieder te zijn waar wij een contract mee hebben. 

Bekend gezicht

Tot slot geeft mijn collega aan dat de verzekerde zelf verantwoordelijk is voor het (op tijd) verkrijgen van een indicatie. Wij kunnen wel helpen met zoeken. Dit verloopt allemaal via onze zorgcoaches. De verzekerde kan ook zelf thuiszorgorganisaties opzoeken via de zorgzoeker en deze benaderen. Of om zelf naar een willekeurige HBO verpleegkundige te gaan voor het krijgen van een indicatie. Dit hoeft niet persé bij een aanbieder te zijn waar wij een contract mee hebben. 

Dat is wel wat kort door de bocht. Het lokt mij uit tot tractie. Allereerst is het goed om de verantwoordelijkheid (ook) bij de pgb houder te leggen voor wat betreft de indicatie aanvragen. Maar een wachtlijst moet natuurlijk wel in alle redelijkheid zijn. Gelukkig heeft ZK een deel van de onredelijke duur van de wachtlijst op haar genomen door een verlening van de huidige indicatie. Dat is te prijzen maar geeft ook aan dat je niet zomaar kan stellen dat de verantwoordelijkheid alleen bij de pgb houder ligt. Deze kan immers geen invloed uitoevenen op de wachtlijst.

Het helpen zoeken is niet meer dan samen de via de zorgzoeker een lijstje afwerken welke op de site van ZK te vinden is. Alleen, deze lijst is niet geschikt voor het zoeken naar iemand of een instelling welke de indicatie mag doen. Er stonden wel 2 instaties tussen die dit mogen doen, de overigen kunnen de zorg leveren. Dan ben je snel klaar. 

Volgens de zorgcoach mag je idd elke willekeurige HBO verpleegkundige nemen maar is de vergoeding 75% bij een niet gecontracteerde.

Ik kom er wel steeds meer achter dat het voor mantelzorgers steeds ingewikkelder wordt gemaakt om informatie en JUISTE informatie te krijgen. Berichten spreken elkaar tegen. Informatie wordt niet correct weergegeven, en kastje naar de muur en schuiven/verschuiven van verantwoordelijkheden.