Versobering pgb/ZvW 2019

Bekend gezicht

Vandaag heeft mijn vrouw de herindicatie van de pg ZvW (zorgverzekeringswet) gehad.

Tot onze grote schrik, of eigenloijk tot mijn schrik omdat ik de zorg aan mijn vrouw geef is er voor 2019 weer een behoorlijk versobering doorgevoerd. Dit jaar is de medicatieverstrekking niet meer te verwerken in de pgb, mits je de medicatie bij de zorgvrager ook daadwerkelijk in de mond stopt. Het is toch echt ridicuul. Op deze wijze wordt het domweg onmogelijk gemaakt om de zorgvrager op een menselijke wijze informele zorg te geven. Maar als formeel zorger is het dan dus ook bijna onmogelijk. Ik heb het idee en gevoel dat er langzaam geforceerd wordt naar  e'e'n form van pgb WLZ. Deze zal dan naar mijn gevoel ook versoberd worden en wordt de zorgvrager afhankelijk van professionele zorg buitens huis dus zorg instellingen en de bijbehorende prijsafspraken. En dan zijn we weer terug bij de oude situatie jaren geleden toen de participatie intreden deed.

Versobering pgb/ZvW 2019

5 ANTWOORDEN 5

Re: Versobering pgb/ZvW 2019

Community Manager

Hoi @Eric-W,

Ik heb navraag gedaan bij het PGB-team en gezocht in het overzicht van wijzigingen in 2019 ten opzichte van 2018 en zie geen verandering in de regels rondom verzorging en verpleging. Dus misschien begrijp ik niet goed wat je bedoeld als je het hebt over de versobering en de medicatie verstrekking. Zou je het iets meer kunnen toelichten? Kan ook via privebericht.

Bekend gezicht

Beste @Raoul ,

Ik reageer graag openbaar.

Ik heb een week geleden een herindicatie gehad van de pgb ZvW. De indicatiesteller bracht mij op de hoogte dat de medicatie verstrekking en beheer niet meer meegenomen mag worden in de indicatie of de zorgvrager moet de medicatie niet zelf in de mond kunnen stoppen. Ik beheer de medicatie voor mijn vrouw en verstrek de medicatie in de hand van mijn vrouw maar dat is niet voldoende. Evenals dat ik het eten voor mijn vrouw kant en klaar moet aanreiken, vlees bijvoorbeeld in kleine stukjes, maar mijn vrouw het zelf op een lepel of vork kan doen en in de mond mag dit niet meer meegenomen worden aldus de indicatie steller. Dat kost ons 3 volle uren per week. Komt bij dat mijn vrouw achteruit is gegaan en de adl en transferhulp meer is geworden.

Als dit niet klopt lees ik dit uiteraard heel graag van de ZK.

Bekend gezicht

@Raoul Ik heb de informatie uit de link gelezen. Mogelijk dat punt 6 over de gebruikelijke zorg ten onrechte te zwaarwegend ingezet wordt. Het betreft dan de gebruikelijke zorg. Mijn vrouw heeft chronische aandoeningen en heeft de zorg langer nodig dan drie maanden 8 uren per week.

Bekend gezicht

@Raoul ter aanvulling een vraag/verzoek: wat is voor de pgb ZvW de defenitie van gebruikelijke zorg.

Community Manager

Hoi @Eric-W, volgens mij is er geen gebruikelijke zorg mogelijk voor een indicatiestelling zvw pgb. Artikel 5 punt 8 in het regelement. Dus er zou volgens mij dan altijd sprake moeten zijn van niet-gebruikelijke zorg voor de indicatiestelling. Heb je inmiddels zelf al contact met ons opgenomen? Anders kan ik er ook verder achteraan gaan, maar rechtstreeks contact opnemen gaat hierin meestal beter.