Pgb afdeling

Voorbijganger

Mijn moeder heeft een aanvraag ingediend voor een pgb persoonlijke verzorging. Zilveren Kruis (en ook andere zorgverzekaars) wijzen dit standaard af omdat alle zorg volgens ZK planbaar is en derhalve word je gedwongen gebruik te maken van een (veel duurdere) zorginstantie. Hoewel op de website gesuggereerd wordt dat je de keus hebt om je zorg zelf te regelen wordt dit dus standaard afgewezen.

Nu heb ik gelezen dat de zorgverzekeringswet wordt aangepast waarbij de wel de keus hebt zelf zorg in te kopen. Ook komt er voor de zomer een algemene maatregel van bestuur waarbij je de zorg zelf kunt regelen en die flauwekul dat alle zorg planbaar is niet meer wordt geaccepteerd.

Mijn moeder is incontinent maar dit is volgens zilveren kruis ook planbaar, dus als zij ondanks haar incontinentie materiaal nat is moet zij nu eerst wachten tot er iemand van de thuiszorg komt voordat zij gedouched kan worden vaak pas de volgende ochtend. Dit is toch onmenselijk? het alternatief wat zij al lang had zelf een verzorger inhuren die onmiddeliijk op afroep beschikbaar is, is haar dus nu ontnomen door zilveren kruis.

In hoeverre anticipeert Zilveren Kruis op  de wetswijziging en de AMVB en is het zinvol opnieuw een indicatie aan te vragen voor een PGB?

• Persoonsgebonden budget (PGB)

Pgb afdeling

8 ANTWOORDEN

Re: Pgb afdeling

Moderator

Welkom Kees. Mooi dat je de community voor je vragen gebruikt.  Om je vragen te beantwoorden heb ik de hulp van mijn collega nodig die vanuit zijn functie meer kan vertellen rondom PGB. Ik wacht op dit moment op zijn reactie van jouw vragen Kees en dan laat ik je dat direct weten. 

Moderator

Hoi Kees,

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van mijn collega met meer informatie. Hier het antwoord op jouw vragen: 

Er gaat in 2016 m.b.t. wetten of AMvB niks veranderen. De AMvB is nog niet gereed en treedt op 1 januari 2017 in werking. Wel is er in de afgelopen maand nog eens goed gekeken naar de voorwaarden die wij hanteren en zijn daar een aantal dingen in veranderd/versoepeld.

Het advies van mijn collega in jullie huidige situatie: bespreek met de verpleegkundige de aard en omvang van de zorg en als hier PGB uitkomt dien dan de aanvraag opnieuw in.

Kan je hier mee verder Kees? Blijf ons gerust op de hoogte houden! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

Ik ben zeer benieuwd hoe dit voor Kees gaat aflopen ,ik begrijp zijn situatie maar al te goed ,ik hoop dat zilveren kruis zich goed inleeft in het verhaal van Kees.

Ik heb zelf ook zorg van de thuiszorg en ze staan niet even meteen op je stoep in noodgevallen wat incontinentie betreft.

Moderator

@monique1964 Ik ben ook benieuwd. @kees van gompel Wil je het in dit topic delen wanneer je meer weet?  Misschien dat we specifieker kunnen nagaan op welke manier we nu soepeler omgaan met het toepassen van de voorwaarden. Ik zal hier voor @Kees van gompel achteraan gaan! 

Voorbijganger

Michella en eva bedankt voor het snelle antwoord. Ik ben ook benieuwd wat er versoepeld is, ik wacht het antwoord af

Moderator

@Kees van gompel en @monique1964 ik heb de vraag over meer toelichting nog uitstaan bij mijn collega's. Zo kunnen we in elk geval voor iedereen helderheid geven. Daarnaast zou mijn collega van de PGB afdeling even contact met je willen zoeken @Kees van gompel Kan dat? Zo ja, zou je mij je gegevens willen toesturen in een prive berichtje?

Dank alvast! 

Voorbijganger

Hoi Michelle, ik wil wel een prive bericht sturen maar kan eigenlijk niet vinden hoe ik een prive bericht kan versturen.

Met vriendelijke groet

Kees van Gompel

Moderator

Ik stuur je een directe link Kees: Link prive bericht sturen

Gaat dit lukken?