Persoonlijke verzorging

Voorbijganger

Hallo allemaal ,

Het is de eerste keer dat ik een onderwerp start. Dus hoop dat het goed mag gaan !

Wie van jullie heeft Persoonlijke verzorging? 

En wat vinden jullie fijner, Wijkverpleeging of zelf de verzorgende kunnen kiezen?

Natuurlijk ligt het er ook aan wat je beperking / ziekte is! 

Ikzelf heb MS en vindt het PGB heel fijn, nu het nog mogelijk is mede omdat de zorgmomenten dan in goed overleg kunnen. Op momenten dat ik wil ! 

Zodra verpleging nodig wordt is het iets anders .

Ben benieuwd 

Persoonlijke verzorging

4 ANTWOORDEN

Re: Persoonlijke verzorging

Community Manager

Het is goed gegaan hoor, @MiekedeZeeuw! Je snijdt een interessant onderwerp aan. Als je met zorg te maken krijgt, heb je inderdaad de keuze tussen zelf regelen of wijkverpleging. 

Hoe zien anderen dat? Regel je liever wijkverpleging? Of krijg je liever een budget waarmee je het zelf regelt, zoals Mieke nu doet? Hoe kijken jullie hiertegen aan @monique1964@Colliore en @BrendaDenBoerVeneman?

Bezoeker

Waarom zou je verpleging niet in PGB willen hebben en vind je dat anders? 

Ik heb zelf MS maar gelukkig tot nu toe alleen huishoudelijke hulp nodig (indicatie via WMO), nog geen verzorging of begeleiding. Huishoudelijke hulp in ZIN en dat heeft best een poos geduurd voordat dat goed geregeld was. 

Voor mijn dochters hebben we PGB via de WLZ. Keuze voor PGB omdat ik dan zelf de zorgmomenten kan bepalen (heb al om 6.00 uur 's ochtends zorg nodig voor hen, van 6.00 - 7.30 u  en van 18.00 - 20.00 u). En wat voor hen, en ook voor mezelf, heel belangrijk is, is dat het steeds dezelfde persoon is. Iemand met wie je een band opbouwt en die weet wat ze moet doen. Anders laten onze dochters zich niet verzorgen. En als via de wijkverpleging steeds iemand anders komt, moet ik steeds opnieuw uitleggen wat ze moeten doen, met wassen, aankleden, spalken aantrekken ea en word ik nog niet ontlast/ontzorgt. Want juist door mijn eigen MS kan ik ze niet meer volledig zelf verzorgen. En als ik alles voor moet doen, kan ik het net zo goed zelf blijven doen, en dat gaat dus niet meer. 

En onze PGB-er gaat ook mee naar de hydrotherapie van onze oudste, nu in de vakantie, en kan extra komen/langer blijven indien nodig (bijv. 's avonds langer blijven als er op school rapportgesprekken zijn oid). Dan blijft zij bij onze dochters en kunnen wij als ouders daar naartoe. Dat is met ZIN/wijkverpleging denk ik lastiger of niet te regelen.  

En als ze straks verpleging nodig hebben (gaat uiteindelijk gebeuren ivm progressiviteit van hun stofwisselingsziekte) willen wij dat ook via PGB laten lopen. Om dezelfde redenen als hierboven genoemd. Eigen zorgmoment bepalen en vertrouwd gezicht/iemand met wie je een klik hebt. Dat is in de zorg rondom onze dochters heel belangrijk.

Dus daarom snap ik de opmerking niet zo goed dat het met verpleging anders wordt dan met verzorging. Dat is voor ons precies hetzelfde. 

Wij zijn dus heel erg blij met ons PGB en onze PGB-ers en zou het niet graag inruilen voor ZIN. 

Community Manager

Bedankt voor je reactie @BrendaDenBoerVeneman. Brenda vraagt waarom jij vindt dat het met verpleging anders wordt dan met verzorging. Voor Brenda is het precies hetzelfde. Kun je dat nog iets toelichten @MiekedeZeeuw? En hoe zien anderen dat? Is het anders? Of maakt het niet uit? Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken!

Voorbijganger

Waarom zou je verpleging niet in PGB willen hebben en vind je dat anders? 

Ik heb zelf MS maar gelukkig tot nu toe alleen huishoudelijke hulp nodig (indicatie via WMO), nog geen verzorging of begeleiding. Blij voor je dat je het nog niet nodig hebt Brenda!!Huishoudelijke hulp in ZIN en dat heeft best een poos geduurd voordat dat goed geregeld was. Dat verschild zo per gemeente.

Voor mijn dochters hebben we PGB via de WLZ. Keuze voor PGB omdat ik dan zelf de zorgmomenten kan bepalen (heb al om 6.00 uur 's ochtends zorg nodig voor hen, van 6.00 - 7.30 u  en van 18.00 - 20.00 u). En wat voor hen, en ook voor mezelf, heel belangrijk is, is dat het steeds dezelfde persoon is. Iemand met wie je een band opbouwt en die weet wat ze moet doen. Dat is ontzettend fijn , vaste personen op tijden die voor haar/ jullie het beste uitkomen. Anders laten onze dochters zich niet verzorgen. Begrijpelijk dat je dochters niet iedere keer iemand anders aan hun lichaam willen, en het steeds opnieuw uitleggen is voor jou ook een belasting! Mijn man heeft op het moment zorg via een instantie i.v.m verwisselen van buikstoma en neus pleister van de sonde voeding. Soms gaat het even goed als je een aantal keren dezelfde hebt. Maar als er dan een vreemde komt is het weer pijnhoop , en kun je meestal dezelfde dag alweer gaan bellen omdat de stoma loslaat. En als via de wijkverpleging steeds iemand anders komt, moet ik steeds opnieuw uitleggen wat ze moeten doen, met wassen, aankleden, spalken aantrekken ea en word ik nog niet ontlast/ontzorgt. Want juist door mijn eigen MS kan ik ze niet meer volledig zelf verzorgen. En als ik alles voor moet doen, kan ik het net zo goed zelf blijven doen, en dat gaat dus niet meer. 

En onze PGB-er gaat ook mee naar de hydrotherapie van onze oudste, nu in de vakantie, en kan extra komen/langer blijven indien nodig (bijv. 's avonds langer blijven als er op school rapportgesprekken zijn oid). Dan blijft zij bij onze dochters en kunnen wij als ouders daar naartoe. Dat is met ZIN/wijkverpleging denk ik lastiger of niet te regelen.  

En als ze straks verpleging nodig hebben (gaat uiteindelijk gebeuren ivm progressiviteit van hun stofwisselingsziekte) willen wij dat ook via PGB laten lopen. Om dezelfde redenen als hierboven genoemd. Eigen zorgmoment bepalen en vertrouwd gezicht/iemand met wie je een klik hebt. Dat is in de zorg rondom onze dochters heel belangrijk. Het is een hele zware situatie bij jullie zeg !

Dus daarom snap ik de opmerking niet zo goed dat het met verpleging anders wordt dan met verzorging. Dat is voor ons precies hetzelfde. Ik wist echt niet dat verpleging ook kan op PGB basis Brenda. Als dat zo is dan zou ik ( als het nodig wordt) daar ook voor kiezen. 

Wij zijn dus heel erg blij met ons PGB en onze PGB-ers en zou het niet graag inruilen voor ZIN. Ben er ook SUPER blij mee! Er wordt toch al zoveel inbraak op de privé leven gedaan , en zoveel dat ingeleverd moet worden door de ziektes .

Wens jullie alle sterkte toe, en hoop dat jullie nog wat kunnen genieten van bepaalde dingen in het leven. Heb tussen jou regels geantwoord, omdat mijn geheugen zulke grote gaten heeft 😉