Nieuw geluid in thuiszorgland

Starter

Even voorstellen: careconsult-thuiszorg uit Leiden en omgeving. Wij zijn een team van 10 verpleegkundigen en verzorgenden die allen veel ervaring hebben in de thuiszorg. Wij allen werkten langdurig voor particuliere thuiszorg bureaus. Naar mate de tijd vorderde werd het ons steeds meer bemoeilijkt om op eigen wijze die zorg te verlenen die wij zelf voor ogen hadden. De bureaus gingen zich steeds hiërarchischer opstellen en ook steeds meer geld vragen voor het feit dat zij clienten voor ons zochten. Als wij daartegen in actie kwamen werd de bemiddeling stop gezet en dus werd het de hoogste tijd om dit patroon te doorbreken.

We hebben de koppen bij elkaar gestoken (de neuzen stonden dezelfde kant al uit...) en zijn als team verder gegaan. Inmiddels hebben we de nodige zorgvragen ingevuld en hebben we de smaak te pakken.

Eerst zagen we best wel op tegen de hele organisatie maar dat bleek erg mee te vallen.

We maken per zuster een SVB overeenkomt aan met de zorgvrager en een ieder factureert zelf.

Eén van ons roostert en coördineert en is 24 uur per dag beschikbaar. Tot op heden doe ik dat zelf, kostenloos, maar in de toekomst zal ik een minimale bijdrage gaan vragen hiervoor, echter bij lange na niet dat percentage dat de zorgbureaus rekenen (tot 40% liet ZZP-Nederland mij onlangs nog weten).

's-Morgens overlegt het team via de zusterapp om zodoende alle direct te kunnen inspelen op veranderde zaken bij de zorgvraag van cliënt. Ook hele praktische zaken kunnen zo even snel worden doorgegeven aan de aflossende collega. (tevoren even langs de apotheek gaan, een boodschapje voor cliënt meenemen, etc.)

Wij maken tariefafspraken met client en het tarief wat cliënt betaalt is het tarief wat de zorgverlener ontvangt. Hierdoor werkt deze constructie heel kostenbesparend. Daarnaast zijn er geen "bazen", wij allen zijn gelijkwaardig aan elkaar en beslissen met elkaar. We zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van onze vaardigheden. Iedere zorgverlener wordt eerst voorgesteld en ingewerkt,alvorens zij aan de slag gaat bij cliënt.

Op dit moment kunnen wij alleen nog thuiszorg verlenen aan PGB houders en particuliere cliënten.

Wij hopen dat er in navolging van ons zelfsturend team er meerdere van dit soort teams zullen komen en er voor ons ook ruimte gaat komen om mee te kunnen onderhandelen met de gemeenten.

Nieuwsgierig geworden? Kijk eens op website: www.careconsult-thuiszorg.nl

Met vriendelijke groet en graag tot ziens!

Marijke Briedé

Initiatiefneemster

Nieuw geluid in thuiszorgland

7 ANTWOORDEN

Re: Nieuw geluid in thuiszorgland

Moderator
Moderator

Welkom op de community Marijke. Wat moedig dat jullie deze stap hebben genomen. Ik lees in jouw bericht dat jullie zorg verlenen aan PGB houders. Door de wijzigingen in 2015 zijn er veel problemen ontstaan voor PGB houders. Deze problemen zijn inmiddels voor een deel opgelost maar voor veel mensen nog steeds actueel. Waar lopen jullie op dit moment tegen aan met betrekking tot de PGB's? Welke vragen spelen er op dit moment bij jullie clienten? 

Bekend gezicht

Wat jammer dat er geen antwoord is gegeven van deze organisatie an sich,ik had het wel interresant gevonden namelijk.Ik woon dan wel in lelystad maar ik wil graag alles weten .

Community Manager

@monique1964 Zeker een interessante (en complexe) materie, het PGB. @Careconsult Weten jullie of er in de buurt van Lelystad ook zulke initiatieven worden ontplooid?

Starter
Wij lopen vooral aan tegen onwelwillende zorgverzekeraars die er alles aan doen om zorg in natura als voorliggende voorziening op te dringen. Inmiddels zijn wij daarom overgestapt op het leveren van restitutie zorg. Nog vrij onbekend bij veel verzekerden. Verpleging en verzorging zitten gewoon in de basis verzekering en middels een indicatie kunnen we zo het gedoe rond een PGB aanvraag vermijden.

Moderator

Geen zorg vanuit de PGB meer begrijp ik, maar zorg op restitutiebasis. Je schrijft dat dit nog onbekend is voor veel verzekerden. Misschien mooi om daar ook verder over in gesprek te gaan. Welke informatie ontbreekt er nog bij de klanten? 

Je hebt het ook over de rol van de verzekeraars. Ik begrijp dat dat ook de reden is dat jullie uiteindelijk net een andere richting in zijn geslagen. 

Hoe gaat het nu als patiënt die zorg nodig heeft? Welke zorg kies je? Hoe kies je? 

Ons beleid is als volgt: Als eerst ga je naar een speciaal daartoe opgeleide wijkverpleegkundige voor een goede zorgindicatie. Nadat aard en omvang van de zorg zijn vastgesteld, kan je (de klant) een keuze maken of de zorg in natura of door middel van een pgb moet worden geleverd. De wijkverpleegkundige ondersteunt in het keuzeproces omdat de levering van zorg in natura of via een pgb sterk verschilt en beide vormen voor- en nadelen hebben.

Er zijn dus verschillen tussen PGB zorg en natura zorg (eventueel als restitutie vergoeding). Wat merken jullie daar van? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

ik snap niet helemaal hoe dit in elkaar zit ,kun je dan met een restitutie polis je eigen personeel kiezen?

Moderator

@monique1964, ik geef graag wat meer informatie over de soorten zorg en de keuze van zorgverlener, om de situatie duidelijker te maken. 

Wanneer je verzorging nodig hebt in je thuissituatie ga je in gesprek met de wijkverpleegkundige. Zoals je in mijn eerdere reactie leest, wordt er uiteindelijk een keuze gemaakt tussen zorg in natura en / of zorg middels een PGB.

Er zijn verschillende soorten zorg om te krijgen: PGB en Zorg in natura. 

Als eerste de PGB. Bij een PGB krijg je een budget waarmee je zelf de zorg kan inkopen. Niet iedereen komt in aanmerking voor een PGB. Een PGB wordt van te voren aangevraagd. Er zijn verschillende voorwaarden, zoals een zorgbehoefte van langer dan 1 jaar. Meer informatie lees je op de website. Bij een PGB kies je dus zelf waar je de zorg inkoopt. Dit kan een formele zorgverlener (thuiszorgorganisatie) zijn maar ook een informele zorgverlener (familielid). 

Zorg in natura werkt anders. Iedereen heeft een basisverzekering en heeft daarom recht op deze zorg. Er zit dus geen aanvraag procedure aan vast zoals bij een PGB. De keuze in zorgverleners is ook anders. Hier is alleen sprake van de 'formele' zorgverleners. 

Restitutie heeft te maken met de contracten van de zorgverleners. Deze vorm komt om de hoek kijken wanneer het gaat over de zorg in natura. Is er geen contract met de zorgverlener (bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie)? De vergoeding die je dan krijgt is afhankelijk van het soort basisverzekering. Wil je mee keuzevrijheid? Dan is er een restitutiepolis genaamd Basis Exclusief.  Gecontracteerde zorgverleners (ook thuiszorg) zijn terug te vinden in de zorgzoeker

Tot slot is het ook nog mogelijk dat PGB en zorg in natura door en naast elkaar loopt. Bijvoorbeeld iemand die persoonlijke verzorging krijgt van de partner (PGB) en daarnaast huishoudelijke hulp ontvangt van een thuiszorgorganisatie als zorg in natura. 

@Careconsult. Kunnen jullie nog wat meer vertellen over de restitutiezorg die jullie geven? Een voorbeeld uit de praktijk helpt misschien wel!  

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.