Gang van zaken uitbetaling PGB 2017

Bekend gezicht

Hallo ik wil eens weten hoe het in zijn werk gaat met uitbetaling PGB 2017 .

Gaat dat rechtstreeks naar zorgverlener ,dus de uren die zij gewerkt hebben?

Of wordt het op mijn rekening gestort als ik PGB heb aangevraagd ?

Of gaat het via de SVB?

Wie vult de uren briefjes in ,doet de zorgverlener en ik die PGB heeft dat of gaat het anders?

Is het zo dat de werkelijk gewerkte uren/minuten uitbetaald worden?

En hoe zit dat als de zorgverlener ziek is ,moet ik het dan ook uitbetalen als ik PGB heb?

En als iemand op vakantie gaat en je hebt een vervanger hoe geef je dat door aan zorgverzekeraar?

Wat is verstandig om in de overeenkomst te zetten om problemen te voorkomen?

Zo heel wat vragen ,wie weet alle antwoorden hierop?

Gang van zaken uitbetaling PGB 2017

4 ANTWOORDEN

Re: Gang van zaken uitbetaling PGB 2017

Medewerker

Beste monique1964,

Heel wat vragen maar ik geef hier graag antwoord op.

Hoe verloopt de uitbetaling

Er zijn 2 opties, namelijk rechtstreeks bij ons declareren of de uitbetaling laten verlopen via de SVB. Wanneer er bij ons rechtstreeks wordt gedeclareerd dan betalen wij de pgb-houder/verzekeringsnemer het bruto bedrag uit op het bankrekeningnummer wat bij ons bekend is. De pgb-houder dient daarmee zelf de zorgverlener te betalen.

Er kan ook gekozen worden voor de SVB, wat kan de SVB voor de pgb-houder doen:

• Zij kunnen namens u de salarisadministratie uitvoeren. De SVB dient dan uw declaraties in bij de zorgverzekeraar en betaalt uw zorgverleners netto uit.
  • In sommige gevallen kunnen zij het loon doorbetalen bij ziekte van uw zorgverlener.
  • Ondersteuning bieden bij schade en rechtsbijstand.

Uren briefjes

De pgb-houder is altijd zelf (eind)verantwoordelijk voor de gehele administratie rondom de pgb. Meer informatie vindt u op www.zk.nl/pgb.

Wat mag u declareren?

U mag alleen de daadwerkelijke geleverde zorg uren/minuten declareren. Dat betekent dat er bij ziekte geen doorbetaling plaatsvindt. U mag alleen de vervangende zorg declareren. Wilt u meer weten over doorbetaling bij ziekte van uw zorgverlener? Kijk dan wat de SVB voor u kan betekenen.

Vakantie en pgb

Wanneer uw informele zorgverlener wordt vervangen door een andere informele zorgverlener of uw formele zorgverlener wordt vervangen door een andere formele zorgverlener? Dan hoeft u niks aan ons door te geven. U dient alleen wel een zorgovereenkomst op te stellen met de tijdelijke zorgverlener. De zorgovereenkomst vindt u op onze website www.zk.nl/pgb. Heeft u een informele zorgverlener en wordt deze tijdelijk vervanger door een formele zorgverlener, of andersom? Dan kunt u deel 2 van het aanvraagformulier Zvw-pgb gebruiken om uw wijziging door te geven. U vindt het aanvraagformulier op onze website www.zk.nl/pgb. U dient de wijziging binnen 4 weken aan ons door te geven. Geeft u geen (tijdige) wijziging aan ons door? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw budget.

Zorgovereenkomst

Op onze website www.zk.nl/pgb vindt u onze zorgovereenkomst. De zorgovereenkomst moet volledig zijn ingevuld. Let u hierbij op:

• looptijd en ingangsdatum
  • werkzaamheden Zvw
  • aantal uur uit Zvw-budget
  • tariefafspraak voor Zvw
  • handtekening van u en van uw zorgverlener

Mocht u nog vragen hebben, veel informatie vindt u terug in het Zvw-pgb Reglement 2017 ook deze vindt u op onze website www.zk.nl/pgb.

Met vriendelijke groet,

Samantha van Zanten

Medewerker klantrelatie PGB ZVW

Medewerker PGB-team

Vaste bezoeker

Late reactie van mij. Toch wil ik graag reageren op dit onderwerp.

Mijn vrouw heeft sinds  september 2017 een gpb ZvW. Aangezien ik voor mijn vrouw de administratieve zaken regel maar ook de informele zorg geef aan haar heb ik het druk genoeg. Daarnaast nog een betaalde baan.

Ik heb gekozen om de administratieve zaken door de SVB te laten lopen. Hier zitten voor en nadelen aan. Grootste voordeel: de uitbetaling is netto. Je ontvangt een loonstrook en een jaaropgave. Maakt het met de belastingaangifte wel zo makkelijk. Je kan ook geen fouten maken met de berekeningen van bruto naar netto. Nadeel: het duurt +- 35 dagen na declaratie voordat het geld op de rekening staat.

Tip: mocht je de pgb willen laten beheren door de SVB, het regelen heeft nog al wat papieren nodig welke juist ingevuld dienen te worden. Het indienen per post neemt veel tijd in beslag bij de SVB. Daarbij raken ze nog wel eens wat kwijt of worden er fouten gemaakt. Ik heb er voor gekozen gebruik te maken van de formulierenbrigade bij de SVB. Afspraak op het kantoor kan meestal op korte termijn. Zij vullen zelf alles voor u in maar je kan meekijken, aanvullen waar nodig en informeren. Ik heb er heel veel aan gehad. Desondanks was er alsnog een fout bij ons gemaakt door de SVB maar kon nu veel eeenvoudiger worden opgelost.

Het invullen van de urenbriefjes is bij de SVB echt zeer makkelijk.

Moderator

Bedankt voor je reactie en tip @Eric-W! Leuk om je weer terug te zien op de community. Al met al heeft het heel wat voeten in de aarde gehad om de administratie rondom de PGB te regelen, lees ik.

@monique1964: Hoe heb de uitbetaling uiteindelijk geregeld? Declareer je rechtstreeks bij ons? Of laat je de uitbetaling verlopen via de SVB? En zo ja, herken jij het verhaal van Eric-W En heb jij misschien nog tips die je wil delen met anderen? Misschien is onze nieuwe themapagina over mantelzorg ook interessant voor jou?

Vaste bezoeker

De administratie valt nog mee hoor. Zoals ik al schreef kun je veel uithanden geven of hulp bij ontvangen. Je moet wel zelf overal achteraan.

De indicatie moet worden opgesteld door een verpleegkundige 5. In ons geval iemand van Cordaan. Deze heeft ons echt meer dan uitstekend geholpen en veel uitleg gegeven. Met een goed opgestelde indicatie en de formulieren welke zelf ingevuld dienen te worden kan de aanvraag pgb ZvW gedaan worden bij de zorgverzekering. Ook dit is zeer goed gedaan. Vriendelijke medewerkers, geven duidelijke uitleg. Ik heb er veel aan gehad. Alleen bij de SVB moet je even goed opletten vind ik. Hoor deze geluiden overigens meer. Maar ook dit is goed gegaan. Met 6 weken was alles geregeld bij ons.