Begindatum nieuw pgb

Vaste bezoeker

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe bepaald wordt wat de startdatum van een nieuwe pgb indicatie wordt bij een 1e indicatie. Is dit de datum die de wijkverpleegkundige heeft genoteerd? Of de datum waarop de formulieren ingediend zijn? Of wanneer ZK de aanvraag afgehandeld heeft?

Begindatum nieuw pgb

6 ANTWOORDEN

Re: Begindatum nieuw pgb

Fanatiekeling

In een PGB-reglement van een andere zorgverzekeraar staat:

" De ingangsdatum van het Zvw-pgb is de datum waarop wij uw compleet ingevulde en ondertekende aanvraag hebben ontvangen. Op uw verzoek kunnen wij het Zvw-pgb ook op een latere datum in laten gaan;"

Groet, Feina.

Vaste bezoeker

Bedankt voor je reactie @Feina. Ik ben benieuwd of dit bij ZK hetzelfde is. Ik heb ook nog een aantal nieuwe vragen. Als er informeel pgb is, moet de informele zorgverlener dan ook rapporteren? Ik kan het niet vinden in het pgb regelement. Ik weet wel dat je de uren bij moet houden die gewerkt zijn. Moeten hier ook de tijden bij staan? Bijvoorbeeld 10.01-10.14u of is dan de totale tijd per dag voldoende?
Maar moet er ook dagelijks gerapporteerd worden, of alleen als er iets bijzonders is (bijvoorbeeld cliënt heeft griep)? En bij de urenadministratie, moet dan elke keer genoteerd worden wat er gedaan is, want dit staat al wel in het zorgplan van de verpleegkundige? 

Ik weet wel dat bij een instelling dat allemaal gebeurt, maar zijn er dezelfde eisen voor informeel? De informele zorgverlener heeft namelijk geen toegang tot dezelfde programma's die die instellingen gebruiken voor rapporteren, zorgplan etc.

Fanatiekeling

@Mel, ik heb een antwoord op je vraag "Als er informeel pgb is, moet de informele zorgverlener dan ook rapporteren? Ik kan het niet vinden in het pgb regelement. Ik weet wel dat je de uren bij moet houden die gewerkt zijn. Moeten hier ook de tijden bij staan? Bijvoorbeeld 10.01-10.14u of is dan.... "

De rapportage bestaat enkel uit de declaratie van het totaal aantal gewerkte uren in een periode. Er kan alleen acheraf gedeclareerd worden. De PGB budgethouder declareert en krijgt uitbetaald. Zie in de bijlage het formulier dat gebruikt wordt. 

PS ik heb ook het formulier toegevoegd dat door een andere zorgverzekeraar gebruikt wordt. Daarop kun je op pagina 2 een toelichting lezen.

Groet, Feina.

Vaste bezoeker
@Feina nogmaals bedankt Smiley Vrolijk dus de persoonlijke uren administratie die je bij moet houden, naast de declaraties, is eigenlijk hetzelfde? Alleen hoeveelheid tijd door wie op welke dag. Niet de letterlijke tijden en de werkzaamheden (die sowieso hetzelfde zijn als het zorgplan).

Het is allemaal best ingewikkeld en lastig vinden als men hiermee bezig gaat en het graag allemaal goed wil doen. Ook omdat het voor wmo pgb weer anders is en voor formeel ook.

Fanatiekeling

@Mel, ik ben niet van zilveren kruis. Ik ben een Forumbezoeker. Ik heb dit gevonden door te googelen. Ik ga ervan uit dat Zilveren Kruis ook nog een antwoord geeft.

Groet, Feina.

Webcare

@Mel, eens, best ingewikkeld de regels rondom PGB. Forumlid @Feina helpt je goed op weg, dankjewel Feina.

Bij een 1e aanvraag van Zvw-pgb is de ingangsdatum de datum van ontvangst.

In deze link lees je meer over het invullen van het urenregistratieformulier.

Je vult in de datum, werkzaamheden, gewerkte uren en uurtarief.

Heb je meer vragen over PGB, bel gerust met onze zorgcoach. 071 - 364 03 60.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.